انتشار این مقاله


هریسون فورد (ایندیانا جونز): اعطای قدرت به کسانی که به علم باور ندارند را متوقف کنید

به نمایندگانی رأی بدهید که به علم باور دارند.

مشاهیر اغلب از سخن رانی‌های خود برای گسترش آگاهی در مورد مسائل مهم استفاده میکنند. بسیاری از ماها نسبت به این آگاهی سازی‌ها بی تفاوت می‌شویم این درحالیست که هنگام سخن‌رانی هریسون فورد مشتاقانه می‌نشینیم و گوش می‎دهیم.

شاید این پیروی از آیین فکری او را وی از نقش های حماسی خود مثل ایندیانا جونز و هان سولو بدست آورده است. به احتمال زیاد به این دلیل است که فورد درمورد مسائل مهم کوتاه نمی‌آید و با جدیت تمام با آنها برخورد می‌کند.

در سخنرانی که در اجلاس جهانی اقدامات آب و هوایی که درسانفرانسیسکو برگزار شد، این بازیگر ۷۶ ساله و فعال خستگی ناپذیر مسائل اقلیمی هشدار عاقلانه‌ای را مطرح کرد:

اگر ما مسیری که امروز درآن قدم برمی‌داریم را تغییر ندهیم آینده بشریت با بحران مواجه خواهد شد.

اظهارات قاطعانه وی با هورای تماشاگران همراه بود و با نفس عمیق کشیدن وی میتوان به غضب او پی برد.

نزدیک ۲۷ سال فورد برای یک گروه زیست محیطی به نام “حفاظت بین الملل” که وظیفه آن حمایت از دانشمندان سراسر جهان برای شناسایی و غلبه بر تهدیدات تنوع زیستی بود˓ کار می‌کرد.

ولی همان‌طور که فورد در سخنرانی پرشور اخیرش خاطر نشان کرد هیچ یک از این کارها اهمیت نخواهد داشت˓ اگر ما واقعیت تغییرات اقلیمی را نادیده بگیریم و در حالت کلی طبیعت را برای اهداف سازمانی˓دولتی و ملی خود فراموش کنیم.

وی افزود:

ما میتوانیم برروی هر خانه صفحات خورشیدی قرار بدهیم˓ ما میتوانیم همه ماشین هارا الکتریکی کنیم ولی تا زمانیکه جنگل های سوماترا در حال سوختن هستند˓ ما شکست خواهیم خورد. تازمانیکه درختان جنگل های عظیم و پهناور آمازون بریده و سوزانده می‌شوند˓تا زمانیکه مناطق محافظت شده مردم قبیله‌ای و بومی محکوم به محاصره می‌شوند˓ تازمانیکه تالاب ها و مرداب ها نابود می‌شوند اهداف اقلیمی ما دور از دسترس خواهند ماند و ما دیگر زمانی برای جبران نخواهیم داشت.

اینکه بگوییم هریسون فورد از وضعیت انجام امورات زیست محیطی ناراضی به نظر میرسد حقیقت را به شدت کتمان کرده‌ایم.

سخنرانی فورد نه تنها یک اقدام به عمل ضروریست بلکه یک اعلام همگانیست. یک حمله سرپوشیده به سیاستمداران نادانی که در راس انتخابات پیش فصل آمریکا هستند.

وی از رای دهندگان خواست:

به نمایندگانی رأی بدهید که به علم باور دارند.

نظرات مردم یادآور سخنرانی مشابهی ست که سال قبل توسط فورد ارایه شده و بسیارفراگیر شده بود آن هم درست زمانیکه رئیس جمهور ترامپ آمریکارا از معاهده آب و هوای پاریس بیرون کشید

وی همچنین هشدار داد:

ما افرادی که هیچ باوری به علم ندارند را در راس امورات مهم قرار می‌دهیم.

شما هنوز بعد از گذشت یک سال می‌توانید همان شور و شوق را در سخنرانی وی حس کنید˓ ولی بعد از تعداد کثیری حملات سیاسی به علم آب و هوا در سال ۲۰۱۸ همچنین می‌توانید حس خشم را نیز در وی احساس کنید.

محض رضای خدا دست از بدنام کردن علم بردارید˓ اعطای قدرت به کسانیکه به علم باور ندارند را متوقف کنید یا حتی بدتر از آن˓ کسانی‌که برای منافع شخصی خود تظاهر می‌کنند که به علم باور ندارند.با زیاد شدن تن صدایش جملات کوبنده‌تر میشدند.

آنها خود می‌دانند چه کسی هستند˓ ما هم می‌دانیم آنها چه کسانی هستند.

وی تغییرات آب و هوایی را “بزرکترین بحران اخلاقی زمان ما” دانست.

فورد هشدار می‌دهد:

اگر تغییری رخ دهد(که زود هم رخ خواهد داد) این دسته از افرادی که کمترین مسولیت پذیری را داشتند بزرگترین هزینه ها را محتمل خواهند شد

در تمام مراحل˓ وی به هسته اصلی موضوع بازمی‌گشت و آن این بود که:

سینک های طبیعی کربن که قادر به جذب کربن هستند˓ در حال حاضر تنها راه حل عملی برای مبارزه با مشکلات اقلیمی می‌باشد. و خلاصه اینکه اگرما نتوانیم از طبیعت محافظت کنیم˓ از خودمان نیز نمی‌توانیم محافظت کنیم.

پایان صحبت‌های وی را هیچ کس دیگری نمی‌تواند بنویسد:

بیایید گوشی‌های تلفن خود را خاموش کنیم˓، بیایید آستین های خود را بالا بزنیم و دهن این غول‌های سیاسی را سرویس کنیم!

محمد بهاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید