انتشار این مقاله


دیابت نوع دو برای تمام زندگی نیست!

یک مطالعه نشان داده است که تقریبا نیمی از بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ که توسط پزشکان عمومی خود در برنامه کاهش وزن مورد حمایت قرار می‌گیرند، قادر به کاهش دیابت خود در مدت زمان یک سال هستند.

یک مطالعه نشان داده است که تقریبا نیمی از بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ که توسط پزشکان عمومی خود در برنامه کاهش وزن مورد حمایت قرار می‌گیرند، قادر به کاهش دیابت خود در مدت زمان یک سال هستند.

نتایج سال اول که امروز در The Lancet منتشر می‌شود نیز نشان داد که تقریبا ۹ نفر از ۱۰ نفر (۸۶٪) که ۱۵ کیلوگرم یا بیشتر از دست داده‌اند، دیابت نوع ۲ خود را در حالت بهبودی قرار می‌دهند.

مطالعه‌ای که توسط پروفسور روی تیلور از دانشگاه نیوکاسل و پروفسور مایک لاون از دانشگاه گلاسکو و به رهبری پروفسور مایک لائن انجام شد، دریافت که ۴۵.۶ درصد از کسانی که رژیم کم کالری برای سه تا پنج ماه قرار داشتند و قادر بودند داروهای دیابت نوع ۲ خود را متوقف کنند.

مهمتر از همه، پشتیبانی بلند مدت کارکنان عمومی این عملیات به منظور کمک به متقاضیان کاهش وزن است.

کارآزمایی‌ایDiRECT( Diabetes Remission Clinical Trial) انجام شده و توسط انجمن دیابت انگلیس تاسیس شده است، ۲۹۸ نفر را در بین دانشگاه نیوکاسل و گلاسکو استخدام کرده است و براساس کار قبلی آزمایشگاه پروفسور تیلور است.

پروفسور تیلور، محقق اصلی تحقیقات DiRECT، گفت:

این یافته‌ها بسیار هیجان انگیز است. آن‌ها روش درمان دیابت نوع ۲ را به یک روش انقلابی تبدیل کردند.

مطالعه بر روی کار بر اساس علت اصلی این وضعیت است، به طوری که ما می‌توانیم به طور موثر مدیریت آن را مورد هدف قرار دهیم .کاهش قابل توجه وزن باعث کاهش چربی داخل کبد و لوزالمعده می شود، به این ترتیب این اعضا می توانند به عملکرد طبیعی بازگردند. آنچه که ما از DiRECT می بینیم این است که از دست دادن وزن فقط به مدیریت بهتر دیابت نوع ۲ مرتبط نیست: کاهش قابل توجه وزن ممکن است در واقع باعث بهبودی طولانی‌مدت و ماندگار شود.

مطالعه بر روی این موضوع کار شده است در واقع تاکید دارد بر این مطلب که علت اصلی و قابل توجه این فرآیند چیست.  به طوری که با پاسخ به این سوال ما می‌توانیم به طور موثر مدیریت این بیماری را هدف اصلی‌مان در بهبودی شرایط قرار دهیم. کاهش قابل توجه وزن باعث کاهش چربی داخل کبد و لوزالمعده می‌شود، به این ترتیب این اعضا می‌توانند به عملکرد طبیعی بازگردند.”

آنچه که ما از DiRECT می‌بینیم این است که از دست دادن وزن فقط به مدیریت بهتر دیابت نوع ۲ مرتبط نیست: کاهش قابل توجه وزن ممکن است در واقع باعث بهبودی طولانی‌ مدت و ماندگار شود.”

بهبودی ماندگار چگونه حاصل می‌شود؟

ماندگاری این شرایط به معنای داشتن سطح قند خون (HbA1c) کمتر از ۶.۵٪ (۴۸ mmol / mol) در ۱۲ ماه و حداقل دو ماه بدون داروهای دیابت نوع ۲ بود.از ۲۹۸ نفر که برای شرکت در DiRect استخدام شده بودند، نیمی از بیماران دیابتی با روش‌های مرسوم از دیابت خود مراقبت می کردند، در حالی که نیمه دیگر برنامه ساختاری مدیریت وزن را همراه با مراقبت‌های اولیه توسط تیم کارآزموده دریافت کردند. این برنامه شامل یک برنامه‌ی کم کالری، رژیم غذایی کامل مواد غذایی برای سه تا پنج ماه، بازنگری مواد غذایی و پشتیبانی طولانی مدت برای حفظ وزن است.

کاهش میزان دیابت نوع ۲ با کاهش وزن همراه است. بیش از نیمی از (۵۷٪) کسانی که ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم را از دست دادند، به همراه یک سوم (۳۴٪) از کسانی که پنج تا ۱۰ کیلوگرم را از دست دادند، ببهبودی خود را برای طولانی مدت بدست آوردند. فقط ۴٪ از گروه شاهد بهبودی یافتند.

این یافته‌ها امروزه توسط محققان اصلی، پروفسور تیلور و پروفسور مایک لین، در کنگره بین المللی دیابت در ابوظبی ارائه شده است.

پروفسور لین گفت: “بهبودی دیابت نوع ۲ در ریفلاکس به محض این که ممکن است پس از تشخیص، منافع فوق العاده ای را برای فرد و NHS به همراه داشته باشد. دیترکت به ما می‌گوید که ممکن است نیمی از بیماران برای دستیابی به این روش در حالت معمول مراقبت های اولیه و بدون دارو دریافت کنند.

“ما متوجه شدیم که مردم واقعا در این رویکرد علاقه مند بودند – تقریبا یک سوم از کسانی که از آنها خواسته شد تا در این مطالعه شرکت کنند، بسیار بالاتر از میزان پذیرش معمول در آزمایشات بالینی دیابت است.”

کارآزمایی دو ساله

DiRECT یک محاکمه دو ساله است که هدف آن یافتن راهی موثر و قابل دسترس برای بهبودی  دیابت نوع ۲ به مدت طولانی است.این کارآزمایی توسط پزشکان در سراسر Tyneside و اسکاتلند انجام می شود تا بدانید که آیا مزایای برنامه ساختاری مدیریت وزن را می توان در یک محیط به همراه مراقبت های اولیه در زندگی واقعی احساس کرد یا نه.

DiRECT همچنین قصد دارد تا درک کند که چرا کاهش قابل توجه وزن باعث بهبودی می شود، برای درک اینکه کدام گروه ممکن است در آینده سود ببرند.

دیابت نوع ۲ یک وضعیت زندگی در حال تغییر است که در طول زمان پیشرفت می کند و می تواند عواقب وخیمی ایجاد کند. پیدا کردن راه هایی برای قرار دادن آن در تجدید ماندگاری می تواند به طور قابل توجهی کاهش هزینه مراقبت از دیابت و درمان عوارض جدی مانند بیماری های قلبی عروقی، بیماری کلیوی یا سکته مغزی باشد.

بهبودی مبتلایان می تواند زندگی میلیون ها نفر از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را که در معرض خطر قرار دارند را نجات دهد.Isobel Murray، ۶۵ ساله از شمال اریشیر، در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در DiRECT شرکت کرد. او در برنامه رژیم کم کالری که برای ۱۷ هفته بود و دیابت نوع ۲ را بعد از چهار ماه اول بهبود بخشید. در طول دو سال تحقیق، Isobel بیش از سه و نیم سنگ را از دست داد و دیگر نیازی به مصرف داروهای دیابت نداشت.

Isobel گفت: “این روش درمانی زندگی من را تغییر داده است، من دیابت نوع ۲ را برای دو تا سه سال قبل از مطالعه داشتم.

من در داروهای مختلف بودم که به طور مداوم در حال افزایش بود و من هر روز بیشتر و بیشتر بیمار می شدم. زمانی که این فرصت برای مطالعه در مورد DiRECT بود، من هرگز تردید نداشتم.

هنگامی که پزشکان به من گفتند که پانکراس من دوباره کار می کند، احساس فوق العاده، کاملا شگفت انگیز بود.

من دیگر به دیابت فکر نمی کنم، من همه آزمون‌های دیابتم را انجام می دهم، اما من به عنوان یک دیابتی احساس نمی کنم. من یکی از خوش شانسی‌هایی این است که به رهایی رسیده‌ام.”

دیابت انگلستان بیش از ۲.۸ میلیون پوند به مطالعه DIREECT اختصاص داده است. به تازگی، ۳۰۰،۰۰۰ پوند بودجه دریافت کرده‌است، بنابراین شرکت کنندگان که مایل به ادامه هستند می توانند تا حداکثر سه سال پیگیری شوند و تمام هزینه های این برنامه را می توان ارزیابی کرد.

این بودجه در مورد مزایای بلندمدت بیشتر درک خواهد کرد تا ببیند آیا درمان در این نوع ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در آینده ارائه شود.

کمک به میلیون ها نفر

دکتر الیزابت روبرتسون، مدیر تحقیقات دیابتی انگلیس، گفت: “این یافته های سالیانه DiRECT نشان دهنده توانایی تغییر زندگی میلیون ها نفر است.

“ما از این نتایج اولیه تشویق می‌شویم و شواهد قوی در این باره نشان می‌دهند که بهبودی برای بعضی افراد امکان‌پذیر است.

“کارآزمایی در این ارتباط در حال انجام است، بنابراین ما می توانیم اثرات درازمدت رویکردی مانند این را درک کنیم. بسیار مهم است که هر کسی که به دیابت نوع ۲ مبتلاست وزن خود را کم کند، به دنبال حمایت و مشاوره از یک متخصص بهداشت و درمان است.”

این که آیا درمان دیابت نوع ۲  می تواند بیماران را در برابر عوارض ناشی از دیابت در آینده   محافظت کند هنوز شناخته نشده است، به همین دلیل مهم است که کسانی که به رژیم غذایی دست می یابند، همچنان مراقبت های بهداشتی را دریافت می کنند.

تحقیقات بیشتری لازم است تا معلوم شود چه کسانی می‌توانند بیشتر از درمان‌هایی مانند این در آینده استفاده کنند، با توجه به عواملی همچون قومیت و مدت زمان ابتلا به دیابت نوع ۲ میزان تاثیر این درمان ممکن است متفاوت باشد.

پرنیا پویا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید