انتشار این مقاله


چگونه از هدر دادن غذا در خانه جلوگیری کنیم؟

خرید مقدار دقیقی از چیزی که می‌خواهید، مانند انتخاب از بین بسته‌های مواد غذایی در اندازه‌های مختلف، می‌تواند از هدر دادن مقدار کثیری از غذاها جلوگیری کند.

خرید مقدار دقیقی از چیزی که می‌خواهید، مانند انتخاب از بین بسته‌های مواد غذایی در اندازه‌های مختلف، می‌تواند از هدر دادن مقدار کثیری از غذاها جلوگیری کند.

Patrick Drake، بنیان گذار شرکت HelloFresh، شش اقدام ساده برای کمک به پیشگیری از اسراف مواد غذایی در خانه را معرفی می‌کند.

زباله‌های مواد غذایی، امروزه تبدیل به یک معضل بسیار مهم گشته‌اند؛ به همین خاطر بسیاری از شرکت‌ها برای اندازه‌گیری مقادیر دقیق مورد نیاز مواد، در دستور العمل‌های پخت مواد غذایی تلاش بسیاری می‌کنند.

فقط به یک قاشق چایخوری از فلفل پاپریکا نیاز دارید؟ خب ایرادی ندارد. براساس دستور‌العمل آشپزی، به دو هویج نیاز دارید؟ پس چه لزومی دارد مقدار بیشتری خرید کنید؟!

در اینجا نکات ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید با بهره‌گیری از آن‌ها در خانه، میزان مواد غذایی دور ریختنیتان را کاهش دهید و در این میان به وجدان راحت و خاطر آسوده‌ای برسید.

فقط چیزی را که لازم دارید بخرید

هر زمان که برایتان مقدور بود، مقدار دقیق مواد لازم برای پخت غذا را بر اساس دستورالعمل پخت آن تهیه کنید. سعی کنید به دنبال فروشگاه‌هایی باشید که بتوانید به جای خرید از بسته‌های بزرگ هویج، سیب زمینی، پیاز و محصولات دیگر، آن‌ها را به صورت تکی خریداری نمایید. شما شگفت زده خواهید شد که تنها با انجام دادن این گام، چقدر توانسته‌اید از کیلوگرم سبزیجات هدر رفته‌تان را کم کنید.

فریز کردن

گاهی اوقات خرید به صورت انبوه از دیدگاه هزینه، معقول می‌باشد اما همیشه این ریسک وجود دارد که نتوانید از همه‌ی آن مواد خریداری شده تا به آخر استفاده نمایید. اگر شما بسته‌های مواد قابل انجماد (مانند گوشت) را خریداری می‌کنید و یا ماده‌ی غذایی دارید که از آن در طول هفته استفاده‌ی چندانی نمی‌کنید، می‌توانید مقدار اضافی آن‌ها را در بسته‌بندی‌های مخصوص فریز قرار دهید و با چسباندن برچسب‌هایی، نوع ماده‌ی غذایی و تاریخ قرارگیری آن‌ها در فریز را علامت‌گذاری کنید تا در مواقعی که نیاز به آن‌ها داشتید بتوانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

نان یکی دیگر از مواد غذایی می‌باشد که قابلیت فریز شدن دارد. در مواقع مصرف می‌توانید آن را به طور مستقیم در توستر قرار دهید و یا فقط چند دقیقه قبل از استفاده، آن را در محیط بیرون از یخچال بگذارید تا خودش از حالت انجماد خارج شود. مواد دیگری مانند اسفناج و میوه‌های نرم (به عنوان مثال؛ موزهای رسیده) نیز می‌توانند فریز شود و در تهیه‌ی اسموتی‌های خوشمزه و لذیذ بکار گرفته شوند.

اولین ورودی؛ اولین خروجی

آیا تا به حال این اتفاق افتاده که چیزی را از یخچال بیرون بیاورید و مطمئن نباشید که آیا سالم مانده یا خراب شده؟! نگران نباشید، شما تنها نیستید! بهترین راه برای ترتیبِ چیدن یخچال (و داخل کابینت‌هایتان) قرار دادن اقلام قدیمی در جلو و قرار دادن اقلام جدیدتر در پشت این اقلام قدیمی می‌باشد؛ به این ترتیب شما اقلام قدیمی‌تر را پیش روی خود می‌بینید و با آرامش خاطر می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

انبار کردن کالا

هنگامی که موادی مانند لبنیات، غذاهای پخته شده و گوشت را در یخچال قرار می‌دهید، مطمئن شوید که آن‌ها را در ظروف محکم و یا در بسته‌ی پلاستیکیِ محفوظ قرار داده‌اید. غذاهای نیمه خورده در داخل قوطی‌هایی از جنس قلع نیز باید به داخل ظروف دیگر ریخته و بسته بندی شوند.

برای نگهداری آیتم‌های خشک همچون ماکارونی، آرد، ادویه‌جات و آجیل، یک دسته از ظروف شیشه‌ای با سرپوش‌های پلاستیکی تهیه کنید. مزیت این ظروف این است که مواد غذایی را به صورت تازه در دراز مدت نگهداری می‌کند.

تهیه املت فریتا

املت اسپانیایی فریتا؛ به هر یک از کشورهایی که سفر کنید خواهید دید معمولا غذایی دارند که از باقی مانده‌ی مواد غذایی مصرفی تهیه‌ می‌شود. برای پختن فریتا، سبزیجات پخته شده و گوشت نیاز است که می‌توانید برای این مواد، از پس مانده‌ی ناهار یا شامتان استفاده کنید. آن‌ها را با هم مخلوط کنید و چند عدد تخم مرغ هم زده به آن‌ها بیافزایید و سپس به صورت دوطرفه در تابه سرخ نمایید و همراه با سالاد میل نمایید.

بسته‌ کامل

معیار بسته بندی موادغذایی همچون یک بسته از برنج یا ماکارونی به این معنا نیست که این مقدار، برای مصرف یک وعده‌ی غذایی شما کافی باشد. نگاهی به میزان موادی که پس از صرف غذایتان دور می‌ریزید بیاندازید. در این حالت خیلی بهتر خواهید فهمید که تا چه اندزه مقدار مصرفی خود را تنظیم بکنید تا مبادا غذایی اسراف شود.


مقاله‌ی مرتبط: آیا نوع بسته‌بندی مواد غذایی بر ارزش غذایی آن تاثیر می‌گذارد؟


Drake در ادامه گفت: اگر وعده‌ی غذایی که بعد از صرف غذایتان باقی مانده است، قابل مصرف در وعده‌ی غذایی بعدی (ناهار یا شام) باشد در آن صورت شما برنده‌اید!

پیشگیری از هدر رفتن مواد غذایی در خانه می‌تواند به عنوان یک پیروزی روزانه تلقی شود. با مطالعات بیشتر در مورد نحوه‌ی تهیه‌ی کمپوت، درست کردن ترشی یا روش‌های دیگر نگهداری مواد غذایی، می‌توانید به این موفقیت‌های روزانه دست یابید!

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید