انتشار این مقاله


قمر های ماه را چه بنامیم؟!

ستاره ها، سیاره دارند و سیاره ها ماهواره هایی دارند که ما آن ها را قمر می نامیم. اما یک قمر خود می تواند ماهواره ای داشته باشد؟ و اگر اینگونه بود، ماهواره ی آن ماه را چه بنامیم؟ جونا کولمیر از موسسه کارنگی و سین رایموند از Laboratoire d’Astrophysique de Bordeaux در مقاله ای […]

ستاره ها، سیاره دارند و سیاره ها ماهواره هایی دارند که ما آن ها را قمر می نامیم. اما یک قمر خود می تواند ماهواره ای داشته باشد؟ و اگر اینگونه بود، ماهواره ی آن ماه را چه بنامیم؟

جونا کولمیر از موسسه کارنگی و سین رایموند از Laboratoire d’Astrophysique de Bordeaux در مقاله ای که در حال حاضر بر روی منابع pre-print arXiv است، آنها را زیر قمر (submoon) نامیده اند. اما دانشمندان دیگر از اصطلاح بسیار زیباتری به نام قمر ماه (moonmoon) استفاده می کنند، بنابراین این چیزی است که ما هم از آن استفاده خواهیم کرد.

بر اساس گزارش گیزمودو، در این مقاله، کولمیر و ریموند توضیح می دهند که چگونه شبیه سازی ها را انجام می دهند تا تعیین کنند که آیا ممکن است یک قمر ماه می تواند وجود داشته باشد، پس از آنکه پسر کولمیر در سال ۲۰۱۴ او را به سمت این سوال سوق داد.

در سیستم خورشیدی ما هیچ قمر ماه شناخته شده ای وجود ندارد، شاید به این دلیل که خطی که آنها برای گسترش نیاز دارند، بسیار ویژه است. قمر ماه باید به اندازه کافی به ماه نزدیک باشد، که توسط جاذبه آن محدود شود، در عین حال از سیاره دور باشد؛ که تحت تاثیر نیروهای جزر و مدی قرار نگیرد.

این بدان معنی است که باید فاصله کافی بین ماه و سیاره وجود داشته داشته باشد تا ماه از گرانش سیاره در امان بماند.

درون سیستم خورشیدی، چهار ماهواره در حال حاضر واجد این شرایط هستند: ماه زمین، یوویان ماه Callisto، و تیتوس و Iapetus در مدار اطراف زحل.

اما هنوز یک سوال کلیدی وجود دارد. این قمر ماه چگونه به وجود می آید؟

ریموند به New Scientist گفت: “چیزی باید یک سنگ را به درون یک مدار به سرعت صحیح که می تواند به مدار ماه، و نه سیاره یا ستاره وارد شود، پرتاب کند.”

و سپس این تعادل گرانشی ظریف باید حفظ شود. مثلا ماه، قادر نخواهد بود که به آرامی از این سیاره حرکت کند، چون ماه در حال دور شدن از زمین است. بنابراین هر ماه، اگر به نحوی موفق به ورود به موقعیت شود، احتمالا نسبتا کوتاه مدت است.

و با توجه به دشواری تشخیص یک قمر ماه حتی در خارج از منظومه شمسی، شانس ما برای تشخیص ماه ماه خارج از منظومه شمسی ، در حال حاضر، تقریبا صفر است. اما این درست است این مقاله زمینه سازی خوبی برای تحقیقات آینده در مورد احتمال ماه ماه های خورشیدی دارد و همچنین به ما در درک تاریخ های شکل گیری سیارات و ماهواره های آنها کمک می کند.

محققان در مقاله هایشان نوشتند: “در حالی که بسیاری از سیستم های سیاره ای ماه قادر به میزبانی طولانی مدت قمر ماه ها هستند، فقدان ماه ماه در اطراف ماه های شناخته شده سرنخ مهمی برای به دست آوردن اطلاعاتی از مکانیزم های شکل گیری و تاریخچه این سیستم ها است.”

سمانه عبدالهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید