انتشار این مقاله


با تکنیک فاینمن همه چیز را در چهار قدم یاد بگیرید!

پس از طی این چهار گام، خواهید توانست مفاهیم را عمیق‌تر درک کرده و اطلاعات را بهتر به خاطر بسپارید.

با تکنیک فاینمن می‌توانید با یاد دادن یک موضوع خاص به زبان ساده به دیگری، آن را یاد بگیرید و به سرعت حفره‌های موجود در یادگیری خود را بیابید. پس از طی این چهار گام، خواهید توانست مفاهیم را عمیق‌تر درک کرده و اطلاعات را بهتر به خاطر بسپارید.


مقاله مرتبط: ۸ روش که می تواند در یادگیری سریعتر و یادآوری بهتر، بشما کمک کند


چرا تکنیک فاینمن اهمیت دارد؟

تکنیک فاینمن الگویی ذهنی است که توسط فیزیک‌دان برنده جایزه نوبل، ریچارد فاینمن، ابداع شده است. فاینمن به علت توانایی فوق‌العاده‌اش در ساده‌سازی و بیان مفاهیم پیچیده‌ای مانند فیزیک کوانتوم تقریبا برای تمام افراد مشهور بود و “Great Explainer” لقب گرفته بود. در “Feynman’s Lost Lecture: The Motion of Planets Around the Sun“، دیوید گودشتاین به این موضوع اشاره می‌کند که فاینمن به توانایی‌اش در توضیح پیچیده‌ترین مفاهیم در ساده‌ترین عبارات افتخار می‌کرد.

روزی گودشتاین از فاینمن خواست که توضیح دهد، چرا ذرات با اسپین نیم-درست از فرمی-دیراک پیروی می‌کنند. فاینمن در پاسخ گفت که سخنرانی‌ای در حد دانشجویان سال اول برای آن آماده خواهد کرد؛ اما پس از چند روز دست خالی برگشت و از ناتوانی‌اش در توضیح ساده موضوع خبر داد. اما مشکل در توانایی فاینمن نبود، بلکه اطلاعات مشکل داشتند و درک دقیقی از موضوع وجود نداشت.

تکنیک فاینمن با بیوگرافی جیمز گلیک به نام Genius: The Life and Science of Richard Feynman که در سال ۱۹۹۳ نوشته شد، شناخته شده است. در این کتاب، گلیک تکنیکی را توضیح داده است که فاینمن توسط آن توانست امتحانات خود در داشنگاه پرینستون را با موفقیت سپری کند: وی دفتر یادداشت جدیدی را تهیه می‌کرد. در قسمت عنوان، نام دفتر چیزهایی که نمی‌دانم را بر آن می‌گذاشت. سپس برای نخستین بار (اما نه آخرین بار) دانش خود را از نو سازمان‌دهی می‌نمود. او هفته‌ها برای تجزیه هر کدام از شاخه‌های فیزیک وقت صرف می‌کرد. سپس هر کدام را به دقت تجزیه و تحلیل کرده و سپس کنار هم قرار می‌داد و دوباره  از دید کلی موضوعات را بررسی می‌کرد تا حفره‌ها و ناپیوستگی‌ها را بیابد. این مراحل تنها در گام اول پروسه او انجام می‌شدند. بیایید هر چهار مرحله را بررسی کنیم:

  • موضوعی که می‌خواهید بفهمید را انتخاب و شروع به مطالعه آن کنید. تمام چیزهایی که راجع به موضوع می‌دانید را یادداشت کنید و هر بار که چیز جدیدی را باد می‌گیرید، آن را به یادداشت‌های قبلی‌تان اضافه کنید.
  • این موضوع را در ذهن خود در مقابل یک کلاس درس دهید. مطمئن شوید که می‌توانید موضوع را در قالب عباراتی ساده توضیح دهید.
  • هر موقع دچار مشکل شدید، به کتاب ها رجوع کنید. حفرات موجود در یادگیری باید کاملا واضح شوند. جاهایی که مشکل دارید را مجددا مطالعه کنید تا زمانی که بتوانید موضوع را کاملا توضیح دهید.
  • موضوع را ساده کرده و از مفاهیم مشابه استفاده کنید. این پروسه را همزمان با ساده کردن زبان مورداستفاده و مرتبط کردن حقایق با مفاهیم مشابه، تکرار کنید. این کار یادگیری شما را قدرتمندتر می‌کند.

تکنیک فاینمن برای یادگیری ایده‌های جدید، یادگیری عمیق‌تر مفاهیمی که می‌دانید و نیز به یادآوری آن‌ها، فوق‌العاده است. زمانی که گفتیم می‌توانید با آن همه چیز را یاد بگیرید، سر به سرتان نگذاشتیم! شما چگونه آن را به کار می‌برید؟

زهره محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید