انتشار این مقاله


اولین هیبرید انسان مربوط به دختری ما قبل تاریخ است

استخوانی که از غاری در روسیه پیدا شد، در راس بزرگترین داستان باستانی سال قرار دارد.

استخوانی که از غاری در روسیه پیدا شد، در راس بزرگترین داستان باستانی سال قرار دارد. این استخوان متعلق به هیبرید انسان(انسان دو رگه) بود که پدر و مادر او از دو گونه ی متفاوت  Denisovan و Neanderthal بوده است.

Denny نام مستعار اولین انسان دو رگه یافت شده است که تاکنون یافت شده است. این یافته را هم می‌توان به حساب شانس گذاشت و هم می‌توان نشانه‌ای دانست مبنی بر این که انسان‌ها بیش از آن که ما فکر می‌کنیم، با هم آمیزش بین نژادی داشته‌اند. حتی می‌توانیم بگوییم که گونه‌ی Neanderthal به طور کامل منقرض نشده و در گونه‌ی ما باقی مانده است. اعضای گونه‌ی ما با حداقل دونفر، به انسان های باستانی متصل می‌شوند: Neanderthal و Denisovans، گونه‌هایی که فقط قطعات دندان و استخوان آن‌ها در غاری در روسیه کشف شده است. البته این دو گونه خود حاصل آمیزش دو گونه‌ی دیگراند. قبلا فکر می‌کردند که ادغام گونه‌ها بسیار کمیاب است. باستان‌شناسان در سال‌های اخیر، استخوان‌های ۹۰ هزار ساله‌ای را در غاری کشف کرده‌اند. Katerina از دانشگاه آلمان می‌گوید:

احتمال یافتن یک دورگه‌ی نسل اول همیشه بی‌نهایت اندک تلقی می‌شد.

محققان دانشگاه آکسفورد پس از بررسی پروتئین و DNA استخوان‌ها پی بردند که متعلق به دختری ۱۳ ساله است. DNA این دختر به صورت پنجاه پنجاه از گونه‌ی Neanderthal و Denisovan بود و این هیبرید انسان را Denny  نامیدند. DNA ما از جفت کروموزوم‌هایی تشکیل شده که نیمی از مادر و نیمی دیگر از پدر دریافت می‌شود. درمورد Denny نیز یکی از جفت کروموزومها متعلق به Neanderthal و دیگری متعلق به Denisovan است. Denny  هنوز اولین کسی نیست که از اشتراک گونه‌های مختلف بوجود می‌آید.


مقاله‌ی مرتبط: گونه چیست ؟ مرزهای یک گونه زیستی چگونه مشخص می‌شود


oase1 نیز یکی از اعضای گونه‌ی ما است که ۳۷ هزار سال پیش در جایی که اکنون رومانی نامیده می‌شود، زندگی می‌کرد. Oase1 تنها چهار تا شش نسل قبل از نیاکان نئاندرتال بودند. باستان‌شناسان می‌گویند؛ اگر ادغام گونه‌ها کمیاب بود ما نمی‌توانستیم این نمونه‌ها را به این زودی پیدا کنیم. این نشان می‌دهد که گونه‌ها در مواجهه با یکدیگر آزادانه ادغام می‌شوند. البته این بدان معنا نیست که Neanderthal  و Denisovans  به طور پیوسته با هم ادغام می‌شدند. ژنوم آن‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها جمعیت‌های کاملا مجزایی بودند. محققان مناطق مختلفی را بررسی کردند ( Neanderthal  در اروپا و denisovans  در آسیای شرقی) و خوشبختانه در کرانه‌ها با آن‌ها مواجه شدند. محققان معتقدند غار مذکور تنها جایی بود که آن‌ها بدون هیچ تعصبی با یکدیگر روبه رو شدند. یکی از محققان می‌گوید:

با گسترش انسان‌های مدرن از آفریقا به اروپا و آسیا، این گروه با Neanderthals  و Denisovans  ادغام شدند و این دلیل ناپدید شدن این گروه‌ها است.

Neanderthals  و Denisovans  ممکن است به این زودی منقرض نشده باشند و بخشی از جمعیت کنونی را تشکیل داده باشند.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید