انتشار این مقاله


همه‌ی آن چه که باید درباره‌ی واکسن ابولا بدانید

کارکنان بهداشت عمومی می‌کوشند تا تلقیح واکسیناسیون را توسعه دهند، حتی اگر بیماری به مناطق شهری گسترش یابد.

کارکنان بهداشت عمومی می‌کوشند تا تلقیح واکسیناسیون را توسعه دهند، حتی اگر بیماری به مناطق شهری گسترش یابد.

ابولا اولین بار در کشور کنگو دیده شد و سپس به سرعت گسترش یافت. چیزی که مسئول رسمی سازمان بهداشت جهانی، آن را برهم‌زننده‌ی معادلات نامیده است. به عنوان مثال شهر Mbandaka با ۱.۲ میلیون جمعیت، یکی از مواردی است که وجود ابولا در آن تایید شده است. در کشور کنگو ۴۴ مورد گزارش شده بود، ۲۰ مورد جز احتمالات طبقه‌بندی شده و ۲۱ مورد دیگر مشکوک بودند که طبق اعلام WHO حداقل ۲۳ نفره این افراد مرده بودند.

اتحادیه‌ی واکسن ( The Geneva based Gavi) که حاصل مشارکت خصوصی_دولتی است، ۳۰۰,۰۰۰ دوز از واکسن آزمایشی ابولا را برای ذخیره ی اضطراری، خریداری کرده است و هم اکنون نیز هزاران دوز را طی این شیوع اعزام کرده‌اند. این واکسن از طریق کارآزمایی‌های بالینی تهیه شده است اما هنوز مجوزی ندارد.

کارکنان بهداشت جهانی، در تلاش برای پیشگیری، موارد بالقوه را قرنطینه می‌کنند. همچنین می‌کوشند تا افرادی را که در ارتباط مستقیم با افراد مبتلا می‌باشند را شناسایی و واکسیناسیون آن‌ها را سریع تر آغاز کنند. این واکسن حاوی پروتئین سطحی ویروس ابولا است، که به ویروسی که موجب بیماری در دام ها می شود، منتقل می کنند.


مقاله مرتبط: اکتشافات جدید در درمان ابولا


بیماری ابولا در چندین ناحیه مشاهده شده است و به دلیل افزایش ریسک انتقال بیماری، نگرانی ما افزایش یافته. امید است با مداخله‌ی زودهنگام، شیوع بیماری قابل کنترل باشد. البته در موارد ضروری، شرکت Merk می تواند واکسن‌های زیادی تولید کند.

چند دوز واکسن، تاکنون به کشور کنگو وارد شده است؟ و اتحادیه‌ی واکسن تا چه حدی می‌تواند حمایت کند؟

هم اکنون ۴۳۲۰ دوز از واکسن وجود دارد و ۵۴۰۰ دوز، به آن اضافه خواهد شد. این بدان معناست که در مدت کوتاهی، بیش از ۹۰۰۰ دوز در کشور کنگو باید داشته باشیم.

زمانی که ما، قرارداد خرید دوز بیشتری را با شرکت Merk بستیم، دوز بیشتری در دسترس داشتیم.

واکسن آزمایشی تنها می‌تواند در کارآزمایی‌های بالینی مورد استفاده قرار گیرد. این واکسن در آزمایشات انسانی، نشان از کارآمدی ۱۰۰درصد در مقابله با ابولا دارد. این کارآزمایی‌های بالینی، اطلاعات بیشتری درباره‌ی سلامت و اثربخشی واکسن‌ها فراهم می کنند و این اطلاعات، زمانی رضایت بخش خواهند بود که تحت کارآزمایی‌های بالینی بهتری انجام شوند.

یکی از روش های اساسی واکسیناسیون، ring vaccination می‌باشد، به این معنی که، موردی که به ابولا مبتلا شده و تمام افرادی که با او در ارتباط اند، مانند اعضای خانواده و دوستان، واکسیناسیون می‌شوند و براساس قوانین پایه، پیگیری های لازم صورت می گیرد.

واکسن ابولا در تست‌های گینه درسال ۲۰۱۶ کارآمدی صد در صد داشتند و افراد واکسینه، به بیماری مبتلا نشدند. اما سوال این است که می توان شرایطی را یافت که در آن این وضعیت تغییر کند؟

عوامل متعددی می توانند اثر واکسن را تحت تاثیر قرار دهند که باید این عوامل را در جمعیت ها بررسی کرد. به عنوان مثال؛ واکسنی که در جنوب آفریقا استفاده شده، ممکن است همان اثر را در موقعیت‌های دیگر نداشته باشد.


مقاله مرتبط: ویروس ابولا چگونه از سیستم ایمنی انسان برای ایجاد عفونت استفاده می‌کند؟


اکنون مسئله‌ی انتقال واکسن مطرح می شود که خوشبختانه، ابزارهای انتقال دهنده ی خوبی وجود دارد که در حالت عادی به مدت دو هفته می توانند مورد استفاده قرار گیرند و تنظیمات سرمایشی را انجام دهند. (واکسن باید در ۸۰- یا۷۰- درجه‌ی سلسیوس نگه داری شود).

این واکسن فقط علیه یکی از رایج ترین گونه‌های ویروس ابولا عمل می کند_ گونه‌ای که در کنگو در حال گسترش است. هم اکنون افراد در تلاش برای یافتن پاسخی به این سوال هستند که آیا ممکن است تغییر گونه ویروس، باعث ناکارآمدی واکسن شود؟ که این خود نیازمند مشاهده ی توالی ژنوم است که بدون ابزارهای پیشرفته ممکن نیست.

آیا برای پیشگیری، دوزهایی از واکسن به کشورهای همسایه ارسال می شود؟

نخیر، اما WHO و دولت کنگو هشدارهای لازم را به مسافران می‌دهند و آن ها را کنترل می‌کنند.

آیا انتظار می رود که بعضی افراد واکسن را رد کنند؟

این واکسن هنوز به کسی پیشنهاد نشده است. اما امید می‌رود با ارائه‌ی هرچه سریع تر این واکسن، مشاهدات دقیقی پیرامون درصد پذیرش آن صورت می گیرد.

مسئله این است که چگونه می‌توان مطمئن شد که این واکسن در دسترس افراد قرار می‌گیرد؟ همچنین ارتباط بین کارکنان بهداشت و بیماری نیز نگران کننده است. ممکن است کارکنان بهداشت نیز واکسینه شوند، البته هنوز به این موضوع به اندازه‌ی کافی توجه نشده است.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید