انتشار این مقاله


تست ایدز؛ هم‌اکنون فقط با یک فلش USB

این دستگاه که توسط دانشمندان کالج سلطنتی لندن و DNA Electronics ساخته شده است، از یک قطره‌ی خون برای تشخیص HIV استفاده می‌کند.

این دستگاه که توسط دانشمندان کالج سلطنتی لندن و DNA Electronics ساخته شده است، از یک قطره‌ی خون برای تشخیص HIV استفاده می‌کند و سپس سیگنالی الکتریکی می‌سازد که می‌توان با کامپیوتر آن را خواند؛ یک لپ‌تاپ یا وسیله‌ی دیجیتالی کوچک‌تر. این تست معاینه‌ای می‌تواند برای بیماران مبتلا به HIV مفید باشد تا درمان‌های خودشان را کنترل کنند.

علاوه بر آن با این دستگاه می‌توان بیماران را بهتر به صورت از راه دور مدیریت نمود. این تحقیق جدید که در ژورنال Scientific Reports منتشر شده بیان می‌دارد: درست است که نتایج خیلی هم دقیق نیستند، ولی زیر ۳۰ دقیقه بدست می‌آیند. تکنولوژی این دستگاه برای نشان دادن میزان ویروس در جریان خون طراحی شده که برای درمان بیمار حیاتی به نظر می‎رسد.

در واقع کار با ابزاری به اندازه‌ی یک دستگاه بزرگ فتوکپی انجام گرفته که تا حد یک چیپ USB کوچک شده است. هم‌اکنون تست ایدز حداقل سه روز طول می‌کشد تا انجام شود و برای این کار باید نمونه‌ی خون را به آزمایشگاه فرستاد. در بسیاری از مناطق کره‌ی زمین، از قضا همان جاهایی که بیشترین آمار ایدز در دست است، چنین تستی اصلاً وجود ندارد.

تعداد افرادی که در سراسر جهان با HIV/ایدز زندگی می‌کنند
تعداد افرادی که در سراسر جهان با HIV/ایدز زندگی می‌کنند.

درمان کنونی نیز آنتی رتروویرال نام دارد که شمار ویروس‌ها را تقریباً به صفر می‌رساند. اگرچه در برخی موارد این درمان به دلیل مقاومت در برابر داروها متوقف می‌شود؛ اولین نشانه‌ی همین توقف بالا رفتن سطح ویروس در جریان خون است.

سطوح ویروسی را نمی‌توان توسط آزمایش‌های مرسوم تعیین کرد. این تست‌ها فقط می‌توانند به ما بگویند که عفونتی وجود دارد یا نه. در طول ۲۰ سال اخیر درمان HIV به طور معناداری بهتر شده؛ تا جایی که اکثر افرادی که آلوده می‌شوند از طول عمری طبیعی برخوردارند، البته در شرایط بهداشتی و سلامتی مناسب.

hiv-test-performed-on-usb-stick2-virtualdr-ir
این دستگاه که از یک چیپ گوشی موبایل استفاده می‌نماید فقط به مقدار کمی خون نیاز دارد تا در فلش USB قرار بگیرد. اگر ویروس HIVای در نمونه‌ی خونی وجود داشته باشد تغییری را در اسیدیته‌ی خون تحریک خواهد کرد که توسط چیپ به سیگنال الکترونیکی تبدیل می‌شود. این سیگنال به فلش فرستاده می‌شود تا توسط برنامه‌ای در کامپیوتر پردازش گردد.

hiv-test-2
در طی تست‌هایی که از ۹۹۱ مورد به عمل آمده ۹۵% دقت استخراج می‌شود. میانگین زمانی هم برای بدست آوردن هر یک از نتایج مذکور ۲۰.۸ دقیقه است. کار فقط به ایدز محدود نمی‌شود، بلکه عفونت‌های ویروسی دیگری مثل هپاتیت نیز می‌توانند با این تکنولوژی در آینده تشخیص داده شوند. این تکنولوژی از پیوستن تحقیقات شرکت DNA Electronics کالج سلطنتی به هم توسعه یافته است که روی تشخیص سپسیس و مقاومت آنتی‌بیوتیکی کار می‌کردند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید