انتشار این مقاله


دلیل ایجاد رگ‌ های عنکبوتی صورت چیست؟

رگ‌های عنکبوتی معمولاً در صورت یا ساق پا مشاهده می‌شود اما با این حال در هر نقطه‌ی دیگری از بدن نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

رگ‌های خونی شکسته رگ‌های خونی توسعه یافته‌ای هستند که فقط در زیر سطح پوست مشاهده می‌شود، نتیجه‌ی این شکستگی ظاهری قرمز رنگ و شبکه مانند است که به این رگ‌ها اصطلاح رگ های عنکبوتی می‌دهد.
رگ‌های عنکبوتی معمولاً در صورت یا ساق پا مشاهده می‌شود اما با این حال در هر نقطه‌ی دیگری از بدن نیز می‌تواند وجود داشته باشد. رگ‌های عنکبوتی غیر از ظاهری که دارند، هیچ نشانه و علائم دیگری ندارند.

در این مقاله به دنبال دلایل و درمان‌های رگ‌های عنکبوتی در صورت و همچنین داروهای خانگی و زمان نیاز مراجعه به پزشک خواهیم بود.

دلایل

رگ‌هانی خونی عنکبوتی در صورت می‌تواند در هر سنی شکل گیرد اما برخی از افراد نسبت به برخی دیگر احتمال بیشتری در گسترش دادن آن‌ها دارند. برخی از دلایل رگ‌های عنکبوتی صورت عبارت است از:

ژن:

افرادی که اعضای خانواده‌شان رگ‌های عنکبوتی دارند با احتمال بیشتری این نوع رگ‌ها را خواهند داشت.

قرار گرفتن در معرض خورشید:

آسیب خورشید می‌تواند رگ‌های عنکبوتی را گسترش داده و به پوست نزدیک کند.

تغییرات آب‌وهوایی:

تغییرات شدید آب‌وهوایی می‌تواند چرخه‌ی بدن را تحت تأثیر قرار داده و سبب سرخ شدن صورت گردد. ترکیدن رگ‌های خونی باعث تشکیل رگ‌های عنکبوتی خواهد شد.

تغییرات فشار:

تغییرات ناگهانی و شدید در فشار می‌تواند سبب ظعور رگ‌های شکسته‌ی خونی کوچک شود. منحصراً عطسه و استفراغ شدید می‌تواند باعث این تغییر فشار شود.

بارداری:

تغییرات هورمونی در طول بارداری نیز می‌تواند رگ‌های عنکبوتی را ایجاد کند. رگ‌های خونی مرتبط به بارداری معمولاً پس از زایمان از بین می‌رود.

محرک‌های محیطی:

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص و آلاینده‌های محیطی می‌تواند به صورت آسیب زده و باعث بیشتر مشاهده شدن رگ‌های خونی شود.


مقالۀ مرتبط: اسکلروتراپی


رزاسیا:

این نوعی بیماری رایج است که باعث می‌شود پوست سرخ شده و و منجر به گسترش رگ‌های عنکبوتی شود. معمولاً افراد مبتلا به رزاسیا رگ‌های عنکبوتی را تجربه کرده‌اند.

مصرف الکل:

الکل می‌تواند رگ‌های خونی را به طور موقت منبسط کند. مصرف مکرر الکل می‌تواند منجر به تشکیل رگ‌های عنکبوتی و سرخی صورت شود.

آسیب‌ها:

آسیب‌های ناحیه‌ی سر که باعث کبودی می‌شود نیز رگ‌های عنکبوتی ایجاد می‌کند. در این مورد، عروق خونی با بهبود کبودی بهبود می‌یابد.

درمان

معمولاً پزشک می‌تواند با معاینات چشمی رگ‌های عنکبوتی روی صورت را تشخیص دهد. انواعی از گزینه‌های درمانی وجود دارد اما هر درمانی برای هر فردی پاسخگو نیست. بنابراین فردی که عروق عنکبوتی دارد ممکن است چندین درمان را امتحان کند تا بالاخره درمان مؤثر را پیدا نماید.

رتینوئید

کرم‌های رتینوئید برای اغلب بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد و پزشک می‌تواند رتینوئید را برای رگ‌های عنکبوتی برخی از افراد تجویز نماید. رتینوئید می‌تواند قابل مشاهده بودن رگ‌ها را کاهش داده و سلامت پوست را بهبود بخشد. با این حال، می‌تواند باعث خشکی پوست و خارش و سرخی شود.


مقالۀ مرتبط: آیا آلوئه‌ورا در درمان پسوریازیس موثر است؟


اسکلروتراپی

اسکلروتراپی از تزریق عوامل اسکلروزیس برای کمک به از بین رفتن رگ‌های عنکبوتی برای مدت کوتاهی و معمولاً برای چند هفته استفاده می‌کند.
مواد تزریقی به از بین رفتن این رگ‌های خونی کمک می‌کند که باعث می‌شود تنها رگ‌های زیر پوست از بین برود. ممکن است برخی از افراد با این روش احساس اذیت و درد داشته باشند اما این عوارض حانبی در طول چند روز از بین می‌رود.

لیزرتراپی

لیزرتراپی از نور قوی لیزر برای از بین بردن رگ‌های مشکل‌ساز استفاده می‌کند. با این حال، لیزرتراپی می‌تواند به پوست آسیب بزند که آن را در طول درمان حساس نماید. این فرآیند می‌تواند گران نیز باشد و برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه جلسات متعدد مورد نیاز است. احتمال برگشت این رگ‌ها و نیاز به تکرار روند درمان وجود دارد.

نور قوی نفوذی

درمان با نور قوی نفوذ از نورهای مخصوصی استفاده می‌کند که به لایه‌های عمیق پوست بدون آسیب به لایه‌های بالاتر نفوذ می‌کند. این درمان به این معنی است که زمان بهبود و آسیب به پوست به حداقل می‌رسد.
این درمان شبیه لیزرتراپی می‌باشد که ممکن است برای نتیجه‌ی دلخواه نیاز به جلسات متعدد باشد.

داروهای خانگی

در برخی از موارد داروهای خانگی می‌تواند به پیشگیری یا کاهش ایجاد رگ‌های عنکبوتی در صورت کمک کند. داروهای خانگی معمولا مطمئن بوده و هیچ عوارض جانبی ندارد اما بهتر است قبل از استفاده از محصول جدید ۲۴ ساعت قبل از استفاده روی صورت برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی روی قسمت کوچکی از پوست امتحان شود. بهتر است راجع به داروهای خانگی با پزشک مشورت نمود.

خودداری از استفاده از آب گرم

پوست صورت ظریف بوده و ممکن است گرمای بیش از حد منجر به پاره شدن رگ‌های خونی شود. ضروری است که از استفاده از آب داغ هنگام شستن صورت خودداری شود. استفاده از آب سرد و ولرم برای شستن صورت و بدن به جلوگیری از آسیب رگ‌های خونی کمک می‌کند.

پک سرمایشی

یک پک سرمایشی ساده مثل پک یخ یا یک کیسه نخودفرنگی یخ زده می‌تواند پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب یا گرما روی صورت قرار داده شود. سرما به کاهش ظهور رگ‌های خونی پاره شده کمک می‌کند.

روغن آرنیکا

روغن آرنیکا یا محصولات حاوی آرنیکا می‌تواند به کاهش ایجاد رگ‌های عنکبوتی کمک کند. ممکن است روغن موجب یک واکنش آلرژیک در برخی از افراد شود بنابراین، امتحان کردن روی قسمتی کوچک قبل از استفاده و گزارش هر گونه عوارض جانبی به متخصص پوست حائز اهمیت می‌باشد.
محصولات آرنیکا از فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها قابل تهیه می‌باشد.

سرکه‌ی سیب

سرکه‌ی سیب می‌تواند مثل نوعی منقبض کننده در صورت عمل کند، پوست را برای کاهش سرخی بکشد. این عمل می‌تواند از ایجاد رگ‎‌های عنکبوتی در برخی افراد جلوگیری کند. با استفاده از یک توپ کوچک پنبه‌ای و امتحان آن بر روی یک قسمت می‌تواند علائم پارگی رگ‌های خونی در صورت را کاهش دهد.


مقالۀ مرتبط: آیا درمان خانگی سرکه سیب می‌تواند علائم یبوست را بهبود بخشد؟


فندق افسون‌گر

فندق افسون‌گر نوعی قابض طبیعی است که به کاهش ایجاد رگ‌های عنکبوتی کمک می‌کند. فندق افسون‌گر حاوی تانن که فرآورده‌های آنتی اکسیدانی داشته و به کوچک کردن منافذ کمک می‌کند. فندق افسون‌گر را می‌توان از فروشگاه‌های مواد غذایی و داروخانه‌ها تهیه کرد.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا می‌تواند در درمان سرخی پوست مؤثر باشد. تحقیقات نشان می‌دهد آلوئه ورا می‌تواند سرخی پوست را همچون کرم‌های پزشکی مانند هیدروکورتیزون کاهش دهد اما باعث خشکی رگ‌های پوست نیز می‌شود. افرادی که استفاده از آلوئه ورا را برای درمان انتخاب می‌کنند، باید پس از هر بار استفاده پوست را مرطوب نمایند.

ویتامین C

استفاده از مکمل‌های ویتامین C پارگی رگ‌های خونی صورت را کاهش می‌دهد. در یک مطالعه نشان داده شد که ویتامین C نقشی کلیدی در سلامت رگ‌های خونی ایفا می‌کند. ویتامین C به انعطاف رگ‌های خونی و حفظ کلاژن در سلول‌ها کمک می‌کند.

گیاهان

تحقیقات نشان می‌دهد گیاهان می‌تواند تأثیر ضد التهابی بر روی پوست داشته باشد. با این که این گیاهان به طور مستقیم بر روی رگ‌های عنکبوتی ندارد، اما می‌تواند درمان برخی از نمونه‌ها را پشتیبانی کند. گیاهانی که برای رگ‌های عنکبوتی استفاده می‌شود، عبارتند از:

  • مریم گلی
  • گل همیشه بهار
  • جو دو سر
  • بومادران
  • ریشه مارشمالو
  • بابونه

مقالۀ مرتبط: آیا جو دوسر برای سلامتی مفید است؟ متخصصان چه می گویند؟


پیشگیری

گام‌هایی که یک فرد می‌تواند برای پیشگیری از رگ‌های عنکبوتی می‌توان برداشت:

خودداری از گرمای زیاد چشمه‌های آب گرم: سوناها یا آب‌وهوای گرم می‌تواند رگ‌های خونی را گشاد کرده و احتمال ایجاد رگ‌های عنکبوتی را افزایش دهد.

کاهش قرار گرفتن در معرض آفتاب: استفاده از کرم ضدآفتاب، کلاه و لباس بلند می‌تواند احتمالی ایجاد رگ‌های عنکبوتی ناشی از آسیب آفتاب را کاهش دهد. چنان چه در منطقه‌ای گرم زندگی می‌کنید از خورشید در ساعات اوج در وسط روز اجتناب ورزید.

پوشیدن محافظ: پوشش‌های محافظ می‌تواند رگ‌های عنکبوتی ناشی از آسیب‌ها را کاهش دهد. ماسک‌های صورت و کلاه کاسکت در بیس بال، دوچرخه سواری و موتورسواری مثال‌هایی از این نوع محافظ‌ها می‌باشد.

اجتناب از وازودیلاتورها: وازودیلاتورها موجب پرخون شدن رگ‌ها شده و باعث می‌شود رگ‌های عنکبوتی واضح‌تر دیده شوند. وازودیلاتورهای رایج شامل کافئین، غذاهای تند و الکل می‌باشد. حتی مصرف متعادل الکل در برخی افراد باعث سرخی و پارگی رگ‌های خونی می‌شود.

زمان مراجعه به پزشک

رگ‌های عنکبوتی هیچ علائم اضافی ندارد. افرادی که از ظاهر این عارضه رنج می‌برند، می‌توانند عامل اصلی را یافته و به دنبال راه‌هایی برای درمان باشند. در برخی از موارد رگ‌های عنکبوتی صورت می‌تواند نشانه‌ای از نوعی بیماری باشد. اگر در مورد دلیل رگ‌های عنکبوتی مطمئن نیستید، برای تشخیص دلیل اصلی به پزشک مراجعه فرمایید.

تجربه‌ی رگ‌های عنکبوتی صورت یکی از مشکلات رایج می‌باشد. اغلب درمان‌های دارویی و داروهای خانگی می‌تواند به کاهش این مشکل در کنار بهبود سلامت پوست کمک کند.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید