انتشار این مقاله


جلوگیری از بستری شدن کودکان با واکسیناسیون علیه آنفولانزا

کودکان واکسینه شده علیه آنفولانزا به طور قابل ملاحظه‌ای کم‌تر در معرض عواقب جدی ناشی از ویروس قرار می‌گیرند.

طبق تحقیقات جدید Public Health Ontario و ICES کودکان واکسینه شده علیه آنفولانزا به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر در معرض عواقب جدی ناشی از ویروس قرار می‌گیرند.

مطالعه‌ی منتشر شده در PLOS ONE نشان داد احتمال بستری شدن در بیمارستان به علت عفونت‌های آنفولانزا در کودکانی که به طور کامل علیه آن واکسینه شده بودند، به طور کلی ۶۰ درصد کاهش یافته بود. حتی در کودکانی که تا حدودی واکسینه شده بودند (‌یعنی یک دوز واکسن آنفولانزا در اولین فصل ابتلا به آن دریافت کرده بودند) خطر بستری‌ شدن‌شان به میزان ۳۹ درصد کاهش یافته بود.

دکتر جف کوونگ، نویسنده‌ی اصلی مقاله، می‌گوید:

آنفولانزا می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی، به ویژه در کودکان خردسال شود، اما تحقیقات زیادی جهت اثبات عملکرد واکسن آنفولانزا در پیشگیری از بیماری و بستری‌شدن وجود ندارد. این تحقیق با نشان دادن تأثیری که واکسن آنفولانزا در محافظت کودکان علیه مشکلات عفونتی آن دارد، اثر‌بخشی واکسیناسیون را به اثبات رساند.

محققان تقریباً در ۱۰ هزار بیمارستان اونتاریو پرونده‌های کودکان ۶ ماهه تا زیر ۵ سال را از جهت نمونه‌ی تنفسی جمع‌آوری شده برای آزمایش آنفولانزا، بررسی کردند؛ ۱۲/۸ درصد طبق نتایج آزمایشگاهی مبتلا به آنفولانزا بودند. پژوهشگران ۴ فصل برای آنفولانزا در نظر گرفتند- ۲۰۱۱-۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴-۲۰۱۳ و نتایج حاصل را از هم تفکیک کردند تا بتوانند بچه‌هایی که به طور کامل واکسینه شده، تا حدودی واکسینه شده و واکسینه نشده را با هم مقایسه کنند. آن‌ها همچنین تغییرات را بر اساس گروه سنی و سویه‌های فصلی آنفولانزا مقایسه کردند.

در کل، کودکان ۲ تا ۴ ساله‌ای که به طور کامل واکسینه شده بودند، ریسک بستری شدن‌شان در اثر آنفولانزا ۶۷ درصد کاهش یافته بود؛ در حالی که در نورادان ۶ تا ۲۳ ماه واکسینه شده‌ این کاهش ۴۸ درصدی است.

سارا بوچان، کاندیدای دکترای دانشگاه تورونتو و نویسنده‌ی اصلی این مطالعه، می‌گوید:

این نتایج گواه بر این بود که واکسن آنفولانزا در پیشگیری از بستری شدن کودکان در اثر بیماری مؤثر بوده و این اثر افرادی که در ۲ فصل متوالی این واکسن را دریافت کردند را شامل می‌شود. این گروه باید سالانه واکسن های فصلی خود را برای جلوگیری از مشکلات جدی، دریافت کنند.

آیسان طالبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید