انتشار این مقاله


دوست دارید ویتامین بکشید؟!

شما هنوز هم باید برای زنده ماندن غذا بخورید، اما اکنون می توانید این کار را با استفاده از ویتامین های خود انجام دهید. یک شرکت ادعا می کند چند تا از سیگار های الکترونیکی تولید می کند که ریه های شما از با ۱۰ دوز از مصرف مورد نیاز روزانه ویتامین B غنی می […]

شما هنوز هم باید برای زنده ماندن غذا بخورید، اما اکنون می توانید این کار را با استفاده از ویتامین های خود انجام دهید.

یک شرکت ادعا می کند چند تا از سیگار های الکترونیکی تولید می کند که ریه های شما از با ۱۰ دوز از مصرف مورد نیاز روزانه ویتامین B غنی می کند. سایر محصولات حاوی یک کوکتل ویتامین از جمله A، C یا D یا سایر مواد مغذی مانند اسیدهای آمینه و کلاژن-همه در یک محلول است که در یک کویل فلز گرم تبخیر شده و سپس در معرض استنشاق قرار می گیرد.

شرکت هایی که این دستگاه ها را تولید می کنند می گویند که آنها برای سلامتی طراحی شده اند و علم فرمول های آنها را به گونه ای که ممکن است سالم باشد، هدایت می کند. اما دانشمندان معتقدند که ادعاهای آن ها اساس علمی ندارد.

رجان بیلی، اپیدمیولوژیست تغذیه ای در دانشگاه پوردو می گوید: “برای من استفاده از ویتامین ها و مواد مغذی یک روش بازاریابی است که این محصول را به فروش می رساند وکاری می کند که سالم تر به نظر برسد.این محصولات ممکن است کاملا بی خطر باشند، اما ممکن است نباشد. ما به معنای واقعی کلمه چیزی در مورد ایمنی و یا اثربخشی استنشاق ویتامین ها نمی دانیم. “

گوتنر هوچهاوس، متخصص داروسازی دانشگاه فلوریدا میگوید که وارد کردن دارو در ریه ها، امکان پذیر است. او می گوید “این باید عمیقا وارد ریه ها شود”، جایی که غشاهای نازک ترین و پر نفوذ ترین هستند.

حتی بین خود تولید کنندگان این سیگار های الکتریکی هم راجع به بی خطر و خوب بودن این سیگار ها اختلاف وجود دارد. جورج مایکلوپولوس، بنیانگذار VitaminVape می گوید: “ما جادوگر نیستیم و اینجا هستیم تا کمک کنیم.” او می گوید این شرکت را تاسیس کرده، چون گیاه خوارانی مثل خودش به یک دوز اضافی از ویتامین B12 نیاز دارند. اما او تصمیم گرفت که کلاژن و ویتامین هایی مثل C و D را که استنشاق آن ها ممکن است خطرناک باشد در این سیگار ها قرار ندهد. او می گوید :” من میخواستم ویتامین D را هم در آن قرار دهم، اما معلوم شد استنشاق ویتامین D ممکن است سمی باشد.”

دیگر سازندگان ویتامین استنشاقی مخالفند. کویتل، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت اسپارک، یک شرکت تولید کننده محصول Vitamin Air می گوید: “ما می خواستیم از ویتامین های B استفاده کنیم اما ما از آنها دور مانده ایم. گزارش هایی مبنی بر اینکه مقادیر بالای B12 به صورت خوراکی باعث ایجاد سرطان ریه در مردان شده گزارش شده است.

در عوض، کویتل می گوید شرکتشان تصمیم گرفت که ویتامین D را در فرمول خود در نظر بگیرد، زیرا سال ۲۰۱۶ در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، تخقیقاتی موش هایی که در معرض استنشاق ویتامین D قرار داده بودند، انجام دادند.او می گوید این مطالعه نشان داد ” استنشاق ویتامین D به طور بالقوه استراتژی بی خطر و مطمئنی به نظر می رسد.”

اما ویردنر رحان، دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، متخصص طب اطفال که این تحقیق را انجام داد، این تفسیر را اصلاح می کند. او می گوید: “من واقعا شوکه شده ام که کسی این مطالعه به عنوان ادعایی برای اینکه ویتامین ها می توانند برای بهبود سلامت، به ویژه در بزرگسالان، استنشاق شوند، می پذیرد.” او می گوید که کمبود ویتامین D می تواند منجر به مشکلات رشد ریه در نوزادان شود، و این مطالعه تا حدی است که می تواند ببیند که آیا ویتامین D استنشاقی این مشکل را در موش صحرایی حل می کند یا نه. وی افزود: “اما همچنین ما مطمئن شدیم که ویتامین زیادی جذب نشده است [به جریان خون]”. مصرف بیش از حد ویتامین D می تواند سمی باشد، مخصوصا برای نوزادان.

علاوه بر این، تحقیقات مربوط به ویتامین های استنشاقی بیشتر در دهه ی ۵۰ و ۶۰ انجام شد. و در بیشتر این تحقیقات، از وسایلی که دارو را به شکل بخار و دود وارد هوا می کردند استفاده شد، نه سیگار های الکترونیکی. پردئو بایلی می گوید:” برای بررسی کارایی و امنیت این محصولات، تحقیقات بیشتری لازم است. در واقع دهه ۵۰ و ۶۰، دهه ی انقلاب در علم بود.”

مانند بیلی، رحان و هچ هاوس در مورد مزایای بالقوه بهداشتی این محصولات ممکن است شک داشته باشند و هشدار می دهند که مواد مغذی ممکن است خطرات پیش بینی نشده را داشته باشد. هچ هاوس می گوید: “به عنوان مثال، ویتامین C یک اسید است، در حال بررسی است اثر استنشاق اسید چه اثراتی ممکن است بر ریه ها داشته باشد.”
اسپارک کویتل می گوید ممکن است خطرات ناشناخته ای در استنشاق ویتامین ها وجود داشته باشد. اما که او اضافه می کند که شرکتش تلاش می کند گزینه های بیشتری برای کسانی که سیگار می کشند، ارائه دهد. او می گوید:” ما می دانیم بعضی از محصولات استنشاقی موجود در بازار، سالم نیستند. ما میخواهیم یک محصول کاملا بی خطر برای افراد سیگاری تولید کنیم.”

کویتل می گوید شرکتش به شدت تلاش می کند که محصولات تولیدی اش بی خطر باشد. او و همکارانش محصولات خود را برای یک آزمایشگاه شیمی بسیار پیشرفته می فرستند که بررسی کنند آیا ویتامین ها و دیگر مواد مغذی در حین فرایند تولید محصول از بین رفته یا به مواد خطرناک تبدیل شده اند یا نه. او می گوید:” روش های زیادی به شکست انجامید. ما وقت و سرمایه ی زیادی در این راه مصرف کردیم.”

اما حتی اگر استنشاق ویتامین سالم و بی خطر است، چرا یک بزرگسال در حالی که می تواند ویتامین های مورد نیازش را از رژیم غذایی دریافت کند، بخواهد آن را استنشاق کند؟

سمانه عبدالهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید