انتشار این مقاله


مصرف چقدر الکل بی خطر است؟ محققان میگویند هیچ مقدار

مطالعه‌ای گسترده درباره‌ی عادات نوشیدن الکل در ۱۹۵ کشور، با توصیه‌های مصرف سالم الکل به‌طور گسترده‌ای در تناقض است. مصرف الکل طبق مطالعه‌ی گسترده‌ی جدید، حتی فقط نوشیدن یک وعده الکل به صورت روزانه به آرامی ریسک ابتلای فرد به مشکلات بهداشتی را افزایش می‌دهد. نویسندگان مقاله همچنین نتیجه گرفته‌اند که مصرف الکل (به هر […]

مطالعه‌ای گسترده درباره‌ی عادات نوشیدن الکل در ۱۹۵ کشور، با توصیه‌های مصرف سالم الکل به‌طور گسترده‌ای در تناقض است.

مصرف الکل

طبق مطالعه‌ی گسترده‌ی جدید، حتی فقط نوشیدن یک وعده الکل به صورت روزانه به آرامی ریسک ابتلای فرد به مشکلات بهداشتی را افزایش می‌دهد.

نویسندگان مقاله همچنین نتیجه گرفته‌اند که مصرف الکل (به هر میزانی) هیچگونه سودی برای سلامتی نخواهد داشت (این یافته با نتایج بسیاری از تحقیقات گذشته و نیز با راهنما‌های بهداشت عمومی در بسیاری از کشورها مغایرت دارد).

مطالعات شامل ۱۹۵ کشور و منطقه می‌شد و بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ انجام‌گرفت که برای مشخص کردن خطرات استفاده از الکل بر ۶۹۴ منبع اطلاعاتی تکیه شد و ۵۹۲ مطالعه تجزیه و تحلیل شد. این مطالعه در نوع خود جزو بزرگترین انواع مطالعات است و در عین حال مشاهده‌ای نیز هست که مصرف مردم شمول را با تمایلات مردم شمول ارتباط می‌دهد.

روش‌های استفاده شده بسیاری از متخصصان را متقاعد نکرد.

David Spinegelher ، متخصص آمار در دانشگاه کمبریج انگلستان:

«ادعای اینکه هیچ سطحی از مصرف امن نیست، دلیلی برای پرهیز نیست. سطح امنی برای رانندگی وجود ندارد ولی دولت‌ها توصیه نمی‌کنند مردم از رانندگی دوری کنند.»

[درباره‌ی محدودیت‌های این تحقیق بیشتر بخوانید]

محققان برای تخمین شیوع مصرف الکل در هر کشور از داده‌های فروش و نظرسنجی‌ها استفاده کردند و مصرف الکل را در استانداردهای مصرف روزانه محاسبه کردند (استانداردها به این صورت تعریف شده‌اند: ۱۰ گرم یا حدود یک سوم اونس از الکل خالص؛ معادل ۳.۴ اونس از شراب قرمز ۱۳ درصد الکل، ۱۲ اونس آبجوی ۳.۵ درصد الکل یا یک اونس ویسکی ۸۰ درصد خالص).

آنان همچنین روشی ابداع کردند تا مصرف کنندگان الکل بین توریست‌ها را از جمعیت مقیم تمییز دهند و مصرف الکل را با ۲۳ پیامد بهداشتی ارتباط دادند که شامل تصادفات، خودکشی، سل، سیروز کبدی، مشکلات قلبی عروقی و سرطان‌ها می‌شود.


بیشتر بخوانید:


در سال ۲۰۱۶، ۲۵ درصد زنان و ۳۹ درصد مردان (۲.۴ میلیارد نفر در سراسر جهان) مصرف کننده‌ی رایج الکل بودند. زنان به‌صورت روزانه ۰.۷۵ وعده الکل مصرف می‌کردند درحالی که مصرف مردان ۱.۷ وعده بود.

نرخ مصرف الکل در کشورهای مختلف، تفاوت داشت؛ ولی در کل، هر اندازه که سطح درآمد در کشوری بالاتر بود، سطح مصرف الکل نیز بالاتر بود.

این مطالعه که در Lancet منتشر شد، نتیجه گرفته است که مصرف الکل در ۲.۸ میلیون مرگ و میر سالانه در جهان نقش دارد که موجب می‌شود مصرف الکل هفتمین ریسک فاکتور برجسته در مرگ و ناتوانی باشد.

میان مردم ۱۵ تا ۴۹ ساله، مصرف الکل تنها ریسک فاکتور بسیار متداول برای مرگ و میر و ناتوانی است. درسال ۲۰۱۶، الکل ۶.۸ درصد مرگ و میر زنان و ۲.۲ درصد مرگ و میر مردان را تشکیل می‌داد.

Emmanuela Gakidou ، رهبر نویسندگان مقاله:

تفاوت اصلی بین الکل و مصرف سیگار در این است که هیچکس تعجب نخواهد کرد که سیگار کشیدن بد است. ولی حتی بین کارشناسان نیز بسیار تعجب برانگیز است که بگوییم هیچ چیز به اندازه‌ی الکل مضر نیست.

مطالعات و راهنما‌های بهداشتی بسیاری اظهار می‌کنند که مصرف متوسط الکل (یک یا دو وعده نوشیدن در روز) امن است و حتی می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی، سکته‌ی مغزی و دیابت را کاهش دهد.

ولی دکتر Gakidou و همکارانش دریافتند که حتی فقط یک وعده استفاده از الکل در روز، مشکلات بهداشتی وابسته به الکل را به آرامی افزایش می‌دهد و از ۹۱۴ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر به ۹۱۸ مورد می‌رساند.

عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید