انتشار این مقاله


فراورده‌های پروبیوتیک می‌توانند زیان‌آور باشند

تبلیغات فراورده‌های پروبیوتیک چقدر مطابق واقعیت است؟

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که پس از آنتی‌بیوتیک‌ها برای تجدید میکروبیوم بدن مصرف می‌شود. با این حال فراورده‌های پروبیتیک چقدر سودمند هستند؟

برای فهمیدن این موضوع Eran Ellinav و همکارانش از میکروبیوم داوطلبان سالم به کمک اندوسکوپی و کلونوسکوپی نمونه‌برداری کردند. اغلب دیگر مطالعات پیرامون این موضوع از نمونه‌های مدفوع برای بررسی فلور میکروبی روده استفاده کرده بودند. سپس به ۱۵ نفر از داوطلبین مواد پروبیوتیک تبلیغ شده یا دارونما داده شد. نتیجه قابل توجه بود. در ابتدا میکروب‌های دروون مدفوع نشان‌گر میکروب‌های کلون شده از روده نبودند. Elinav می‌گوید:

نمونه‌ی مدفوع برای آزمایش درون روده، دقیق نیست.

بررسی‌ها نشان داد در حالی که پروبیوتیک در دستگاه گوارشی برخی شروع به تقسیم کرده بود میکروبیوم روده‌ای برخی دیگر میکروارگانیسم‌ها پروبیوتیک را از میان می‌برد. اما تقسیم‌بندی داوطلبین به دو گروه فوق تنها به وسیله‌ی نمونه‌ی مدفوع امکان‌پذیر نیست.

روده‌ی برخی افراد پروبیوتیک‌ها را قبول می‌کند در حالی که برخی دیگر آن‌ها را دفع می‌کنند.


مقاله‌ی مرتبط: پروبیوتیک‌ها چیستند؟


آن‌ها فهمیدند الگوی کلون شدن پروبیوتیک‌ها در هرکس منحصر به فرد است. بنابراین فراورده‌های پروبیوتیک سوپر مارکت برای هرکسی سودمند نیست.

خطر جدی

سپس محققین به بررسی میکروبیوم افرادی پرداختند که پس از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای تجدید فلور روده از فراورده‌های پروبیوتیک استفاده کرده بودند. ۲۱ داوطلب میزان یکسانی از آنتی‌بیوتیک را دریافت کرده و سپس به ۳ گروه تقسیم شدند. میکروبیوم گروه اول به طور طبیعی تجدید شد در حالی که گروه دوم از مواد پروبیوتیک استفاده کردند. گروه سوم با دوز برابری از میکروبیوم پیش از آنتی‌بیوتیک به کمک FMT۱ تحت درمان قرار گرفتند. پس از پاکسازی کامل آنتی‌بیوتیک‌، باکتری‌های پروبیوتیک به طور کامل در روده‌ی گروه دوم کلون شد، اما میکروبیوم طبیعی آن‌ها تا ۶ ماه بعد جایگزین نشده بود.

پروبیوتیک بالقوه مانع بازگشت میکروبیوم طبیعی روده شده بود. این موضوع جالب و خطرناک است این عارضه‌ی جانبی تا کنون توضیح داده نشده است.

اما در گروه درمان شده توسط FMT اثر نتیجه‌ی عکس مشاهده شده است. میکروبیوم طبیعی آن‌ها در طول چند روز تجدید شده بود. با وجود این‌که در این مطالعه به اثر تغییرات میکروبیوم پرداخته نشده بود، ارتباط میان تغییرات فلور میکروبی بدن و چاقی، آلرژی و التهاب به کمک مطالعات پیشین ثابت شده است.

بنابراین فراورده‌های پروبیوتیک به اندازه‌ی تبلیغات‌شان بی‌خطر و مفید نیستند.


  1. faecal microbiota transplant
صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید