انتشار این مقاله


چه کسانی بیشتر عمر می‌کنند؟

افراد با وجدان بیشتر عمر می‌کنند. افراد با وجدان محتاط‌‌تر، کارآمدتر و منظم‌تر بوده و برای دستاورد‌های مد نظر خود هدف‌گذاری می‌کنند.

تیپ شخصیتی افراد می‌تواند در گذر زمان تغییر کند. طبق تحقیق صورت گرفته، افراد با وجدان بیشتر عمر می‌کنند. افراد با وجدان محتاط‌‌تر، کارآمدتر و منظم‌تر بوده و برای دستاورد‌های مد نظر خود هدف‌گذاری می‌کنند. در نتیجه طول عمر بیشتری دارند. در واقع، جهت‌گیری به سمت دستاوردهای مورد هدف و ارجحیت به دستور دادن و تنظیم کارها، قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های طول عمر بیشتر هستند.

افراد با وجدان به طور متوسط ۲ تا ۴ سال بیشتر عمر می‌کنند. این افراد کمتر سیگار کشیده، کمتر الکل مصرف کرده و استرس کمتری تجربه می‌کنند. وجدان به همراه سازگاری، برون‌گرایی، روان‌رنجوری و خواهان کسب تجربه بودن، به عنوان یکی از ۵ جنبه‌ی اصلی شخصیت محسوب می‌شود. پروفسور Howard S. Friedman، یکی از نویسندگان مطالعه، اذعان کرد:

یافته‌ی اصلی آن است که جنبه‌ی وجدان شخصیت به طور قطع یکی از پیش‌بینی ‌کننده‌های قابل اتکای خطر مرگ و میر است. این جنبه به نظر می‌رسد در این زمینه به اندازه‌ی عوامل خطر مرتبط با شرایط پزشکی فرد که تعدادی عوامل روانی نیز هستند، اهمیت دارد.

این مطالعه حاصل گردآوری یافته‌های ۲۰ مطالعه‌ی جدا بر روی ۸۹۰۰ نفر در سراسر جهان است. منظم‌تر و مسئول‌تر بودن با سلامت بهتر در ارتباطند.  به گفته‌ی پروفسور فریدمن:

 نه تنها افراد با وجدان عادات سلامت بهتری داشته و کمتر با خطرات مواجهه دارند، بلکه در مسیر زندگی نیز بیشتر به محیط‌های روانی سالم‌تر اعم از شغل‌ و ازدواج پایدارتر گرایش داشته و ممکن است استعداد زیستی بهتری نیز در ارتباط با سلامت داشته باشند.

افراد می‌توانند با وجدان‌تر شوند. به گفته‌ی دکتر Margaret L. Kern، از نویسندگان مطالعه، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند افراد می‌توانند خصوصاً در پی شغل و ازدواج پایدارتر، با وجدان‌تر شوند. به نظر او این یافته‌ها می‌توانند طرز فکر افراد در مورد زندگی و نتایج عملکردشان را به چالش بکشند. با این که وجدان و احساس مسئولیت فرد نمی‌تواند در بازه‌ی زمانی کوتاه تغییر یابد، ایجاد بهبود در پی وارد شدن فرد به روابط و شغل‌های مسئولانه امکانپذیر است.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید