انتشار این مقاله


چرا مصرف دیرهنگام غذا برای بدن مضر است؟

خوردن یک بطری نوشابه در شب چندین برابر بیشتر از مصرف آن در روز ممکن است برای بدن مضر باشد! با ما همراه باشید تا به علت عواقب نامناسب مصرف مواد خوراکی در شب بپردازیم. بر اساس مطالعات صورت گرفته، توانایی تنظیم قند خون در موش در ساعات مختلف شبانه‌روز تفاوت چشمگیری نشان می‌دهد. علاوه […]

خوردن یک بطری نوشابه در شب چندین برابر بیشتر از مصرف آن در روز ممکن است برای بدن مضر باشد! با ما همراه باشید تا به علت عواقب نامناسب مصرف مواد خوراکی در شب بپردازیم.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، توانایی تنظیم قند خون در موش در ساعات مختلف شبانه‌روز تفاوت چشمگیری نشان می‌دهد. علاوه بر این، مداخله در ساعت بیولوژیک و ریتم‌های شبانه‌روزی موش، که موجب القای سیگنال‌های خواب و بیداری در بدن می‌شود، سبب افزایش توده چربی در آن‌ها می‌گردد.

این یافته‌ها علت بالای شیوع دیابت و چاقی در کارکنان شیفت شب را توجیه می‌کند. مداخله در ساعت بیولوژیک موجب اختلال در سیستم‌های متابولیکی شده و سبب افزایش تمایل بدن به ذخیره چربی می‌گردد. این اثر حتی با دریافت مقدار یکسان کالری نسبت به گروه کنترل، که اختلالی در ساعات بیولوژیک‌شان ایجاد نشده قابل مشاهده است.

تحقیقات متعددی در گذشته به بررسی تأثیر شغل‌های شیفتی در افزایش وزن، چاقی و دیابت پرداخته است. به منظور بررسی علت این پدیده، دکتر Johnson و همکارانشان به مانیتورینگ توانایی کنترل غذای گوارش‌شده در طی شبانه‌روز در موش پرداختند. هنگامی که موش‌ها غذایی را دریافت نمی‌کنند میزان هورمون انسولین که وظیفه کاهش قند خون را بر عهده دارد کاهش می‌یابد. این هورمون همچنین با برداشت قند اضافی خون، موجب تبدیل آن به چربی می‌گردد.

نتایج آزمایشات جالب پژوهشگران در ارتباط با قرار دادن موش‌ها در محیطی با نور قرمز و ایجاد اختلال در ساعات شبانه‌روزی، نشان از ایجاد مقاومت انسولینی در آن‌ها داشته است. این بدان معناست که سلول‌ها توانایی پاسخ به هورمون انسولین و برداشت قند از جریان خون را نخواهند داشت. مقاومت انسولینی با عارضه‌های مهمی همچون دیابت و مشکلات قلبی عروقی گره خورده است.

بر اساس نتایج به دست آمده، مصرف دیرهنگام مواد غذایی اثرات مخرب بسیاری افزون بر میزان کالری دریافتی بر جای می‌گذارد. همچنین حساسیت به هورمون انسولین ارتباط تنگاتنگی با ریتم‌های شبانه‌روزی داشته و بررسی‌های دیگر حاکی از تأثیر ریتم‌های روزانه در حفظ قند خون در مقدار مناسب آن دارد.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *