انتشار این مقاله


۵ درمان خانگی برای كم‌آبی بدن

به صورت آب دار(هيدراته) باقي ماندن بدن براي سلامتي كلي انسان خيلي مهم است. همه سلول هاي بدن شما نياز به آب دارند تا بتوانند عملكرد خوبي داشته باشند. در حقيقت؛ حدود ۶۰ درصد وزن يك فرد بالغ را آب تشكيل مي دهد. در حالي كه حدود ۸۰ درصد وزن بدن نوزادان را آب تشكيل […]

به صورت آب دار(هيدراته) باقي ماندن بدن براي سلامتي كلي انسان خيلي مهم است. همه سلول هاي بدن شما نياز به آب دارند تا بتوانند عملكرد خوبي داشته باشند. در حقيقت؛ حدود ۶۰ درصد وزن يك فرد بالغ را آب تشكيل مي دهد. در حالي كه حدود ۸۰ درصد وزن بدن نوزادان را آب تشكيل مي‌دهد. سواي از اكسي‍‍ژن هيچ چيزي براي بدن مهمتر از آب نيست.
راحت ترين راه درمان اين مشكل خوردن زياد و به موقع آب است ولي راه هاي خانگي ديگري نيز وجود دارد كه مي تواند آب بدن شما را حفظ كند. در ادامه چند مورد از اين درمان هاي كارآمد خانگي را بررسي مي كنيم كه براي درمان كم‌آبي(Dehydration) مي تواند موثر باشد.

اين اطلاعات به صرف آگاه كردن افراد است و جايگزيني براي درمان هاي دارويي و پزشكي نيست. اين شيوه هاي درمان خانگي جايگزيني براي درمان هاي دارويي و  توصيه هاي پزشكي نيست. قبل از هرگونه اقدامي ابتدا نظر پزشك خود را بپرسيد و در صورت موافقت اين شيوه ها را انجام دهيد.

greek_food_bland_diet

۱-غذاهاي بي‌مزه

اگر شما از كم‌آبي بدنتان رنج مي بريد؛ از غذاهايي استفاده كنيد كه به راحتي طي مدت ۲۴ ساعت هضم مي شوند. به اين دليل كه زخم هاي معدوي نشانه هايي از كم‌آبي بدن هستند. از جمله اين غذاها مي‌توان به بيسكوئيت ترش، برنج، موز، سيب زميني و ژلاتين طعمدار شده اشاره كرد. ژلاتين ها به طور ويژه اي خوب هستند به اين خاطر كه به طور عمده از آب تشكيل شده‌اند.
همچنين شما مي توانيد در طول روز به ميزان ۱۶ اونس آب مصرف كنيد. اين يك روشي است كه مي تواند از كم‌آبي شديد بدن شما جلوگيري كند.

10-watermelon

۲-ميوه‌هاي آبدار

موزها داراي مقادير فراوان آب هستند و به طور ويژه اي منبع خوبي براي پتاسيم هستند كه مي توان از آن براي بازگرداند آن(پتاسيم) به ميزان طبيعي بدن كه به علت كم‌آبي بوجود آمده است استفاده كرد. شما همچنين مي توانيد از ميوه هاي آبدار ديگري چون طالبي، هندوانه و توت ها(توت فرنگي يا معمولي) استفاده كنيد. سبزيجات آبداري چون خيار نيز براي اين مشكل راه حلي خوبي نيز مي توانند باشند.
همچنين مي توانيد از راه هاي زير نيز استفاده كنيد:
اضافه كردن يك قاشق غذاخوري آهك يا شكر به يك پيمانه آب(آب خوراكي) يا اضافه كردن مقدار كمي نمك به آن.‌
همچنين خوردن مقدار كمي نوشابه در طول روز مي تواند در درمان كم‌آبي شديد كمك كننده باشد.

bigstock-sea-salt-34380128

۳-نمك

اگر شما از كم‌آبي شديد رنج مي بريد يا از گرمازدگي و يا اينكه به ميزان زيادي عرق مي كنيد؛ مطمئن شويد كه نمك دفع شده را جايگزين مي كنيد. ولي مستقيما از شيشه نمك نخوريد و سعي كنيد از تنقلات شوري مثل چوب شور، بيسكوئيت هاي شور و يا مغزهاي شور استفاده كنيد.

براي رفع خشكي و پوسته پوسته شدن پوست كه ناشي از كم‌آبي است مي توانيد از اين روش استفاده كنيد؛ بعد از حمامتان و زماني كه هنوز پوست شما تر است، مقداري نمك را بر روي دست خود بپاشيد و آن را بر روي پوست خود بماليد. اين ماساژ نمكي مي تواند خشكي پوست شما را رفع كند و باعث شود كه پوست شما لطيف تر شود. اين كار مي تواند باعث روح بخش شدن پوست شما نيز بشود. علاوه بر اين اگر خارش بدن يا پوست داريد مي توانيد از حمام آب-نمك استفاده كنيد كه يك بهبود دهنده عالي براي خارش پوست است. براي اين كار تنها يك ليوان از نمك يا نمك دريايي را به آب وان اضافه كنيد. اين راه درمان همچنين مي‌‌تواند موجب نرم‌تر شدن پوست شما و آرامش روحي شما نيز بشود.

Sports drinks isolated against a white background

۴-نوشیدنی های انرژی‌زا(ورزشی)

این نوشیدنی ها تنها موجب بازگشت آب به داخل گردش خون نمی شوند بلکه در بازگشت پتاسیم و دیگر الکترولیت های بدن به حالت پایه خود نیز موثر هستند(مشتقات نمک که شامل پتاسیم، سدیم و کلر هستند در خون، مایع میان بافتی و درون سلول ها نیز یافت می شوند که موجب انتقال ایمپالس های عصبی هستند.). برای کودکان استفاده از این نوشیدنی های مخصوص بزرگسالان می تواند کمی خشن باشد، بنابراین با پزشک .خود در مورد نوشیدنی هایی که برای ریهیدرانه کردن استفاده می شوند و در بازار موجود هستند صحبت کنید

برخلاف فوایدی که برای نوشیدنی های ورزشی و غیر الکی گفتیم، این نوشیدنی ها می توانند با ساید افکت هایی همراه باشند و همچنین موجب افزایش کالری بدن نیز بشوند. همان آب قدیمی و ساده می تواند بهترین انتخاب برای ریهیدراته کردن بدن باشد. ماست و پنیر هر دو دارای سدیم و پتاسیم هستند که جایگزین مناسبی برای جایگزینی الکترولیت های از دست رفته هستند.

ice-cubes

۵-یخ

مکیدن یخ و یا مالیدن آن بر روی بدن به هنگام افزایش شدید دمای بدن برای کاهش آن، تاثیر بسزایی دارد. این عملکرد می تواند باعث خنک شدن و جلوگیری از تبخیر بیش از حد شود که ممکن بود باعث کم‌آبی بدن بشود.
خوردن یک بستنی چوبی یک راه موثر برای تامین آب از دست رفته بدن است. این یک روش ساده برای رساندن مایعات به بدن کودکان به شمار می‌آید.

اگر شما از بطری آب می نوشید، در آخر مقداری ته آن باقی بگذارید و آن را منجمد کنید و هنگامی که می خواهید بیرون بروید مقداري آب بر روی آن بریزید تا بطری‌تان پر شود. بر طبق این روش شما برای چند ساعت آب سرد دارید. حال اگر شما به بیشتر از یک بطری آب یخ در مدتی که بیرون هستید نیاز دارید، یک بطری کامل بردارید و کمی از آب سر آن را خالی کنید و آن را بگذارید که یخ بزند. اینگونه بعد از مدتی که بطری اول خالی می شود، شما مقدار کافی آب سرد برای بعد از اتمام آن خواهيد داشت.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید