انتشار این مقاله


ازمایش ژن می‌تواند بسیاری از افراد دارای سرطان سینه را از شیمی درمانی نجات دهد

مطالعات ما نشان می‌دهد در ۷۰ درصد زنان با توجه به نتیحه تست نیازی به شیمی درمانی وجود ندارد.

با توجه به نتیجه ازمایش ژن گروه بزرگی از زنان دارای مراحل اولیه یک نوع سرطان سینه شایع امکان دارد بتوانند بدون شیمی درمانی معالجه شوند. در مطالعه ۷۰۰۰ زن معلوم شد که با استفاده ازازمایش انکوژن DX ژن می‌توان پی برد که کدام فرد نیاز به شیمی‌‌درمانی دارد و کدام فرد ندارد.

این زنان نوع خاصی از تومور سرطانی به نام گیرنده هورمون مثبت، HER2 منفی و گره آگزیلاری منفی داشتند پژوهشگران و کارشناسان می‌گویند: این یافته‌ها می‌توانند تاثیر ‌بسزایی در درمان سرطان سینه داشته باشد.”

دکتر جوزف اسپارنو کسی که در تحقیقات کلینیکی مرکز سرطان آلبرت اینشتین در نیورک همکاری داشته “نصف همه‌ی سرطان‌ها از نوع گیرنده هورمون مثبت، HER2 منفی و گره آگزیلاری منفی است.”

مطالعات ما نشان می‌دهد در ۷۰ درصد زنان با توجه به نتیحه تست نیازی به شیمی درمانی وجود ندارد؛ بنابراین فقط برای ۳۰ درصد از زنان که پیش‌بینی می‌کنیم شیمی‌درمانی مفید خواهد بود استفاده می‌شود.”

تیم او برنامه‌ریزی کرده تا یافته‌های خود را در جلسه سالانه ASCO در شیکاگو عرضه کند و همچنین نتایج تحقیقات در New England Journal OF Medicine چاپ می‌شود.

یکی از انکولوژیست‌ها موافق است که این یافته‌های “بسیار پیشتازانه” می‌تواند به مرحله‌ی درمان منتقل شود. دکتر Erna Busch در این باره می‌گوید:

بسیاری از زنان دارای سرطان سینه خواهند توانست شیمی‌درمانی غیر‌ضروری را کنار بگذارند.

مطالعه این نشانه اختصاصی کمک خواهد‌کرد تا درمان هدفمند بهتری برای سرطان مرحله اولیه به کار‌برده شود. تست انکوژنDX21 ژن مجزا را در سلول تومور سرطانی بررسی کرده و به بیمار نمره‌ای بر اساس پیش‌بینی اینکه امکان دارد سرطان آن‌ها طی ۱۰ سال اینده چگونه پیشرفت کند می‌دهد.

براساس این یافته‌ها پزشک برای شیمی‌درمانی بعد از عمل تصمیم گیری‌می‌کند. بر اساس گفته دکتر Stephanie Bernik سرپرست بخش جراحی سرطان “جراحان سینه و سرطان‌شناسان سال‌هاست از آزمایش ۲۱-ژن برای هدایت درمان پس از جراحی استفاده می‌کنند.”

برای زنانی که تومور آن‌ها نمره کمی در تست دریافت کرده (۱-۱۰) و یا نمره‌ی بالایی کسب کرده (۲۶ تا ۱۰۰) تصمیم برای شیمی درمانی پس ازعمل واضح است. امتیاز کم به این معنا است، که زن درمان هورمونی دریافت کرده تا از پخش شدن سرطان جلوگیری شود و بیمارانی که امتیاز بالایی دارند علاوه بر درمان هورمونی، شیمی ‌درمانی هم می‌شوند.

ولی اولویت ازمایش جدید “عدم اطمینان از بهترین روش درمانی برای زنان با نمره میانه ۱۱-۲۵ بود”. speranoj توضیح میدهد”آزمایش جدید برای این طراحی شد تا این سوال را شناسایی کرده و جواب قاطع به ان بدهد.”

مطالعات جدید تمرکز خود را بر روی ۶۱۱۷ زن دارای سرطان مرحله اولیه هورمون مثبت، HER2 منفی و گره آگزیلاری منفی گذاشت. همه‌ی ان‌ها معدل میانه‌ای در ازمایش بدست اورده بودند. بعد بیماران یا درمان هورمونی تنها یا مجموعی از شیمی درمانی و درمان هورمونی را دریافت کردند.

نتایج: بعد از میانگینی که طی ۷.۵ سال دنبال شد محققان هیچ مزیتی در درمان با استفاده همزمان شیمی درمانی و درمان هورمونی ندیدند. در بقای کلی، بقای عاری از بیماری و گسترش سرطان به فراتر از پستان هیچ فائده‌ای از آن دیده نشد. شیمی درمانی برای زیرگروه کوچکی از زنان دارای امتیاز ۱۶ تا ۲۵ در سن ۵۰ یا جوانتر دارای مزیت هایی بود.

در بررسی های جداگانه مشخص شد درمان هورمونی تنها برای جلوگیری از گسترش سرطان برای زنان دارای معدل ۱۰ یا کمتر بسیار موثر است و برای کسانی که معدل بالای ۲۶ داشتند با وجود دریافت هر دو درمان ۱۳ درصد وارد متازتاز پیشرفته شدند.

براساس همه‌ی یافته‌ها تیم sparanos به این نتیحه رسید که شیمی درمانی برای زنان بالای ۵۰ سال دارای این نوع سرطان با معدل زیر ۲۶ غیرضروری است که شامل ۸۵ درصد زنان این گروه سنی می‌شوند.

برای زنان ۵۰ سال یا جوان‌تر شیمی درمانی برای کسانی که معدل انها زیر ۱۶ است غیر ضروری است که شامل ۴۰ درصد این گروه سنی می‌شود.

این خبر خوبی بود به این علت که عوارض جانبی کوتاه مدت شیمی درمانی شامل همه چیز از جمله حالت تهوع، ریزش مو، خستگی، عفونت و بی‌حسی در دست و پا می‌شود. عوارض جانبی بلند مدت هم شامل نازایی و ایست قلبی است. Bernikمی‌گوید:

وقتی کسی نمره میانه می‌گیرد تصمیم استفاده کردن یا نکردن از شیمی‌درمانی سخت است. الان ما میدانیم بسیاری از زنان می‌توانند با امنیت از شیمی درمانی اجتناب کنند. ما می‌توانیم از عوارض فیزیکی و روحی که شیمی درمانی می‌تواند داشته باشد پرهیز کنیم.

آریانا آیینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید