انتشار این مقاله


نارسایی حاد کبدی (بخش دوم: عوارض)

در بخش نخست نارسایی حاد کبدی به شرح دلایل و عوامل ایجاد کنندهی آن پرداختیم. در این بخش به بررسی عوارض نارسایی حاد کبدی خواهیم پرداخت. نارسایی حاد کبدی می‌تواند عوارض گوناگونی داشته‌باشد؛ از قبیل: افزایش و تجمع مایع در مغز (ادم مغزی): وجود مایع اضافی در مغز به ساختار‌‌های مغزی فشار وارد کرده و می‌تواند باعث تغییر […]

در بخش نخست نارسایی حاد کبدی به شرح دلایل و عوامل ایجاد کنندهی آن پرداختیم. در این بخش به بررسی عوارض نارسایی حاد کبدی خواهیم پرداخت.

نارسایی حاد کبدی می‌تواند عوارض گوناگونی داشته‌باشد؛ از قبیل:

  • افزایش و تجمع مایع در مغز (ادم مغزی): وجود مایع اضافی در مغز به ساختار‌‌های مغزی فشار وارد کرده و می‌تواند باعث تغییر مکان و جابجایی ساختار‌های مغزی از محل طبیعی قرار‌گیری آنها شود که به آن فتق نیز می‌گویند. هم‌چنین ادم مغزی می‌تواند باعث کاهش اکسیژن‌رسانی به ساختار‌های مغزی شود.
  • خون‌ریزی و اختلالات انعقادی: کبد نارساشده، توانایی ساخت پروتیین‌های انعقادی – که به فرایند انعقاد خون کمک می‌کنند – را به مقدار کافی را ندارد. افرادی که به نارسایی حاد کبدی مبتلا می‌شوند، دچار خون‌ریزی‌های پیش‌رونده در دستگاه گوارشی می‌شوند که این خون‌ریزی‌ها به سختی قابل کنترل هستند.
  • عفونت: افرادی که دچار نارسایی حاد کبدی شده‌اند نسبت به ابتلا به انواع مختلفی از عفونت‌ها از قبیل عفونت‌های خونی و عفونت در راه‌های تنفسی و ادراری در خطر بیشتری قرار دارند.
  • نارسایی کلیوی: نارسایی کلیوی نیز می‌تواند متعاقب نارسایی حاد کبدی ایجاد شود، این مورد به‌خصوص در نمونه‌هایی که به علت مصرف مقادیر زیاد استامینوفن (overdose) دچار نارسایی کبدی شده‌اند رخ می‌دهد زیرا مصرف مقادیر بالای استامینون باعث تخریب و آسیب کبد و کلیه می‌شود.
محمد امین سعدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید