انتشار این مقاله


تا زمانی که دیگران را متهم به اشتباه نکنید، شکست نخورده‌اید

این پند اخلاقی، سنگ بنای رویکرد زندگی مربی، جان وودن، در زندگی بود.

تا زمانی که شروع به سرزنش دیگران به خاطر اشتباهات خود نکنید، شکست نخواهید خورد.

این پند اخلاقی، سنگ بنای رویکرد زندگی مربی جان وودن در زندگی بود. همانند بسیاری از اصول زندگیش، او آن را از پدرش، یوشع آموخت.

این مربی در کتاب خود، “بهترین شخص من” نوشته‌ی استیو جیمسون توضیح می‌دهد که پدرش وقتی مزرعه خود را از دست داد چه واکنشی نشان داد:

ناگهان همه چیز تمام شد. سرم واکسیناسیون بد، همه خوک‌ها را کشت، خشکسالی محصولات را از بین برد، و بانک مزرعه را گرفت. در آن روزها بیمه‌ای برای این نوع مشکلات وجود نداشت، بنابراین ما همه چیز را از دست دادیم. آن زمان برای خانواده ما بسیار سخت بود و رکود بزرگ حتی شروع نشده بود. در تمامی این مواقع، پدر هرگز عقب نشینی نکرد. او بازرگاني را كه سرم بدی را به او فروخته بود، سرزنش نکرد. آب و هوا را نفرین نكرد، و هيچ نفرتی نسبت به بانك نداشت. پدرم بهترین کار را کرده بود، اما همه چیز بد از آب درآمد. او همیشه می‌گفت: “سرزنش، نفرین کردن، نفرت به شما هیچ کمکی نمی‌کند. این کار به شما آسیب می‌رساند. مثال او عمیقا در ذهن من جاسازی شده است، و امیدوارم در رفتار من نیز نمایان شود.

این ایده که دیگران را به اشتباهات خود محکوم نکنید، در روش مربی وودن برای آموزش و مربیگری بسیار مهم بود.

سابق ستاره UCLA و NBA سوون ناتر، در کالج مسیحی میراث در El cajon در کالیفرنیا مریبگری می‌کرد. و کمی ناامید شده بود زیرا بازیکنان به اندازه کافی سریع چیزی که او آموزش می‌داد یاد نمی‌گرفتند. هنگامی که سوئن این موضوع را به اطلاع وودن رساند، وودن به سادگی به او توصیه کرد، تا زمانی که آن‌ها چیزی یاد نگیرند تو آموزشی نداده‌ای. این جمله منجر به نوشته شدن کتاب اصول تدریس جان وودن و شرکت کنندگان توسط، سوون ناتر و رونالد گالیمور شد. در این کتاب، مربی در مورد مسئولیت معلم توضیح می‌دهد:

وقتی معلم دبیرستان شدم، مسئولیتم را خیلی جدی گرفتم. من اعتقاد دارم که برای تدریس حقوق می‌گرفتم، و این بدان معنا بود که مسئولیت من برای کمک به هر یک از دانش آموزان بود. من اعتقاد دارم زمانی که دانش آموزانی وجود دارند که چیزی یاد نگرفته‌اند، شما نمی‌توانید ادعا کنید که تدریس کرده‌اید.

به عنوان یک رهبر، شما باید با افرادی که تحت نظارت‌تان هستند، کار کنید، با مشکلات اصلی کنار بیایید و آنها را رفع کنید، در مقابل سرزنش تیم و شکایت از عدم استعداد که باید با آن‌ها کنار بیاید و با آن‌ها نیز کار کنید.


مقاله مرتبط: چگونه زندگی بهتر می‌شود؛ پذیرش


هنگامی که دیگران را سرزنش می‌کنید، جلوی ارزیابی مناسب خودتان را می‌گیرید، که برای بهبود خود، بسیار مهم است. رهبری که دیگران را سرزنش نمی‌کند، در بخش راه حل‌ها دفتر دارد، نه در بخش سرزنش کنندگان.

مربی در کتاب خود در رابطه با رهبری نوشته‌ی استیو جیمسون توضیح می‌دهد:

شما می‌توانید قدم بزنید و سقوط کنید، اشتباهات و خطا‌هایی را مرتکب شوید، اما تا زمانی که دیگران را از جمله سرنوشت خود را برای نتایج سرزنش نکنید، شکست نخواهید خورد. همیشه بر این باورند که نکته‌ی مثبتی وجود دارد که باید در منفی‌ها پیدا شود. کار‌ها معمولا به دلیلی اتفاق می‌افتند. حتی زمانی که شما نمی‌توانید علت را تشخیص دهید. به یاد داشته باشید، حتی در سقوط یک گنجشک، علت پیش بینی شده‌ی خاصی وجود دارد.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید