انتشار این مقاله


پروبیوتیک‌ها چیستند؟

مروری کلی بر پروبیوتیک‌ها: انواع، عملکرد، فواید و عوارض احتمالی

پروبیوتیک‌ها باکتری‌ها و مخمرهای زنده‌ای هستند که برای سلامت، به خصوص دستگاه گوارش خوب هستند. ما معمولا فکر می‌کنیم که این‌ها به عنوان میکروب‌ها از دلایل بیماری‌ها هستند اما در واقع بدن ما پر از باکتری خوب و بد است. پروبیوتیک‌ها غالبا باکتری خوب و یا مفید نامیده می‌شوند چراکه آن‌ها به روده کمک می‌‌کنند تا سالم بماند. شما می‌توانید پروبیوتیک‌ها را در مکمل‌ها و بعضی غذاها مانند ماست بیابید. پزشکان بیشتر اوقات آن را برای کمک به مشکلات گوارشی پیشنهاد می‌دهند.

آن‌ها چگونه عمل می‌کنند؟

محققان در تلاشند تا بفهمند آن‌ها دقیقا چه کار می‌کنند. بعضی از راه‌هایی که می‌توانند باعث سالم ماندن فرد شوند: وقتی شما باکتری‌های خوب بدنتان را برای مثال بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها از دست می‌دهید، پروبیوتیک‌ها کمک می‌کنند تا آن‌ها جایگزین شوند. در واقع آن‌ها می‌توانند به تعادل باکتری‌های خوب و بد در جهت عملکرد طبیعی بدن کمک کنند.

انواع پروبیوتیک‌ها

انواع مختلفی از باکتری‌ها در دسته پروبیوتیک‌ها قرار می‌گیرند. همه‌ی آن‌ها فواید مختلفی دارند اما بیشتر آن‌ها از دو دسته هستند. از پزشکتان در مورد اینکه کدام یک بیشتر به شما کمک می‌‎کند بپرسید.

لاکتوباسیلوس: احتمالا این‌ها رایج‌ترین پروبیوتیک‌ها هستند. شما می‌توانید آن‌ها را در ماست و یا غذاهای تخمیر شده پیدا کنید. گونه‌های مختلف آن می‎‌توانند به اسهال و کسانی که نمی‌توانند قند شیر یا لاکتوز را هضم کنند، کمک کنند.

بیفیدوباکتریوم: شما می‌توانید این دسته را نیز در محصولات غذایی مشابهی پیدا کنید. این دسته احتمالا به بهبود علائم سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و بعضی شرایط دیگر کمک می‌کنند.

ساکارومایسس بولاردی: مخمری است که در زمره پروبیوتیک‌ها قرار می‌گیرد و می‌تواند در مقابله با اسهال و سایر مشکلات گوارشی کمک‌کننده ظاهر شود.


مقاله مرتبط: میخواهید وزن‌تان را کم کنید؟ محصولات پروبیوتیک را امتحان کنید!


آن‌ها چه کار می‌کنند؟

در میان چیزهای دیگر، پروبیوتیک‌ها با تحت تاثیر قرار دادن نورون‌هایی که حرکات روده را کنترل می‌کنند، به پیش بردن غذا در روده کمک می‌کنند. محققان هنوز در حال تلاشند تا بفهمند کدامیک برای یک مشکل سلامت خاص بهترین عملکرد را دارد. بعضی از شرایط رایجی که پروبیوتیک‌ها درمان می‌کنند:

  • سندرم روده تحریک‌پذیر
  • بیماری التهابی روده
  • اسهال عفونی (که در اثر ویروس، باکتری، یا انگل‌ها به وجود می‌آید)
  • اسهال‌های مرتبط به آنتی‌بیوتیک

همچنین بعضی از تحقیقات نیز وجود دارند که نشان می‌دهند آن‌ها برای مشکلات سایر قسمت‌های بدن نیز مفید هستند. برای مثال، بعضی از افراد می‌گویند که آن‌ها به موارد زیر کمک می‌کنند:

  • مشکلات پوستی مثل اگزما
  • سلامت ادراری و تناسلی
  • جلوگیری از آلرژی و سرماخوردگی‌ها
  • سلامت دهان

مقاله مرتبط: ۴مورد از فواید پروبیوتیک‌ها که شما را شگفت‌زده می‌کند


چگونه از آن‌ها به طور سالم استفاده کنیم؟

سازمان غذا و داروی آمریکا پروبیوتیک‌ها را در دسته غذاها قرار می‌دهد نه داروها. برخلاف شرکت‌های دارویی، سازندگان مکمل‌های پروبیوتیک مجبور نیستند نشان بدهند که محصولاتشان بی‌خطر هستند یا به درستی عمل می‌کنند.

از پزشکتان در مورد اینکه آیا مصرف پروبیوتیک‌ها برای شما خوب است یا نه بپرسید. به طور کلی، تصور می‌شود غذاهای پروبیوتیک و مکمل‌ها برای بیشتر مردم بی‌خطر هستند، گرچه بعضی از افراد با مشکلات سیستم ایمنی و یا سایر مشکلات سلامت جدی نباید از آن‌ها استفاده کنند.

در بعضی از موارد، عوارض جانبی خفیفی مانند ناراحتی معده، اسهال، گاز و نفخ در روزهای اولی که شروع به مصرف آن‌ها کرده‌اید ممکن است به وجود بیاید. آن‌ها همچنین ممکن است باعث راه افتادن واکنش‌های الرژیک نیز بشوند. در صورت به وجود آمدن مشکل، خوردن آن‌ها را متوقف کنید و با پزشکتان صحبت کنید.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید