انتشار این مقاله


پیش‌نمایش ۲۰۱۹: واکسن سلیاک گلوتن را در منوی غذایی بیماران مبتلا قرار خواهد داد

احتمالاً بتوان نان و پاستا را در منوی غذایی بیماران مبتلا به سلیاک قرار داد.

احتمالاً بتوان نان و پاستا را در منوی غذایی بیماران مبتلا به سلیاکی که سال پیش رو در یک کارآزمایی بالینی شرکت خواهند کرد، قرار داد. در بیماری سلیاک در برابر غذاهای گلوتن‌دار واکنش ایمنی ایجاد شده که فرد را ناتوان از مصرف این غذاها می‌کند. واکنش ایمنی مذکور روده را تخریب کرده و می‌تواند موجب استفراغ، اسهال و خستگی شود.

واکسنی به نام Nexvax2 می‌تواند شرایط را تغییر دهد. این واکسن شامل اجزای سنتتیک گلوتن است که این اجزا توسط سیستم ایمنی قابل شناسایی هستند؛ اما با توجه به عرضه‌ی آن‌ها به سیستم ایمنی در دوزهایی که به تدریج افزایش می‌یابند، واکنش ایمنی کامل ایجاد نمی‌شود. در پی این امر، سیستم ایمنی یاد می‌گیرد گلوتن را بی‌ضرر تلقی کند.  


بیشتر بخوانید:


 این واکسن در پنج مطالعه‌ی بالینی کوچک، عملکرد خوبی داشته است. در یکی از این مطالعات، ۸ بیمار مبتلا به سلیاک که به ‌آن‌ها واکسن تزریق شده بود، توانستند طی سه روز ۹ کلوچه‌ی گلوتن‌دار را بدون بروز علائم ناراحتی یا علائم التهاب در آزمایش خون مصرف کنند.

کارآزمایی بزرگ‌تری نیز بر روی ۱۴۶ بیمار در حال اجراست که تا پایان سال ۲۰۱۹ به اتمام خواهد رسید. در ادامه‌ی کارآزمایی، دو بار در هفته به مدت ۱۶ هفته به تدریج دوز بالاتر و بالاتری به نصف شرکت‌کنندگان مربوطه تزریق خواهد شد. بر روی سایرین، تزریق دارونما صورت خواهد گرفت.

کارآیی واکسن با دادن اسموتی محتوی میزان گلوتن برابر با میزان موجود در دو تکه نان به همه‌ی شرکت‌کنندگان، ارزیابی خواهد شد. سپس علائم بالینی و نشانگرهای التهابی خون افراد بررسی خواهد شد. Ken Truitt از ImmusanT، شرکت آمریکایی تولیدکننده‌ی واکسن، بر اساس نتایج کارآزمایی‌های قبلی نسبت به عملکرد واکسن خوشبین است.

این واکسن خواهد توانست زندگی یک درصد جامعه را که مبتلا به سلیاک بوده و در حال حاضر مجبورند از همه‌ی انواع مواد غذایی گلوتن‌دار شامل گندم، جو وچاودار پرهیز داشته باشند، عوض کند. هدف نهایی ما آن است که بیماران مبتلا به سلیاک بتوانند رژیم غذایی بدون محدودیت داشته باشند.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید