انتشار این مقاله


با برخی از عجیب‌ترین عوارض جانبی دارو‌ها آشنا شوید!

تجویز دارو‌ها ممکن است مانند چاقویی دو لبه عمل کند. سالیانه میلیون‌ها انسان برای بهبود وضع سلامت خود و رهایی از عارضه‌های تهدید‌کننده زندگی به دارو‌ها روی می‌آورند. با این حال، ترکیبات شیمیایی موجود در دارو‌ها پتانسیل ایجاد عوارض جانبی عجیب و گاهی اوقات آسیب‌رسان را دارند. در این مقاله به چند مورد از ناشناخته‌ترین […]

تجویز دارو‌ها ممکن است مانند چاقویی دو لبه عمل کند. سالیانه میلیون‌ها انسان برای بهبود وضع سلامت خود و رهایی از عارضه‌های تهدید‌کننده زندگی به دارو‌ها روی می‌آورند. با این حال، ترکیبات شیمیایی موجود در دارو‌ها پتانسیل ایجاد عوارض جانبی عجیب و گاهی اوقات آسیب‌رسان را دارند. در این مقاله به چند مورد از ناشناخته‌ترین عوارض جانبی دارو‌ها اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ناپدید شدن اثر انگشت           

مدتی قبل نیرو‌های امنیت مهاجران در آمریکا، فردی سنگاپوری را چندین ساعت به دلیل نداشتن اثر انگشت متوقف ساختند. بر اساس گزارشات CNN، علت این موضوع دریافت داروی capecitabine Xeloda به منظور شیمی‌درمانی توسط فرد سنگاپوری بوده است.

فراموشی

در فیلم‌های سینمایی از دست دادن حافظه (amnesia) معمولاً پس از برخورد‌های شدید سر و تصادفات رخ می‌دهند. در علم پزشکی از دست دادن حافظه موقت ممکن است پس از دریافت برخی از دارو‌ها رخ دهد. گمان می‌رود برخی از انواع دارو‌ها از جمله tranquilizers و دارو‌های خواب‌آور موجب تضعیف حافظه کوتاه مدت گردند.

از دست دادن حس بویایی

گزارشات مبنی از دست دادن کامل حس بویایی (anosmia) در برخی از بیمارانی که برای درمان هپاتیت از اینترفرون‌ها (interferons) استفاده نموده‌اند، نشان از تأثیر این گروه دارویی بر حس بویایی دارد.

افزایش تمایلات جنسی

استفاده از داروی ropinirole به منظور درمان سندرم پای بی‌قرار ویا پارکینسون سبب افزایش تمایلات جنسی در افراد می‌گردد. بیماران در صورت احساس افزایش اینگونه تمایلات نیاز است موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند.

غذا‌های شبانه

استفاده از داروی zolpidem به عنوان قرص خواب‌آور سبب ایجاد عوارض جانبی مرتبط با شبانگاه می‌گردد! این عوارض شامل خوردن در خواب، پخت و پز در خواب و حتی رانندگی در خواب می‌باشند. دانشمندان درحال حاضر علت دقیق این موضوع را نمی‌دانند و بررسی‌ها پیرامون آن ادامه دارد! بر اساس اظهارات دکتر Mahowald، این افراد تمایل شدیدی به خوردن در شب دارند.

توهم حضور اشیا

داروی Mefloquine که با قیمتی گزاف برای درمان بیماری مالاریا مورد استفاده قرار می‌گیرد سبب ایجاد ناراحتی‌های روانی و القای حس خودکشی در برخی از مصرف‌کنندگان آن می‌گردد.

ادرار آبی

آبی رنگی نادر در دنیای زنده به شمار می‌آید. اما مشاهده این رنگ در ادرار موضوعی بسیار عجیب‌تر خواهد بود. تعدادی از دارو‌ها از جمله anti depressant amitiptyline، مسکن Indocin و پروپوفول Diprivan سبب ایجاد ادرار آبی رنگ می‌گردند. علت این موضوع رنگ‌های مصنوعی به کار رفته در این دارو‌ها می‌باشد.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید