انتشار این مقاله


سرطان پستان: اولین علامت همیشه توده نیست!

بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا در انگلستان انجام شده است، یک نفر از هر شش نفر در زنانی که نهایتاً به عنوان مبتلا به سرطان پستان شناخته می‌شوند، با علامتی غیر از توده برای اولین بار به پزشک خود مراجعه می‌کنند. محققان دریافته‌اند زنانی که علامتی غیر از توده غیرمعمول در رابطه با سرطان پستان […]

بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا در انگلستان انجام شده است، یک نفر از هر شش نفر در زنانی که نهایتاً به عنوان مبتلا به سرطان پستان شناخته می‌شوند، با علامتی غیر از توده برای اولین بار به پزشک خود مراجعه می‌کنند.

محققان دریافته‌اند زنانی که علامتی غیر از توده غیرمعمول در رابطه با سرطان پستان دارند، معمولاً با تاخیر بیشتری نسبت به زنان دارای توده به پزشک مراجعه می‌کنند.این عامل با ایجاد تاخیر در شناسایی سرطان می‌تواند آن‌ها را در معرض خطرات بیشتری قرار دهد.

Monica Koo سرپرست مطالعه، کاندیدای دکترا در دانشگاه کالج لندن، بیان می‌کند:

“موضوع مهم وجود این آگاهی در زنان است که وجود توده تنها علامت سرطان پستان نیست. اگر زنان نسبت به هر گونه علائم سرطان پستان نگران هستند، بهتر است در اسرع وقت توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرند.”

Koo و همکارانش در این مطالعه از اطلاعات ۲۳۰۰ زن شناسایی شده با سرطان پستان بین سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰، موجود در سازمان ملی آمار تشخیص سرطان انگلیس، استفاده کردند. آن‌ها بیماران را براساس علایمی که با آن‌ها به پزشک مراجعه کرده بودند، طبقه بندی کردند.

در مجموع، ۸۳ درصد از این زنان توده غیرمعمول در پستان داشتند که شایع ترین علامت سرطان پستان می‌باشد. ۷ درصد اختلالات نوک پستان، ۶ درصد درد پستان، ۲ درصد ناهنجاری پوست پستان، یک درصد زخم پستان و کمتر از یک درصد تغییر در اندازه‌ی پستان یا عفونت آن داشتند. تعداد کمی از زنان نیز دارای علایمی نامربوط به پستان بودند. مثلا، یک درصد با توده در زیر بغل، یک درصد با تجربه درد پشت و کمتر از یک درصد با درد عضلانی و تنگی‌نفس مراجعه کرده بودند.

محققان سپس بیماران را براساس دسته علایمی که داشتند گروه بندی کردند. اکثریت زنان در چهار گروه قرار گرفتند. تحقیقات نشان داد: ۷۶ درصد از زنان توده پستان را به عنوان تنها علامت، ۱۱ درصد علامت پستانی غیر از توده، ۶ درصد علامت غیر پستانی و ۶ درصد توده پستانی را به عنوان یکی از علایم خود داشتند.

محققان سپس بررسی کردند که معمولاً چه مدت پس از شروع علایم زنان به پزشک مراجعه می‌کنند. تمرکز آن‌ها بر روی زنانی بود که بیش از ۹۰ روز تاخیر داشتند. این افراد به علت تاخیر سه ماهه در تشخیص، ۵ سال امید به زندگی کمتر داشتند. مشخص شد که تنها ۷ درصد از زنان دارای توده غیر معمول، ۱۵ درصد از زنان دارای علامت غیر از توده و ۲۰ درصد از زنان دارای علامت توده و دیگر علایم، این میزان تاخیر را داشتند.

Karen Kennedy مدیر موسسه ملی تحقیقات سرطان NCRI در بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام می‌کند:

“زنان دارای علایم سرطان پستان، در اغلب موارد مراجعه خود به پزشک را به تاخیر می‌اندازند که نشان می‌دهد مردم نسبت به این‌که این بیماری می‌تواند به انواع روش ها غیر از توده بروز کند،ناآگاهند. در ارتباط با سرطان پستان تشخیص به‌هنگام در جهت پیشبرد درمان بسیار ضروری بوده و به کمپین های آگاهی بخش زیادی در رابطه با علایم این بیماری و زمان مناسب برای مراجعه به پزشک، نیاز است.”

 

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید