انتشار این مقاله


نیش زنبور می‌تواند درمانی برای بیماری ایدز باشد

محققان به تازگی متوجه شده‌اند که سم ناشی از نیش زنبور می‌تواند نقش بسیار موثرتری در درمان ایدز داشته باشد.

ذرات نانو حاوی سم ناشی از نیش زنبور (ملیتین) می‌توانند باعث از بین رفتن ویروس عامل بیماری ایدز شده بدون اینکه به سلول‌های سالم در بدن آسیب برسانند.محققان معتقدند که با نتایج حاصل از این مطالعه می‌توان ژل‌های واژینالی ساخت که از انتقال HIV جلوگیری کند. HIV ویروس ایجاد کننده‌ی بیماری ایدز است.
جوشوا هود می‌گوید:

ما امیدواریم که با استفاده از این ژل در مناطقی که ایدز شیوع بالایی دارد٬ میزان آلودگی به این بیماری کاهش یابد.

ایدز

ملیتین میتواند برخی از ویروس ها و همچنین سلول‌های بدخیم را از بین ببرد:

ملیتین یک ماده‌ی بسیار قوی در سم ناشی از نیش زنبور است. این ماده می‌تواند با به‌وجود آوردن سوراخ‌هایی در پوشش ویروس‌های عامل بیماری ایدز و برخی دیگر از انواع ویروس‌ها ایجاد کرده و آن‌ها را از بین ببرد. باید دانست که مقدار زیاد ملیتین برای بدن زیان‌آور است.

جمعی از محققان موفق به ذرات نانو حاوی ماده‌ی ملیتین شدند که آثار ضد سرطان و تومور کشی آن به اثبات رسید.

همان‌طور که اشاره شد در اثر وجود ملیتین در ذرات نانو ٬ سلول‌های سالم دست‌نخورده باقی می‌مانند؛ محققان ضربه گیرهای متعددی را بر روی سطح این ذرات نانو قرار داده که کار این ضربه گیرها دور کردن این ذرات از سلول‌های سالم در حین برخورد آن‌ها با یکدیگر است.

ویروس بیماری ایدز بسیار کوچک‌تر از ذرات نانو بوده بنابراین در بین ضربه‌گیرهای آن‌ها به دام می‌افتد و در تماس مستقیم با سطح این ذرات که آغشته به ماده‌ی ملیتین هستند قرار گرفته و در نتیجه از بین می‌رود.

هود می‌گوید:

ملیتین موجود بر سطح ذرات به پوشش ویروس‌ها متصل شده و با ایجاد حفرات ریزی بر روی این پوشش ویروس را از بین می‌برد.

ما با وجود این ماده به یک عضو حساس و حیاتی ویروس حمله کرده که به‌نظر می‌رسد ویروس نمی‌تواند با نبود آن به زندگی خود ادامه دهد. این نوع از ویروس‌ها برای زندگی‌ خود نیازمند این پوشش دو لایه خواهند بود.

باید توجه شود که بسیاری از مواد ضد HIV به منظور جلوگیری از تقسیم ویروس تجویز شده اما این ماده جدید به یک عضو مهم و حیاتی ویروس مستقیما حمله کرده و آن را نابود می‌کند. مشکل موجود در کارکرد موادی که مانع تقسیم ویروس می‌شوند این است که  این کار از ایجاد عفونت جلوگیری نخواهد کرد چراکه بعضی از این ویروس‌ها راهی برای تقسیم و تولید مثل پیدا کرده و به ایجاد عفونت می‌پردازند.

ایدز

ذرات نانو حاوی ملیتین می‌توانند از ایجاد بیماری ایدز پیشگیری کرده و حتی آن را در صورت وجود درمان کنند:

هود معتقد است که این ذرات دو نوع توانایی برای درمان دارند:

  • ژل واژینال که از انتقال و گسترش ایدز جلوگیری می‌کند
  • استفاده برای درمان ایدز موجود در بدن فرد٬ مخصوصا در ویروس‌های مقاوم به دارو

فرضیه‌ای که در مورد دوم وجود دارد این است که اگر به جریان خون فرد این ذرات نانو تزریق شود٬ خون فرد بعد از مدتی عاری از هرگونه ویروس مربوط به بیماری ایدز خواهد شد.

این ذرات نانو در گذشته به منظور دیگری به عنوان جسم خونی مصنوعی تولید شده بودند اما به علت اینکه اکسیژن رسانی خوبی انجام نمی‌دادند برای مدتی کنار گذاشته شدند. امروزه به دلیل بی‌خطر بودن این ذرات و توانایی آن‌ها در حمل ملیتین برای از بین بردن عفونت‌ها باعث شده‌است که محققان بار دیگر از این ذرات استفاده کنند.

ملیتین با سوراخ کردن و از بین بردن پوشش ویروس‌ها باعث می‌شود که ویروس‌ها بهتر و بیشتر در معرض داروها قرار گرفته و درنتیجه بیماری و عفونت ناشی از آن درمان شود.

محققان معتقدند که با دانستن این که نوع پوشش ویروس‌های عامل بیماری‌های هپاتیت بی و سی همانند ویروس ایدز است٬ از این ذرات نانو آغشته به ملیتین برای درمان این بیماری نیز می‌توان استفاده کرد.

نکته‌ی جالب توجه این است که ژل واژینال معرفی شده اسپرم‌ها را نیز مورد هدف قرار می‌دهد بدین معنا که از این ژل می‌توان به‌عنوان عامل ضدبارداری نیز استفاده کرد البته باید گفت که در این مطالعه‌ی انجام شده٬ نقش ضدبارداری این ماده بررسی نشده است.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید