انتشار این مقاله


اینفوگراف: نور گوشی‌های هوشمند اینگونه خواب شما را بر هم می‌زند

چیزی با قدرت باورنکردنی درباره‌ی نورهای آبی که طراحان صفحات نمایشگر گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ و لپ‌تاپ‌‌ها موفق به ساختن آن‌ها شده‌اند وجود دارد. نورهای این صفحات با درخشندگی‌ای می‌تابند که ما حتی در یک روز آفتابی هم قادر به دیدن آن‌ها هستیم. در طول شب، آن‌ها به اندازه‌ی کافی درخشان هستند که حتی می‌توان آن‌ها […]

چیزی با قدرت باورنکردنی درباره‌ی نورهای آبی که طراحان صفحات نمایشگر گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ و لپ‌تاپ‌‌ها موفق به ساختن آن‌ها شده‌اند وجود دارد.

نورهای این صفحات با درخشندگی‌ای می‌تابند که ما حتی در یک روز آفتابی هم قادر به دیدن آن‌ها هستیم. در طول شب، آن‌ها به اندازه‌ی کافی درخشان هستند که حتی می‌توان آن‌ها را به پنجره‌ای کوچک تشبیه کرد که نور روز را وارد خانه می‌کنند. به همین دلیل است که نگاه کردن به آن‌ها در طول شب ایده‌ای وحشتناک است؛ با این که می‌دانیم ترک این عادت وحشتناک‌تر جلوه می‌کند!

بدن ما به طور طبیعی از چرخه‌ای پیروی می‌کند که قابلیت هوشیاریمان را در طول روز تضمین خواهد کرد و در عوض باید استراحت کافی را نیز در شب به آن اضافه کنیم. حال با نگاه کردن به صفحه‌ی گوشی در طول شب چه اتفاقی خواهد افتاد؟ احتمالاً مغزمان کمی گیج خواهد شد!

نور مصنوعی همان تأثیری را بر روی مغز دارد که نور صبحگاهی دارد؛ بدن با قرار گرفتن در معرض این نور ترشح ملاتونین را متوقف خواهد کرد. این هورمون وقت خواب را به بدن ما گوشزد می‌کند. با ایجاد اختلال در مسیر تولید ملاتونین، نور گوشی هوشمند چرخه‌ی خواب را مانند تأثیر مسافرت‌ها طولانی (jet lag) بر هم خواهد زد. این موضوع به صورت بالقوه توانایی ایجاد مشکلات جدی خواب را دارد. چگونگی این تأثیر را مشاهده می‌کنیم:

how-your-smartphone-light-messes-with-your-body-virtualdr-ir

برای مقابله با این مشکل طراحان اپلیکیشن‌ها برنامه‎هایی نظیر f.lux و Apple’s Night Shift mode را طراحی کرده‌اند که نور درخشان آبی مورد نظر را در ساعات مشخصی از روز حذف می‌کند. بسیاری از کاربران تجربه‌های خوبی از این برنامه‌ها داشته‌اند.

حتی اگر مشکل نور و تأثیر آن بر ملاتونین را نیز حل کنیم، درگیری ذهنی به وجود آمده و بسیاری از مشکلات دیگر را نمی‌توانیم حل نماییم، پس بهتر آن است قبل از خواب نورهای اضافی را خاموش کرده و حدالامکان از آوردن تکنولوژی روی تخت‌خواب خودداری کنیم!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید