انتشار این مقاله


عارضه جانبی عجیب این دارو رویش مو است!

ک نوجوان که مبتلا به طاسی کامل طولانی مدت بود، در اثر استفاده از یک داروی جدید برای درمان اگزما، شاهد اثری غیرقابل پیش‌بینی و عجیب بر رویش مجدد موهایش شد!

این دارو برای درمان اگزمای او تجویز شده بود.
یک نوجوان که مبتلا به طاسی کامل طولانی مدت بود (وضعیتی که در آن تمام موهای سر دچار ریزش می‌شوند)، در اثر استفاده از یک داروی جدید برای درمان اگزما، شاهد اثری غیرقابل پیش‌بینی و عجیب بر رویش مجدد موهایش شد!
پزشکان هنوز از علت این موضوع مطمئن نیستند ولی اگر این اثر بتواند در سایر افراد تکرار شود، می‌تواند یک درمان ضروری برای یک اختلال خودایمنی بدون درمان ایجاد کند.
نویسنده‌ی ارشد، Maryanna Makredes Senna، پزشک بیمارستان Massachusetts General می‌گوید:

ما کاملا شگفت ‌زده شده‌ایم؛ زیرا موهای سر این بیمار از سن دو سالگی دیگر رشد نکرده است و درمان‌های دیگری که می‌تواند در ریزش مو کمک کند، برای او وجود ندارد. تا جایی که ما می‌دانیم این مورد، اولین گزارش از رویش مجدد مو در اثر استفاده از داروی dupilumab در بیماری است که هر میزانی از طاسی را دارد.

برخی از بهترین داروهایی که امروزه در بازار داریم، از Valium گرفته تا Viagra، کاملا تصادفی کشف شده‌اند. در ابتدا این داروها به عنوان درمانی برای یک عارضه طراحی شده بودند، ولی دامنه‌ی درمان آن‌ها با یک شانس غیر مترقبه گسترده شد!
این مورد مطالعه نشان می‌دهد که ممکن است ما مجددا شاهد چنین رویدادی باشیم. FDA به تازگی داروی dupilumab را برای درمان اگزما (درماتیت آتوپیک) به تایید رسانده است. درماتیت آتوپیک یک بیماری خودایمنی است؛ ولی به جای سیستم ایمنی، به فولیکول‌های سالم موی انسان حمله می‌کند. این اتفاق یک واکنش آلرژیک را در پوست ایجاد می‌کند که باعث ایجاد جوش‌های قرمز و خارش دار می‌شود. مطالعات قبلی نشان داده است که این دو اختلال خودایمنی (طاسی و اگزما) به هم مرتبط هستند و افرادی که مبتلا به اگزما هستند، به احتمال بیشتری به طاسی مبتلا می‌شوند. این دو اختلال با هم رخ می‌دهند؛ ولی دارویی که برای درمان یکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمی‌تواند به اختلال دیگر کمک کند.


مقاله‌ی مرتبط:


بیمار ۱۳ ساله در مورد مطالعه‌ی اخیر، همه چیز را در مورد این اختلال‌ها می‌داند. از زمانی که او ۷ ماه سن داشت، به خاطر فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی‌اش شدیدا تحت درمان قرار گرفته است. علی رغم سال‌ها تلاش، درما‌ن‌ها هیچ تاثیر مطلوبی نداشته است.
در گذشته، تعدادی از داروها ‌توانستند اگزمای مقاوم این بیمار را که در ابتدا پیشرفت می‌کرد، تسکین دهند؛ ولی این داروها هیچ تاثیری روی طاسی او که چند سال بعد از اگزما رخ داد، نداشتند. در حالیکه چندین داروی دیگر هم با شکست مواجه شدند، به نظر می‌رسد dupilumab موفقیت آمیز بوده است. در ۶ هفته‌ی اول تزریق‌های هفتگی بیمار، علائم اگزمای او بهبود یافت و همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، او متوجه پراکنده شدن موهای ریزی روی سرش شد.

بعد از ۷ ماه، آن موهای ریز و بور(vellus hair) به موهای رنگدانه داری تبدیل شدند که معمولا روی پوست سر می‌رویند. به نظر می‌رسد dupilumab علت این رویش موی غیر منتظره باشد؛ یک سری تغیرات در حق بیمه بیمار را مجبور کرد تا کمی از مصرف دارو فاصله بگیرد؛ بنابراین موهای تازه رشد کرده دچار ریزش شدند! ولی با از سر گرفتن دارو، موهای او بار دیگر در حال رویش هستند.
در تصویر زیر وضعیت رویش مو در بیمار را پس از ۱۱ ماه مصرف دارو مشاهده می‌کنید:

این یافته‌ها قطعا هیجان انگیز است ولی برای این که این دارو به عنوان درمانی جدید برای طاسی شناخته شود، آزمایش‌ها و مطالعات بیشتری باید صورت گیرد. Senna می‌گوید:

در حال حاضر دشوار است که بفمیم آیا dupilumab می‌تواند باعث رشد مو در سایر مبتلایان به طاسی بشود یا خیر! ولی من گمان دارم که این دارو می‌تواند به بیماران مبتلا به اگزما و طاسی شدید، کمک کند. ما یک پروپوزال برای انجام یک کارآزمایی بالینی با استفاده از dupilumab در جمعیت این بیماران ارائه داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم در آینده‌ی نزدیک آن را بیشتر بررسی کنیم.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید