انتشار این مقاله


اگر دچار آبریزش و گرفتگی بینی شده اید، شست و شوی بینی می تواند کمکتان کند!

آیابخاطر سرماخوردگی یا آلرژی دچار گرفتگی بینی شده اید؟ شست وشوی حفره بینی کمکتان می کند. در این روش شما یک محلول آب نمک را وارد یکی از سوراخ های بینی خود می کنید و با جریان یافتن داخل بینی از سوراخ دیگر خارج می شود ؛ باابن کار موکوس و آلرژن ها شسته می […]

آیابخاطر سرماخوردگی یا آلرژی دچار گرفتگی بینی شده اید؟

شست وشوی حفره بینی کمکتان می کند.

در این روش شما یک محلول آب نمک را وارد یکی از سوراخ های بینی خود می کنید و با جریان یافتن داخل بینی از سوراخ دیگر خارج می شود ؛ باابن کار موکوس و آلرژن ها شسته می شوند .

۱.تصمیم بگیرید از چه چیزی استفاده کنید

شما به یک ظرف و محلول سالین نیاز دارید . می توانید از ظروف از پیش آماده شده ، سرنگ و یا ازنتی پات استفاده کنید. همه این ها را میتوانید در داروخانه ها تهیه کنید.

۲.محلول سالین را درست کنید

اگر از محلول آماده استفاده می کنید این مرحله را رد کنید .

می توانید پودر محلول سالین را بخرید و با کمک بروشورداخل بسته آن را آماده کنید.

خودتان می توانید این محلول را درست کنید . با ۱-۲ لیوان آب مقطر گرم و استریل یا آب جوشانده شده شروع کنید . ۱/۴یا۱/۲ قاشق چایخوری نمک بدون ید یا جوش شیرین اضافه کنید .

۳.چه شکلی این کار را انجام دهیم ؟

اگر از بطری،سرنگ و نتی پات استفاده می کنید بالای سینک ظرفشویی با زاویه ۴۵ درجه بایستید . سرتان را طوری خم کنید که یکی از سوراخ های بینی تان به سمت سینک باشد . سرتان را به عقب خم نکنید!

۴.محلول را وارد بینی کنید

دهانه نتی پات یا نوک سرنگ و یا بطری را وارد بینی خود کنید . دقت کنید بیش از یک پهنای انگشت داخل نبرید . درحالی که دهانتان باز است محلول را داخل بینی بریزید . تنفس در این حالت باید از راه دهان باشد نه بینی !

۵.بگذارید تا خارج شود

آب نمک داخل بینی را طی می کند و از راه سوراخ بینی دیگرو شاید دهان شما خارج می شود . باید آن را بیرون بریزید و نبلعید . اگر مقدار کمی از آن به حلقتان برود مشکلی ایجاد نخواهد کرد .

۶.بینی تان را تمیز کنید و دوباره تکرار کنید

نفستان را از بینی با سرعت خارج کنید تا اگر محلولی باقی مانده خارج شود . این پروسه را در سوراخ دیگر بینی تکرار کنید . پس از اتمام کار باقی مانده محلول را دور بریزید و وسایل راتمیز کنید . آنها را خشک کنید و در جایی تمیز نگهداری کنید .

آیا احساس سوزش و درد کردید؟

در این صورت مقدار نمک محلول را کاهش دهید . مطمئن شوید که آب ولرم است و سرد یا داغ نیست .

چقدر طول می کشد تا اثر کند ؟

بعد از یک یا دوبار انجام تاثیرش را خواهید دید . اگر ادامه اش دهید اثراتش بیشتر ظاهر می شود . یک مطالعه نشان داده است که در استفاده طولانی شست و شوی بینی به افراد کمک می کند تا علائم سینوسی خود را کنترل کنند و کیفیت زندگی شان را بهبود ببخشند.

چند بار این کار باید انجام شود ؟

روزی یک بار استفاده از سالین می تواند موکوس را نازکتر کند ، ترشحات بینی را کم کند و باکتری های بینی شما را تمیز کند . همچنین می تواند مواد حساسیت زایی که تنفس کرده اید را پاک کند .

بعضی از افراد معتقدند پس از رفع علائم شست و شو ۳بار در هفته برای دور نگهداشتن مشکلات بینی کافی است .

چه افرادی از این روش استفاده کنند ؟

شست و شوی بینی اثرات مفیدی برای علائم سینوسی مزمن ، آلرژی بینی  ، سینوزیت حاد و حتی علائم بینی آنفلوآنزا دارد . این روش برای کودکان و بزرگسالان می تواند استفاده شود .

دقت کنید این کار نباید برای کسانی که عفونت گوش دارند و یا یکی از سوراخ های بینی شان مسدود شده و به سختی تنفس می کنند انجام شود.


مقاله مرتبط : چگونه گرفتگی سینوس را رفع کنیم؟


سینوسها چگونه مسدود می شوند؟

وقتی پوشش داخلی سینوس ها و راه های بینآن ها دچار التهاب شود این اتفاق می افتد . آلرژی و سرماخوردگی می توانند این کاررا بکنند.  التهاب سینوس ها را متورم کرده و راه های تخلیه آنها رامسدود می کند . باکتری ها نیز می توانند عفونت سینوس ایجاد کنند که در این صورت التهاب،تورم،گرفتگی و درد بیشتر خواهد بود .

چگونه شست و شوی بینی به کاهش علائم کمک می کند؟

محلول سالین فضای بینی را شستشو می دهد . ترشحات را خارج می کند و التهاب لایه مخاطی سینوس ها را کاهش می دهد . مژه های مو مانند این لایه باکتری ها و سایر ضایعات را به گلو میبرد تا بدون ایجاد مشکل بلعیده شوند . با بلع کمتر تنفس راحت تر می شود.

راههای کاهش آلرژن ها

برای کسی که آلرژی دارد دوری از مواد حساسیت زا راه طلایی برای بهبود تنفس است . از یک تصفیه کننده هوا در خانه یا ماشین در طی فصول گرم سال استفاده کنید . رطوبت داخل خانه را کم کنید و  هنگام دوش گرفتن یا غذا پختن هواکش را روشن کنید . مرتبا خانه را جارو کنید و از الیاف و بالش های مناسب استفاده کنید .

مطالعات نشان می دهند افرادی که بیماری سینوسی مزمن دارند و بینی خود را شست و شو می دهند نیاز کمتری به درمان پیدا می کنند . پس قبل از توقف با پزشک خود مشورت کنید .

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید