انتشار این مقاله


چند درمان سرماخوردگی که واقعا موثرند

هوای سرد به معنای واقعی کلمه شما را مریض نمی کند، اما فصل زمستان قطعا شما را مستعد سرما خوردن می کند. وضعیت یخ زده یعنی شرایطی که شما بیشتر زمان خود را در فضای بسته سپری می کنید، جایی که باکتری ها در هوا و یا سطحی که شما لمس می کنید، باقی می […]

هوای سرد به معنای واقعی کلمه شما را مریض نمی کند، اما فصل زمستان قطعا شما را مستعد سرما خوردن می کند. وضعیت یخ زده یعنی شرایطی که شما بیشتر زمان خود را در فضای بسته سپری می کنید، جایی که باکتری ها در هوا و یا سطحی که شما لمس می کنید، باقی می مانند؛ و دمای هوای پایین غشای مخاطی شما را خشک، تحریک شده و نسبت به عفونت آسیب پذیرتر می کند.

دوره ی تعطیلات می تواند دوره ی کاملا سختی برای سیستم ایمنی باشد؛ با در نظر گرفتن مسافرت و دورهمی  با فامیل های دور و پراکنده و میکروب های عجیب و غریبی که ممکن است داشته باشند. و بیایید صادق باشیم، شما احتمالا به بهترین شکل ممکن از خود مراقبت نخواهید کرد؛ نوشیدن الکل، مصرف بسیاری از غذاهای ناسالم و تا دیروقت بیدارماندن.

پس اگر قصد دارید به تعطیلات بروید در حالی که سرماخوردگی بدی در میان مردم است، میتوانید شرط ببندید که تنها نیستید. در اینجا چند توصیه بر اساس تجربیات بیان می کنیم که بتوانید ویروس را در نطفه خفه کنید، قبل از آنکه در تفریحات شما دخالت کند.

یک استراحت واقعی داشته باشید

ساده ترین درمان درواقع موثرترین هم هست، و احتمالا ناامید کننده ترین درمان. اگر زمان کافی برای استراحت دارید، لطفا درمان های سریع سرما خوردگی را گوگل نکنید.\:

ولی دوستان، گوش کنید: باید حتما استراحت کنید. حتما.

جدای از این حقیقت که خوابیدن به تنهایی باعث می شود جس بهتری داشته باشید، سیستم ایمنی شما در حالتی که خواب هستید بهترین عملکرد خود را دارد. اگر به اندازهی کافی نمی خوابید(۷ تا ۸ ساعت برای بزرگسالان) بدن شما بهترین عملکرد خود را برای مبارزه با عوامل عفونی نخواهد داشت.

و اگر هنگامی که ا زخواب بیدار می شوید، هم چنان احساس خواب آلودگی دارید، اگر ممکن بود در خانه بمانید. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ کشف کرد که یک پاتوژن روی دستگیره ی درمیتواند به تمام افراد آن ساختمان ظرف چند ساعت نفوذ کند. به ویژه سطح اتاق های استراحت می تواند نسبت به گسترش ویروس ها آسیب پذیر باشد.

اگر کاملا مجبورید به محل کار خود یا یک دورهمی خانوادگی در تعطیلات بروید، مقداری ماده ضدعفونی کننده با خود ببرید. باید معمولا از کشتن میکروب هایی که روی پوست زندگی می کنند جلوگیری کرد؛ اما باید توجه داشت که نمیتوان افرادی را که با آنها در تماس هستیم، در معرض بیماری قرار دهیم، بنابراین کشتن تمامی میکروب ها منطقی تر است.

الکل ننوشید_یا لااقل سم خود را با دقت انتخاب کنید

تب و محصولات موکوز، بدن شما را دهیدراته می کند؛ به همین دلیل است که به عنوان یکی از درمان های سرماخوردگی باید در زمان بیماری مایعات زیادی بنوشید. ولی الکل بیش از اندازه آب سیستم ایمنی شما را کم و شما را دهیدراته می کند.

چیزی که شما واقعا به آن نیاز دارید، یک نوشیدنی داغ است. بعضی از مطالعات پیشنهاد می دهند که یک فنجان چای داغ یا آب لیمو، بدن شما را از بخار آن پر خواهد کرد.  شما همچنین می توانید یک نوشیدنی سنگین زردچوبه را امتحان کنید. این ادویه قطعا خواص ضدالتهابی دارد که در آزمایشگاه هم ثابت شده است. اما هنوز مشخص نشده که چگونه تاثیرات واقعی در بدن انسان می گذارد. در نهایت حتی اگر معجون انتخابی شما به حدی که امیدوار بودید، خوب نبود، نگران نباشید، مطالعات نشان می دهند که اثرات طبیعی یک نوشیدنی داغ، چیزی نیست که نادیده بگیرید. اگر شما احساس گرم و نرم و راحتی کنید، قطعا بهتر خواهید شد.

سوپ بخورید

شواهد دقیقی وجود ندارد که یک کاسه سوپ مرغ سرماخوردگی شما را کوتاه تر یا کمتر می کند، اما بعضی از مطالعات از قدرت های درمانگر آن حمایت می کنند. سوپ ممکن است خواص ضدالتهاب داشته باشد.

 و همانطور که بالا در بارهی چایی اشاره شد، سوپ می تواند مناطق در معرض خطر در بدن شما را گرم کند و مخاط را بهبود بخشد. از آنجایی که بسیاری از افراد سوپ را به عنوان غذایی درمان کننده و با حس خوب گرما و راحتی می شناسند، از لحاظ روانی هم می تواند روی روحیه ی فرد تاثیر خوبی داشته باشد. همچنین سوپ مرغ یک غذای متعادل و مغذی است. خوردن سبزیجات و میوه ها  دیگر مواد مغذی بخش مهمی از بهتر شدن بیماری است و از آنجایی که سوپ مرغ مقداری از همه ی اینها را در خود دارد، می تواند گزینه ی بسیار مناسبی باشد.

سوپ قطعا هیچ زیانی برای شما نخواهد داشت و حتی می تواند توانایی های بهبود بدن شما را بهتر کند. هم چنین مکان بسیار مناسبی برای اضافه کردن چند حبه سیر به رژِیم غذایی شماست. بسیاری از مردم معتقدند که سیر آنچنان خواص ضدمیکروبی دارد که می تواند ویروس ها را در بدن شما بکشد. شواهد هنوز به طور قطعی این ایده را حمایت نمی کنند، بنابراین ارزش آن را ندارد که چند حبه سیر ببلعید. ولی راجع به خوردن سوپ سیر، چه کسی درباره ی فواید آن اهمیتی می دهد؟ خب سوپ سیر خوشمزه ست.

مراقب غشای موکوزی خود باشید

غرغره کردن آب نمک(از ۲/۱ تا ۴/۱ نمک در آب ولرم) میتواند التهاب گلوی شما را کمتر کند و علایمی مانند درد، سرفه و آب ریزش بینی را کمتر کند. بعضی از مردم معتقدند که نوشیدن آب نمک با سرکه ی سیب راه اساسی برای درمان سرماخوردگی است، اما اسید قرار نیست ویروس های گلوی شما را از بین ببرد و حتی ممکن است گلوی شما را تحریک کند. پس همان آب نمک با آب گرم گزینه ی بهتری است.

سریع به سراغ آنتی بیوتیک ها نروید

وقتی در شرایط نامناسبی مریض می شویدف ممکن است وسوسه کننده باشد که سریعا به سراغ درمان اضطراری بروید و درخواست یک داروی شگفت انگیز میکروب کش بدهید. اما لطفا،لطفا،لطفا به محض اینکه کمی احساس کسالت کردید آنتی بیوتیک نخورید.

به احتمال زیاد زمانی که سرما خوردید و تب دارید، آنتی بیوتیک شما را درمان نخواهد کرد. چون تب و سرماخوردگی را اکثرا ویروس ها ایجاد می کنند و آنتی بیوتیک ها باکتری را می کشند.

اگر واقعا فکر می کنید دچار عفونت سینوسی و یا گلوی ملتهب شده اید، که هر دو توسط باکتری ها ایجاد می شوند، به دکتر مراجعه کنید. اما اگر علائمتان شبیه یک سرماخوردگی معمولی است، دو سه روز برای جنگیدن با آن به خودتان وقت بدهید. آنتی بیوتیک ها کمکی نخواهند کرد و هم چنین تمام باکتری های مفید روده ی شما را از بین می برند. واقعا می خواهید دارو های بی فایده ای مصرف کنید که در تمام طول تعطیلات شما را دچار اسهال می کنند؟ امیدوارم پاسخ شما نه باشد/:

سمانه عبدالهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید