انتشار این مقاله


آنزیمی در روده می‌تواند مشکل کمبود خون اهدایی را برطرف کند

محققان دانشگاه کلمبیا با تبدیل گروه‌های خونی کم‌کاربرد به گروه خونی o در صدد حل مشکل کمبود خون اهدایی هستند.

در ماه جولای، سازمان اهدای خون آمریکا از مشکل اورژانسی کمبود خون اهدایی خبر داد. در واقع، این سازمان خون اهدایی کافی برای تأمین نیاز بیماران دریافت نمی‌کرد. حال محققان دانشگاه کلمبیا راهی برای برطرف کردن این مشکل پیدا کرده‌اند. راه‌حلی بدون نیاز به دریافت خون بیشتر؛ تبدیل گروه خونی کم‌کاربرد به گروهی که همه می‌توانند دریافت کنند. آن‌ها تحقیق خود را سه‌شنبه‌ی هفته‌ی جاری در نشست انجمن شیمی آمریکا ارائه دادند.

تفاوت گروه‌های خونی به علت متفاوت بودن قندی است که در سطح گلبول‌های قرمز قرار می‌گیرد. گروه خونی A شامل یک نوع قند و گروه خونی B شامل نوع دیگری است. گروه خونی AB هر دو نوع قند را داراست و گروه خونی O هیچ یک را ندارد.

اگر فردی خون ناسازگار با گروه خونی خود دریافت کند، سیستم ایمنی‌اش به سلول‌های خون اهدایی حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برد. به عنوان مثال، فردی با گروه خونی A هرگز نمی‌تواند خون نوع B دریافت کند؛ چرا که سیستم ایمنی عدم صحت نوع قند را به سادگی شناسایی کرده و خون اهدایی را پس می‌زند. از آن جا که گروه خونی O حامل هیچ قندی نیست، همه‌ی افراد پذیرای آن هستند.


بیشتر بخوانید:


آنزیم‌هایی برای حل مشکل کمبود خون اهدایی

در گذشته محققان پی برده بودند آنزیم‌های خاصی می‌توانند گروه‌های خونی A ،B و AB را به نوعی قندزدایی کرده و به گروه خونی پرکاربرد O تبدیل کنند. با این وجود چنانچه محقق Stephen Withers بیان می‌کند، آنزیمی کارآمد، ایمن و مقرون به صرفه برای این کار شناسایی نشده بود. در ادامه جستجوی محققان در صدد یافتن چنین آنزیمی، آن‌ها را به روده‌ی انسان رساند.

Withers و تیمش می‌دانستند پوشش سیستم گوارش شامل همان قندهای سلول‌های خونی است و آنزیم‌های باکتریایی موجود در مدفوع انسان در جهت تأمین نیروی لازم برای گوارش، از این قندها استفاده می‌کنند. با در نظر داشتن این موضوع، محققان توانستند آنزیمی را که قندها را از گروه‌های خونی A و B برداشت می‌کند، جداسازی کنند. با این کار تبدیل سایر گروه‌های خونی به گروه خونی O، ۳۰ برابر کارآمدتر از هر آنزیم از پیش شناخته شده‌ای صورت گرفت.

حال محققان در حال آزمایش مجدد یافته‌های خود هستند. گام بعدی نیز آزمایش آنزیم در شرایط بالینی جهت تعیین هر گونه عوارض احتمالی خواهد بود. همه‌ی این آزمایش‌ها زمان‌بر خواهند بود ولی Withers امیدوار است آنزیم کشف‌شده توسط تیمش بتواند انقلابی در جهت حل مشکل کمبود خون اهدایی ایجاد کند.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید