انتشار این مقاله


آیا می‌توان با خوردن غذای ارگانیک خطر سرطان را کاهش داد؟

افرادی که بیش از ۴.۵ سال اغلب از غذاهای ارگانیک استفاده نموده‌اند، کمتر به سرطان مخصوصاً از نوع لنفوم و سرطان پستان منوپوز مبتلا می‌شوند.

مطالعات جدیدی که هفته‌ی گذشته انجام گرفت حیرت افراد زیادی را در مورد ارزش غذایی غذاهای ارگانیک بدون آفت‌کش برانگیخت.

این تحقیق که در JAMA Internal Medicine منتشر شد، نشان داد افرادی که بیش از ۴.۵ سال اغلب از غذاهای ارگانیک استفاده نموده‌اند، کمتر به سرطان مخصوصاً از نوع لنفوم و سرطان پستان منوپوز مبتلا می‌شوند.
اما هر چند رابطه‌ای بین مصرف غذاهای ارگانیک و کاهش سرعت ابتلا به سرطان وجود داشته باشد، لزوماً به این معنی نیست که یکی از این عوامل باعث ایجاد دیگری می‌شود.

افرادی که غذاهای ارگانیک را انتخاب می‌کنند سالم‌تر، تواناتر بوده و یادگیری بهتری نیز دارند. همه‌ی عواملی که بر روی خطر ابتلا به سرطان تأثیر می‌گذارد.
همان طور که محققان نشان دادند، این مقاله اولین مقاله از نوع خود می‌باشد. قبل از شناخته شدن غذاهای ارگانیک به عنوان یک استراتژی پیشگیری در مقابل سرطان  یافته‌ها نیاز به اثبات در سایر مطالعات دارند.

هر چند تحقیقات سابق نشان داده‌اند، مصرف بالای میوه، سبزیجات و غلات کامل و مصرف پایین گوشت فرآوری شده و قرمز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. بنابراین، در صورتی که تمایل به خرید محصولات ارگانیک نداشته باشید به طور معمول بهتر است از گیاهان پرورش یافته مخصوصاً میوه‌ها و سبزیجات استفاده نمایید.


مقالۀ مرتبط: مواد غذایی صنعتی یا ارگانیک؟


این تحقیق چگونه انجام شد؟

این تحقیق قسمتی از مطالعاتی بود که در فرانسه انجام گرفت و شامل ۷۰ هزار داوطلب که هیچ نشانه‌ای از سرطان نداشتند. در آغاز مطالعات رژیم غذایی هر داوطلب براساس دستورالعمل‌های تغذیه فرانسه برآورد شده بود و تمامی خوردن و آشامیدن‌شان در طول سه روز متوالی در طول دو هفته ثبت شد.

در طول دو ماه مطالعات، از شرکت‌کنندگان خواسته شد اطلاعات خاصی در مورد مصرف غذاهای ارگانیک خود از ۱۶ دسته ارائه دهند. این دسته‌ها شامل میوه، سبزی، محصولات تولید شده از سویا، لبنیات، گوشت و ماهی و غیره بود.

سپس به این افراد یک نمره‌ی غذای ارگانیک اختصاص داده شد. چنان چه آن‌ها محصولات ارگانیک تمام ۱۶ دسته را انتخاب می‌کردند، بیشترین نمره یعنی ۳۲ به آن‌ها اختصاص داده می‌شد. سلامتی هر داوطلب هر ساله بررسی شده و برای دوره‌ی متوسط ۲.۵ ساله تحت نظارت قرار گرفت. زمانی که هر نوعی از سرطان رخ می‌داد، جزئیات به طور مستقل با بیمارستان یا پزشک تأیید می‌شد.

 

یافته‌ها چه بود؟

نمره‌ی اختصاص یافته به هر داوطلب از ۰.۷ تا ۱۹.۴ بود. این امتیازها برای تقسیم گروه اصلی به گروه‌هایی با امتیازات مساوی استفاده شد. به طور کلی خطر سرطان در افرادی که امتیاز بالایی در مصرف غذای ارگانیک داشتند، ۲۵% پایین‌تر بود.

کاهش ابتلا به سرطان در سرطان سینه مخصوصاً در زنان یائسه و لنفوم به ویژه لنفوم غیر هوچکین بیشتر مشاهده شد. در مقابل این میزان کاهش در سرطان پروستات و روده‌ی بزرگ تأثیری نداشت هر چند مدت زمان برای ایجاد تغییر خیلی کوتاه بود.


مقالۀ مرتبط: تماشا کنید: محصولات غذایی ارگانیک


چه باید کرد؟

همان طور که مطالعات قبلی این گروه نشان می‎‌دهد، افرادی که از غذاهای ارگانیک استفاده می‌کنند تمایل به درآمد بیشتر، سطح بالای تحصیلات و غذاهای سالم دارند. بنابراین محققان این عوامل را تعدیل می‌سازند. آن‌ها همچنین عوامل دیگری مثل سن، جنس، مدت زمان حضور شرکت‌کننده در مطالعات، وضعیت زناشویی، فعالیت فیزیکی، وضعیت اعتیاد، شاخص توده‌ی بدنی، قد، انرژی مصرفی و میزان مصرف فیبر و گوشت قرمز و فرآوری شده را که در نتایج تأثیر می‌گذارد، تنظیم می‌نمایند.

برای زنان که ۷۸% جمعیت مورد مطالعه را تشکیل می‌دهند، تعداد فرزندان مصرف خوراکی پیشگیری از بارداری، وضعیت پس از یائسگی و استفاده از درمان هورمونی برای یائسگی نیز در نظر گرفته شد.

اما با وجود اینکه محققان سعی در تنظیم نتایج خود برای این عوامل مخالف داشتند، زمانی که اغلب افرادی که در مطالعات شرکت داشتند از محصولات ارگانیک استفاده می‌کردند، اظهار قطعی در مورد اعتبار یافته‌ها دشوار است.
افرادی که دارای امتیاز بالایی در مصرف غذاهای ارگانیک بودند، دارای رژیم غذایی سالم‌تری نیز که شامل میوه و سبزیجات و مصرف پایین گوشت قرمز و فرآوری شده بود، بودند. از طرفی وزن بالایی نیز نداشتند.

بنابراین به نظر محققان آفت‌کش‌ها در برخی از محصولات متعارف، با ابتلا به سرطان‌ها ارتباط داشت؟ یا آیا افرادی که محصولات ارگانیک را بیش از غذاهای معمولی برای مصرف انتخاب می‌کنند، رژیم غذایی بهتر و شیوه‌ی زندگی سالم‌تری دارند؟ این مقاله نمی‌تواند به این سوال پاسخ دهد!

اثبات در مطالعات آینده

این مطالعات انجام گرفته اولین مطالعات در این موضوع بود. تنها مقاله‌ی مشابه با این موضوع مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ در بریتانیا بود که از زنان در مورد مصرف غذاهای ارگانیک آن‌ها سوال شده بود. محققان بریتانیایی نشان دادند زنانی که معمولاً یا همیشه از غذاهای ارگانیک استفاده می‌کردند، ۲۱% کمتر در معرض لنفوم غیر هوچکین قرار داشتند.
همچنین نشان داده شد افرادی که از غذاهای ارگانیک مصرف می‌کردند، یک افزایش بسیار کم در سرطان سینه داشتند. ( اما شرکت کنندگان در مطالعه علاوه بر مصرف غذای ارگانیک، مقدار زیادی الکل مصرف کرده و فرزند کمتری داشتند. هر دو عامل خطر سرطان سینه را افزایش می‌دهد)


مقالۀ مرتبط: مصرف بالای میوه و سبزی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد


در سال ۲۰۱۵ آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان برخی از آفت‌کش‌ها را با عنوان “احتمال سرطان‌زا بودن برای انسان” طبقه‌بندی کرد. این به این معنی است که شواهدات محدودی در مطالعات بر روی حیوانات نشان می‌دهد ارتباطی بین آفت‌کش‌ها و سرطان وجود دارد. از طرفی شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی که اغلب محصولات گیاهی ارگانیک استفاده می‌کنند سطح پایینی از آفت‌کش‌ها در ادرار آن‌ها مشاهده می‌شود و برخی از تحقیقات نیز نشان می‌دهد گزارش مصرف محصولات ارگانیک می‌تواند برای پیش بینی میزان سطح ادرار ناشی از متابولیت برخی از آفت‌کش‌ها مورداستفاده قرار گیرد. بنابراین این موضوع ارزش تحقیق بیشتری دارد.

مطالعات انجام شده فرانسوی بیشتر شامل ارزیابی دقیق‌تر مصرف غذاهای ارگانیک گیاهی و همچنین سطوح خاصی از وجود آفت‌کش‌ها در ادرار شرکت کننندگان می‌شود.

یک راه منطقی برای مطالعه‌ی این موضوع در آینده می‌تواند نظارت بر سرعت ابتلا به سرطان در گروه‌هایی با افراد مشابه باشد. نیمی از آن‌ها با میزان مشخصی از غذاهای ارگانیک و نیمی دیگر افرادی که با غذاهای گیاهی مشابه اما با شرایط کشاورزی معمول تغذیه شوند. سطح آفت‌کش موجود در ادرار و ابتلا به سرطان در طول زمان نیز به درستی تعیین می‌شود. اما زمان و هزینه برای انجام چنین مطالعه‌ای غیرممکن به نظر می‌رسد.

هانیه مظفری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید