انتشار این مقاله


اندومتریوز: عامل خطر برای سرطان تخمدان؟

سرطان تخمدان در زنان مبتلا به اندومتریوز بالاتر از حد انتظار است، اما خطر ابتلا به این بیماری در تمام طول عمر کم است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که اندومتریوز این خطر را افزایش می‌دهد، اما هنوز نسبتا کم است.

شخصی می‌پرسد که من متوجه شدم  دچار اندومتریوز شده‌ام، مشکلی که مادرم نیز دارد. او می‌گوید اندومتریوز خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد، بنابراین من باید زودتر بچه‌دار شوم و سپس هیسترکتومی کامل انجام دهم. واقعیت چیست؟ باید گفت که به نظر می‌رسد که مادر او پس از شنیدن درباره‌ی ارتباط بین اندومتریوز و سرطان تخمدان، نتیجه ی اشتباه‌ای گرفته است.

سرطان تخمدان در زنان مبتلا به اندومتریوز بالاتر از حد انتظار است، اما خطر ابتلا به این بیماری در تمام طول عمر کم است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که اندومتریوز این خطر را افزایش می‌دهد، اما هنوز نسبتا کم است. اگر چه ندرتاً ، نوع دیگری از سرطان – آدنوکارسینوما وابسته به آندومتریوز – در زنان مبتلا به آندومتریوز می‌تواند بعدا در زندگی ایجاد شود.
اندومتریوز دلیل اصلی برای هیسترکتومی نیست، مگر اینکه علائم قابل توجهی داشته باشید که به درمان‌های با تهاجم کمتر پاسخ نمی‌دهند. اما اندومتریوز می‌تواند در زنان پیش از یائسگی دردناک باشد و باید درمان شود.


مقاله مرتبط: ارتباط اندومتریوز و باروری


بسته به شدت اندومتریوز، گزینه‌های درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• درمان‌های هورمونی، مانند قرص‌های کنترل بارداری، که به کنترل هورمون هایی که سبب ایجاد یک بافت اندومتر می‌شوند کمک می‌کنند – و قرص‌های جلوگیری از بارداری با کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان نیز مرتبط هستند.
• جراحی به روش سنتی برای حذف رشد اندومتری در اندام‌های لگنی بدون از بین بردن اندام‌های تولید مثل – چه با عمل جراحی لاپاروسکوپی، فقط با چند قطعه برش کوچک در شکم و چه با جراحی سنتی شکمی در موارد وسیع‌تر.
• مجموع هیسترکتومی و salpingo-oophorectomy ، که رحم و گردن رحم را همراه با هر دو تخمدان و لوله‌های فالوپ حذف می‌کنند، که اختصاص یافته به زنان با ریسک سرطان تخمدان بالا است. مانند کسانی که دارای جهش ژنتیکی BRCA1 یا BRCA2 هستند.


مقاله مرتبط: اندومتریوز عوارض حاملگی و زایمان را افزایش می‌دهد


اگر درباره اینکه چگونه اندومتریوز ممکن است روی باروری شما تاثیر بگذارد، نگران هستید، مسئله متفاوتی است. اندومتریوز باعث ایجاد برخی مشکلات در باروری می‌شود.
در مفهوم نورمال، حاملگی و زایمان ، پس از درمان سنتی اندومتریوز، امکان پذیر است. اما اگر تصور می‌کنید مشکلی خواهید داشت، ممکن است لازم باشد به یک متخصص باروری مراجعه کنید تا گزینه‌های خود را برای بارداری بررسی کنید.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید