انتشار این مقاله


احساسات ما چگونه بر پاسخ ایمنی ما تاثیر می‌گذارد؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مواجه‌ی دائمی با احساسات منفی می‌تواند تاثیر مهمی بر عملکرد سیستم ایمنی داشته باشد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مواجه‌ی دائمی با احساسات منفی می‌تواند تاثیر مهمی بر عملکرد سیستم ایمنی داشته باشد.

مطالعات زیادی نشان داده‌اند که به طور کلی مواجه‌ی طولانی‌مدت با استرس، اضطراب و احساسات منفی، تا حد زیادی بر سلامت فیزیکی تاثیرگذار است.

محققان دریافته‌اند که استرس مزمن تاثیری منفی بر حافظه دارد.

هم‌چنین احساس پریشانی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی مانند سکته را افزایش دهد.

امروزه مطالعه‌ای که توسط متخصصان دانشگاه ایالات پنسیلوانیا در دانشکده‌ی دولتی انجام شده است، نشان می‌دهد که احساسات منفی می‌تواند باعث تغییر عملکرد پاسخ‌های ایمنی شود؛ هم‌چنین این احساسات ممکن است باعث ایجاد التهاب شدید شود.


مقاله مرتبط: محرومیت از خواب و استرس هر دو روی سیستم ایمنی تأثیرگذارند


این مطالعه را Jennifer Graham-Engeland (دانشیار دانشگاه ایالات پنسیلوانیا) انجام داده است و نتایج آن در ژورنال Brain, Behavior, and Immunity به چاپ رسیده است.

احساسات منفی و رابطه‌ی آن با التهاب

دانشمندان، اطلاعات این مطالعه را از طریق رویکردی دومرحله‌ای جمع‌آوری کردند. آن‌ها از پرسشنامه‌هایی استفاده کردند که در آن از شرکت‌کنندگان خواسته شده بود در گذر زمان و هم‌چنین در لحظه، احساسات خود را ثبت کنند. محققان این ارزیابی‌ها را به مدت ۲ هفته انجام دادند تا توانستند پروفایل احساسات شرکت‌کنندگان را ترسیم کنند.

هم‌چنین محققان پاسخ ایمنی داوطلبان را ارزیابی کردند؛ به این ترتیب که نمونه‌های خون از داوطلبان می‌گرفتند و در نمونه‌ها، نشانگرهای التهاب را جست‌وجو می‌کردند.

هنگامی که بدن به عفونت‌ها و زخم‌ها واکنش نشان می‌دهد، التهاب به طور طبیعی و به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی بدن، ایجاد می‌شود. ولی سطوح بالای التهاب باعث ضعف در سلامت و ایجاد طیفی از بیماری‌های مزمن از قبیل التهاب مفاصل (آرتروز) می‌شود.

Graham-Engeland و تیم پژوهشی دریافتند افرادی که احساسات منفی را چندین بار در روز و به صورت طولانی‌مدت تجربه می‌کنند، سطوح بالاتری از نشانگرهای التهابی درون خون‌شان وجود دارد.

هم‌چنین دانشمندان متوجه شدند که اگر نمونه‌ی خون داوطلبان را مدت کوتاهی پس از ایجاد احساسات منفی از قبیل ناراحتی یا عصبانیت بگیرند، نشانگرهای التهابی به میزان بیشتری در خون حضور دارند.

اما پس از تجربه‌ی احساسات مثبت، حتی برای مدتی کوتاه قبل از گرفتن نمونه‌ خون، سطح التهاب کاهش می‌یابد. با این حال محققان می‌گویند این موضوع فقط برای شرکت‌کنندگان مرد این مطالعه صادق بود!

احساسات قابل تغییر است!

دانشمندان معتقدند که مطالعه‌ی آن‌ها شواهد مهمی در مورد تأثیر احساسات منفی بر سلامتی را به وجود می‌آورد؛ به ویژه از آنجا که شرکت‌کنندگان آن‌ها متعلق به زمینه‌های مختلف قومی، نژادی و اجتماعی-اقتصادی هستند.

با این حال محققان هشدار می‌دهند که برای اثبات این یافته‌ها، مطالعات بیشتری نیاز است. آن‌ها اشاره می‌کنند که تحقیق اخیر، اولین مطالعه برای کشف ارتباط بین التهاب و احساسات لحظه‌ای و طولانی‌مدت است.

Graham-Engeland می‌گوید:

ما امیدواریم این مطالعه، محققان را تشویق کند تا اندازه‌گیری‌های لحظه‌ای استرس را در مطالعات مربوط به التهاب لحاظ کنند، صحت یافته‌های جاری را تکرار کنند و در مشخص کردن مکانیزم اصلی ارتباط بین روحیات و التهاب، کمک کنند.

آن‌ها امیدوارند در آینده، این مطالعه و مطالعات مشابه آن به متخصصان کمک کند که راهکارهای بهتری برای بهبود روحیه و در نتیجه محافظت از سلامت جسمی ارائه دهند.

Jennifer Graham-Engeland می‌گوید:

از آن جایی که احساسات و روحیات قابل تغییر است، ما در مورد این یافته‌ها هیجان‌زده هستیم و امیدواریم مطالعات بیشتری در زمینه‌ی درک ارتباط بین روحیات و التهاب انجام شود که به نوبه‌ی خود ممکن است مداخلات روان‌شناختی جدید را ارتقا دهد، سلامتی را به طور گسترده‌ای بهبود بخشد و چرخه‌ای را که منجر به التهاب، ناتوانایی و بیماری مزمن می‌شود، بشکند.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید