انتشار این مقاله


چرا افراد خواب‌ آلود بیشتر نوشابه می‌نوشند؟

مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد افرادی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زای بیشتری مصرف می‌کنند.در این تحقیق، محققان اطلاعات ۱۹۰۰۰ بزرگسال آمریکایی که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲، در این بررسی شرکت کرده‌بودند را تحلیل کردند. افرادی که گفتند شب‌ها معمولا ۵ ساعت یا کمتر می‌خوابند به طور میانگین ۲۱ درصد بیشتر از […]

مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد افرادی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زای بیشتری مصرف می‌کنند.در این تحقیق، محققان اطلاعات ۱۹۰۰۰ بزرگسال آمریکایی که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲، در این بررسی شرکت کرده‌بودند را تحلیل کردند.

افرادی که گفتند شب‌ها معمولا ۵ ساعت یا کمتر می‌خوابند به طور میانگین ۲۱ درصد بیشتر از افرادی که معمولا ۷ الی ۸ ساعت می‌خوابند، نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، شامل نوشابه و نوشیدنی انرژی زا، مصرف می‌کنند.

اریک پراتر، استادیار روان پزشکی دانشگاه سن فرنسیسکوی کالیفرنیا، در رابطه با این تحقیق می‌گوید:

“ما فکر می‌کنیم ممکن است حلقه‌ ی بازخورد مثبتی، وجود داشته باشد که در آن نوشیدنی‌های شیرین و کمبود خواب یکدیگر را تقویت می‌کنند، که همین مسئله ترک عادت ناسالم استفاده زیاد از شکر را برای مردم سخت تر می‌کند.”

محققان دریافتند که به طور خاص، کسانی کمتر می‌خوابند بیشتر نوشیدنی‌های شکر و کافئین‌دار می‌خورند. افرادی از شرکت کننده‌های در این بررسی  که شب‌ها معمولاً ۵ ساعت یا حتی کمتر میخوابیدند ۳۳ درصد بیشتر از کسانی که خوابشان به حد کافی بود نوشیدنی‌های انرژی‌زا، کافئین‌دار و شکر‌دار مصرف می‌کردند. اما میزان مصرف نوشیدنی‌های بدون کافئین برای همه تقریباً یکسان بود.

محققان اشاره کردند به این دلیل که بررسی‌ها در یک زمان مشخص انجام گرفته، نمی‌توان‌گفت نوشیدنی‌های کافئین‌دار باعث کاهش ساعات خواب می‌شوند، یا اینکه افرادی که کمتر می‌خوابند برای حفظ هوشیاریشان به شکر و کافئین رو می‌‌آورند؛ ولی ممکن است هر دو حالت درست باشد، به این صورت که بعضی از مردم در سیکل بدی گرفتار می‌شوند که عادت‌های خوابشان بر‌روی انتخاب‌های نوشیدنی‌شان و نوشیدنی‌هایشان روی خوابشان تاثیر می‌گذارد.

پراتر گفت:

” این اطلاعات نشان می‌دهند که بهبود خواب مردم به طور بالقوه می‌تواند به آن‌ها در جهت شکستن این چرخه و کاهش مصرف قندشان کمکم کند.”

این نتایج حتی پس از اینکه محققان سایر عوامل موثر بر میزان خوابیدن یا مصرف نوشیدنی‌های شکر دار، مثل سن، درآمد خانوار، وضعیت تاهل، میزان فعالیت فیزیکی و بیماری‌های مربوط به اختلالات خواب، را در نظر گرفتند هم‌چنان پا‌بر‌جا بودند.

محققان همچنین اعلام کردند که هیچ ارتباطی بین میزان خواب افراد و مصرف آب میوه، چای یا نوشیدنی‌های رژیمی توسط آن‌ها وجود ندارد.

پراتر اظهار داشت:

” مهم است یادآور شویم در این تحقیق خود شرکت کنندگان عاد‌ت‌های خوابیدنشان را گزارش کردند، و ممکن است که بعضی از افراد میزان خوابشان را دقیق اعلام نکرده باشند.
در مطالعات و بررسی‌های آینده می‌توان عادات خواب مردم را به صورت عینی، با استفاده از دستگاه ثبت امواج مغزی یا مانتور خواب قابل پوشیدن، ارزیابی کرد.”

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *