انتشار این مقاله


داشتن سگ خانگی با ابتلا به عفونت های مقاوم به دارو مرتبط است

طبق گزارشی جدید، با این‌‌که توله سگ‌ها بامزه هستند اما در موارد نادر، تماس با آن‌ها، افراد را در معرض خطر عفونت باکتریایی مقاوم به چند دارو قرار می‌دهد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) در گزارشی جدید هشدار می‌دهند؛ با این‌‌که توله سگ‌ها بامزه هستند اما در موارد نادر، تماس با آن‌ها، افراد را در معرض خطر عفونت باکتریایی مقاوم به چند دارو قرار می‌دهد.
طبق این گزارش، CDC، بین ژانویه ۲۰۱۶ و فوریه ۲۰۱۸، ۱۱۸ نفر از جمله ۲۹ کارمند فروشگاه حیوانات خانگی از ۱۸ ایالتی که عفونت‌هایی از باکتری‌های Campylobacter jejuni ایجاد شده بود و ظاهرا به توله سگ‌ها مربوط بودند، شناسایی کرد.

CDC می گوید:

در حالی‌که تحقیق در مورد شیوع، به پایان رسیده‌است، خطر انتقال کمپیلوباکتر مقاوم به چندین دارو به کارکنان و مصرف‌کنندگان ادامه دارد.


مقاله مرتبط: حیوانات خانگی در خانه: آیا گربه ها و سگ ها واقعاً مثل سگ و گربه به جان هم می‌افتند؟


به گزارش CDC، باکتری‌هایی که از خانواده کمپیلوباکتر هستند، یک علتِ شایعِ اسهال می‌باشند و سالانه بیش از یک میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این باکتری‌ها معمولا با مصرف غذا یا آب آلوده، منتشر می‌شوند، اما می‌توانند در مدفوع سگ یا گربه نیز وجود داشته‌باشند.
این گزارش می‌گوید که مواجهه با فروش تجارتی توله سگ‌ها ممکن است عامل خطری (ریسک فاکتور) برای بیماری باشد. حداقل ۱۰۵ نفر از افراد متاثر، قبل از بیمار شدن، با سگ‌ها مواجهه داشتند و ۱۰۱ تماس با توله سگ‌های فروشگاه حیوانات خانگی ثبت شده‌است.

CDC می‌گوید، هیچ پرورش‌دهنده، توزیع کننده یا حمل کننده‌ای به تنهایی به عنوان منبع شیوع شناسایی نشده است. اما هنگامی که آژانس، تحقیقاتی درباره‌ی شیوع را در شش فروشگاه حیوانات خانگی انجام داد، متوجه شدند که بسیاری از توله سگ‌های آن‌ها قبل از ورود به مکان‌های خرده فروشی با آنتی بیوتیک‌ها درمان شده‌اند. بعضی از آنتی بیوتیک‌ها همان‌هایی بودند که افراد در طول شیوع بیماری به آن مقاوم شده بودند و این نشان می‌دهد که اتکای بیش از حد به آنتی بیوتیک‌ها در حیوانات خانگی، ممکن است عفونت‌های مقاوم به دارو را پیش ببرد.


مقاله مرتبط: آب‌وهوای گرم می‌تواند باعث افزایش عفونت‌های مقاوم به دارو شود


اکثریت قریب به اتفاق افرادی که با سگ‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، مبتلا به بیماری نخواهند شد. اما این گزارش به مصرف‌کنندگان (مشتریان)، خرده‌فروشان و متخصصان بالینی یادآور می‌شود که توله سگ‌های فروشگاه حیوانات خانگی می‌توانند منبع عفونت‌های باکتریایی ناشی از کمپیلوباکترها باشند.
طبق گزارش CDC، افراد می‌توانند خطر ابتلا به بیماری را با شستن مکرر دست‌هایشان، عدم مصرف غذا در نزدیک حیوانات و پوشیدن تجهیزات حفاظتی در هنگام تمیز کردن قفس‌ها یا اسباب بازی‌های حیوانات خانگی، کاهش دهند.
در ضمن، سرپرستان و تامین کنندگان حیوانات باید شیوه های مناسب مصرف آنتی بیوتیک را دنبال کنند تا از مشارکت در مقاومت به دارو جلوگیری کنند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید