انتشار این مقاله


الکترولیز در برابر لیزر موهای زائد؛ هر آنچه باید بدانید

اگر چه تراشیدن، چیدن، یا وَکس گذاشتن مو می‌تواند موهای ناخواسته را برطرف کند، در حال حاضر بسیاری‌از مردم به‌دنبال یافتن راه‌حل‌های بلندمدت‌تر هستند. دو روش معمول برای این منظور عبارتند از: لیزر موها و الکترولیز. هر دو روش فولیکول های مو را در زیر پوست هدف قرار می‌دهند تا مانع رشد آن‌ها شوند. اگرچه […]

اگر چه تراشیدن، چیدن، یا وَکس گذاشتن مو می‌تواند موهای ناخواسته را برطرف کند، در حال حاضر بسیاری‌از مردم به‌دنبال یافتن راه‌حل‌های بلندمدت‌تر هستند. دو روش معمول برای این منظور عبارتند از: لیزر موها و الکترولیز.

هر دو روش فولیکول های مو را در زیر پوست هدف قرار می‌دهند تا مانع رشد آن‌ها شوند. اگرچه الکترولیز تنها روش تایید شده توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای حذف دائمی موها است، طبق نظر انجمن جراحی پوست آمریکا، لیزر مو در حال حاضر گزینه محبوب‌تر در ایالات متحده است.

برای اینکه از مزایا و معایب هر روش آگاه شوید، خواندن این مقاله را ادامه دهید.

حقایق کلی در مورد لیزر موهای زائد و الکترولیز:

  • در لیزر موهای زاید از لیزر برای تابش خفیف به فولیکول‌های مو استفاده می‌شود.
  • الکترولیز شامل وارد کردن یک پروب به فولیکول مو و ارسال جریان الکتریکی از طریق آن است.
  • هر دو لیزر درمانی و الکترولیز دارای مزایا و معایب خود هستند.

لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای ناخواسته را برای همیشه از بین نمی‌برد.

لیزر موهای زائد از لیزر برای آسیب رساندن به فولیکول‌های مو به اندازه کافی برای کاهش رشد مو استفاده می‌کند. این به طور دائم رشد مو را کاهش می‌دهد، اما موهای ناخواسته را برای همیشه از بین نمی‌برد – در نهایت، مو دوباره رشد می‌کند.

این پروسه شامل چه مواردی است؟

قبل از انجام این روش، تکنسینی که عمل لیزر را انجام می‌دهد مو را تا نزدیکی پوست کوتاه می‌کند. سپس تکنسین تنظیمات لیزر را براساس رنگ و ضخامت مویی که برداشته می‌شود و همچنین منطقه ی مورد درمان تنظیم می‌کند. در آماده‌سازی‌ها احتمالا به رنگ پوست فرد نیز توجه خواهند کرد.

سپس تکنسین یک ژل سرد را برای محافظت از پوست استفاده می‌کند. بعضی از افراد ممکن است از بی‌حسی موضعی برای کم کردن ناراحتی استفاده کنند. هر کسی که قرار است موهای خود را با لیزر بردارد، باید در طول درمان از محافظ چشم بپوشد.

مراقبت های پس از پروسه

پس از این روند، ممکن است لازم باشد از پَک‌های یخ برای کاهش ناراحتی استفاده شود. برای درد شدید، پزشک ممکن است داروهای ضد درد بدون نسخه پزشک و یا یک کرم استروئیدی را توصیه کند.

اکثر افراد برای رسیدن به بهترین نتیجه، نیاز به ۸ جلسه درمان دارند که می‌توانند از ۴ تا ۶ هفته به طور منظم برنامه ریزی شوند. هنگامی‌که رشد موها به اندازه کافی محدود شد، ممکن است فرد یک یا دو بار در سال نیاز به جلسه نگه‌دارنده داشته باشد.

مزایای لیزر موهای زاید

برخی از مزایای لیزر عبارتند از:

  • دقت: لیزرها به سرعت موهای ضخیم و تیره را هدف قرار می‌دهند.
  • سرعت: پالس‌های لیزر فقط یک میلی‌ثانیه طول می‌کشد و می‌تواند چندین مو را در یک لحظه درمان کند، بدین معنا که در چند دقیقه می‌توانید مناطق کوچک را درمان کنید.
  • رشد و رنگ کمتر: رشد موی جدید کم تراکم تر از قبل است و موهای جدید اغلب چند سایه روشن‌تر از موی اصلی هستند.
  • اثربخشی: بسیاری از افراد بعد از ۳ تا ۸ جلسه، نتایج بلند مدت را مشاهده می‌کنند.

معایب لیزر

لیزر موهای زائد برای همه مناسب نیست و برخی خطرات وجود دارد. معایب اصلی آن عبارتند از:

  • برای همه‌ی رنگ‌ها مناسب نیست: لیزر برای افرادی که دارای پوست روشن و موهای تیره هستند بهتر عمل می‌کند چرا که لیزر رنگ‌های تیره را هدف قرار می‌دهد.
  • ریسک عوارض جانبی: بعضی از عوارض جانبی ناخواسته‌ی لیزر موهای زائد می‌تواند شامل تغییر رنگ پوست، تورم، قرمزی پوست، تاول و اسکار باشند. با این حال، برخی از این ها در عرض چند ساعت پس از درمان حل می‌شوند.
  • حساسیت به نور: لیزر می‌تواند حساسیت پوست به نور خورشید (حساسیت به نور) را افزایش دهد. بنابراین باید از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، بلافاصله بعد از عمل اجتناب شود. افراد تحت درمان لیزر، باید ۶ هفته قبل از درمان از نور خورشید دوری کنند تا از تغییر رنگ پوست آفتاب دیده جلوگیری شود.
  • خطرات محصولات بی‌حس کننده: طبق گفته‌ی FDA، استفاده از محصولات بی‌حس کننده‌ی پوست در لیزر موهای زائد منجر به گزارش عوارض جانبی جدی و حتی تهدید‌کننده زندگی شده است که پس از استفاده از یک عامل بی‌حس‌کننده در مناطق وسیعی از بدن رخ داده است.

هزینه ها

شرکت‌های بیمه لیزر موهای زائد را یک روند زیبایی می دانند و بنابراین آن را پوشش نمی‌دهند.

هزینه‌ها با توجه به سطح تحت درمان بدن و تعداد جلسات مورد نیاز متفاوت است، اما هزینه‌های آن ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار در هر جلسه می‌باشد. قیمت‌ها نیز بسته به محل جغرافیایی مرکز درمان لیزر متفاوت است.

همچنین در هنگام محاسبه هزینه کل این درمان، محاسبه هزینه جلسات نگهدارنده سالانه ضروری است.
درمان های خانگی در خانه و یا سالن های درمانی، اگر چه به‌طور قابل توجهی ارزان‌تر اند، خطرات بیشتری را شامل می‌شوند.

الکترولیز چیست؟

الکترولیز می‌تواند به طور دائم فولیکول‌های مو را حذف کند.

الکترولیز به صورت عبور جریان الکتریکی از فولیکول مو است که باعث آسیب به فولیکول و جلوگیری از رشد موهای جدید می‌شود.

الکترولیز تنها روش در دسترس برای حذف دائمی موها است. برای اطمینان از کارآیی و ایمنی، یک متخصص پوست دارای مجوز و یا یک الکترولوژیست، باید این روش را انجام دهد.

این پروسه شامل چه مواردی است؟

قبل از این روند، فرد معمولا با یک متخصص الکترولوژیست در مورد وضعیت سلامتی و سابقه پزشکی خود مشورت می‌کند.

در این روش تکنسین یک سوزن فوق نازک در فولیکول هدف مو قرار می‌دهد. جریان الکتریسیته از طریق پروب عبور می‌کند و ریشه مو را می‌کشد.

مراقبت های پس از الکترولیز

مراقبت‌های کمی لازم است. اگرچه پوست ممکن است تحریک‌شده و کمی قرمز شود، اما این علائم طی چند ساعت رفع می‌شوند.

برای حذف دائمی موها، فرد نیاز به چندین درمان دارد. این به این دلیل است که پوست دارای چند فولیکول برای هر مو است، بنابراین فولیکول‌های خاموش ممکن است بین جلسات شروع به رشد کنند. جلسات فالوآپ این فولیکول های تازه فعال‌شده را درمان می‌کند.

اکثریت مردم چند جلسه فالوآپ، هر هفته یا هر دو هفته یکبار، برای حذف موهای زائد در ناحیه موردنظر نیاز دارند.

مزایای استفاده از الکترولیز

الکترولیز دارای مزایای زیر است:

  • دائمی بودن: الکترولیز تنها روش مورد تایید FDA برای حذف دائمی موها است.
  • انعطاف پذیری: به گفته انجمن الکترولوژی آمریکا، الکترولیز برای افرادی با انواع پوست، رنگ پوست، نوع مو و رنگ مو، موثر است. الکترولیز برای هر قسمت از بدن مناسب است – از جمله ابرو.
  • بدون نیاز به ریکاوری: مردم می‌توانند فعالیت‌های روزمره خود را بلافاصله بعد از این پروسه ادامه دهند.
  • بدون نیاز به جلسات نگه‌دارنده: نیازی به برنامه ریزی سالانه جلسه‌ی الکترولیز وجود ندارد – هنگامی که مو از بین رفت، درمان دیگری لازم نیست.
  • بدون مواد شیمیایی مضر: بر خلاف لیزر مو و یا سفید کردن مو، الکترولیز نیازی به استفاده از مواد شیمیایی بر روی پوست ندارد.

معایب الکترولیز

اگرچه مزایای زیادی برای الکترولیز وجود دارد، اما برخی از خطرات وجود دارد:

  • جلسات متعدد: اگر مناطق بزرگ مانند پاها یا پشت با الکترولیز درمان شوند، ممکن است چندین جلسه طولانی برای دستیابی به نتایج دائمی نیاز باشد. همچنین، حذف موهای درشت مانند اطراف خط بیکینی، نیاز به جلسات بیشتر دارد. بعضی افراد ممکن است تا ۳۰ جلسه درمان نیاز داشته باشند.
  • درد و ناراحتی: افراد تحت درمان در مواجهه با الکترولیز ممکن است درد و ناراحتی تجربه کنند. استفاده از ضددرد قبل از جلسه یا استفاده از یخ بعد از جلسه می‌تواند کمک‌کننده باشد.
  • پتانسیل بروز عوارض جانبی: شامل زخم در موارد نادر و یا عفونت از سوزن‌های غیراستریل. این خطرات اهمیت استفاده از متخصص پوست دارای مجوز را برجسته‌تر می‌کند.

هزینه ها

اکثر بیمه‌ها حذف موها با الکترولیز را پوشش نخواهند داد. با این حال، بسته به ناحیه و نوع موی تحت درمان، می‌تواند هزینه‌ای کمتری از لیزر داشته‌باشد.
به عنوان مثال، یک جلسه ۳۰ دقیقه‌ای که یک منطقه کوچک را هدف قرار می‌دهد، به اندازه ۴۵ دلار هزینه دارد. افراد باید در نظر داشته باشند که ممکن است جلسات بیشتری نسبت به درمان با لیزر نیاز داشته باشند.

کدام درمان حذف موهای زائد بهترین است؟

هر دو روش لیزر و الکترولیز، راه‌حل‌های طولانی مدت برای جلوگیری از رشد موهای ناخواسته است.

با در نظر گرفتن همه چیز، علیرغم کندتر بودن این روش حذف مو، الکترولیز چند منظوره‌تر است و موها را به صورت دائمی حذف می‌کند. همچنین معمولا عوارض جانبی کمتری ایجاد می‌کند.

کسانی‌که به دنبال درمان‌های طولانی مدت رفع موهای زائد هستند باید با متخصص مراقبت‌های پوستی در مورد بهترین گزینه‌ها برای نیازهای خود صحبت کنند.

زهرا رئیسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید