انتشار این مقاله


یادگیری در خواب حقیقت دارد!

بی‌خوابی‌های شب امتحان را فراموش کنید؛ راهی راحت‌تر برای آمادگی باید وجود داشته باشد! شاید برای رسیدن به راه حلی با کارایی اشاره شده راه درازی در راه باشد اما دانشمندان علوم عصبی دانشگاه شیکاکو نشان داده‌اند که در عمل، انسان‌ها توانایی یادگیری در هنگام خواب را دارا می‌باشند. این متد با دست‌کاری در ناخودآگاه برای […]

بی‌خوابی‌های شب امتحان را فراموش کنید؛ راهی راحت‌تر برای آمادگی باید وجود داشته باشد! شاید برای رسیدن به راه حلی با کارایی اشاره شده راه درازی در راه باشد اما دانشمندان علوم عصبی دانشگاه شیکاکو نشان داده‌اند که در عمل، انسان‌ها توانایی یادگیری در هنگام خواب را دارا می‌باشند.

این متد با دست‌کاری در ناخودآگاه برای افزایش سرعت‌بخشیدن به فرآیند تولید خاطرات، یا مواردی که نیاز به در خاطر ماندن در زمانی بسیار کوتاه را دارند، صورت می‌گیرد.

در مطالعه صورت گرفته که نتایج در ژورنال Nature Neuroscience منتشر شده است، به افراد مورد آزمایش شکل‌هایی مربوط به نحوه اجرای دو ملودی با پیانو نشان داده شد. طول هر یک آن‌ها ۱۲ نت موسیقیایی بود. به هر دو گروه زمانی مساوی برای فرآیند یادگیری اجرای این دو قطعه اختصاص داده شد. سپس افراد به مدت ۹۰ دقیقه خوابیدند. در هنگام خواب یکی از ملودی‌ها با صدایی آرام و به مدت ۴ دقیقه تکرار شد. نتایج به دست آمده پس از بیداری افراد نشان داد، افراد قطعه‌ای که حین خواب پخش شده بود را به میزان ۴٪ بهتر از ملودی دیگر می‌نوازند. این میزان برای بهبود وضعیت حافظه رقم بسیار بالایی محسوب می‌گردد.

فرآیند فعالسازی دوباره، در این آزمایش گمان می‌رود که مکانیسمی طبیعی تحت عنوان «تحکیم حافظه» که در حالت عادی محصول ماه و حتی سال‌ها زمان است را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اسکن EEG از افراد مورد آزمایش در حین خواب، فعالیت دوکیِ -نوعی از امواج مغزی که مرتبط با پردازش حافظه هستند- بخش‌های مرتبط با توانایی‌های حرکتی و یادگیری موسیقی را نشان داد. هر قدر زمانی که آزمایش شوندگان در مرحله امواج آهسته مغزی بودند (و فعالیت دوکی نشان می‌دادند) افزایش می‌یافت، تفاوت میان دقت نواختن قطعه موسیقی میان آن‌ها و گروه کنترل بیشتر می‌شد. این نتایج نشان از تأثیر امواج آهسته در پدیده تحکیم حافظه دارند.

بسیار خوب! حال این سوال مطرح می‌گردد که چه نوع اطلاعاتی به غیر از نواختن قطعات پیانو توانایی یادگیری در حین خواب را خواهند داشت. تا زمانی که ارتباطی میان حافظه و نوع خاصی از صدا وجود داشته باشد، بنظر می‌رسد که صدا توانایی فعالسازی و تحکیم اطلاعات یادگیری‌شده‌ی قبلی را خواهد بود.

دکتر Reber در این بازه می‌گوید:

ممکن است این پدیده به تحکیم و یادگیری سریع‌تر اطلاعات ارائه شده در کلاس‌های درس، سخنرانی‌ها و یادگیری زبانی دیگر بیانجامد.

به بیانی دیگر، اگر در حال یادگیری زبانی دیگر هستید، ممکن است گوش دادن به قطعات صوتی مرتبط با آن در حین خواب، به بهبود فرآیند یادگیری شما کمک نماید. در سویی دیگر اگر نیاز دارید تا اطلاعات ارائه شده در یک سخنرانی ویا کلاس درس را حفظ کنید، فایل صوتی آن‌را در طول شب با شدتی کم پخش نمایید!

همچنین نتایج مشابهی به‌وسیله محرک‌های بویایی نیز قابل دستیابی خواهند بود. اگر در حال مطالعه لغات زبان اسپانیایی در کنار گیاه رزماری با بویی خوش هستید، در صورت قرار دادن گیاه در کنار خود هنگامی که خواب هستید، این بو مغز شما وادار به افزایش سرعت یادگیری و تحکیم خاطرات مرتبط خواهد کرد!

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید