انتشار این مقاله


آتا ؛ بیگانه ای از جهانی دیگر؟!

مطالعه‌ی بیگانه Atacama در مورد مداخلات غیر اخلاقی روی بدن انسان جنجال به پا کرد. “این از ابتدا کاملا بی معنی بود، اما مردم این چرندیات را دوست دارند.” مانند بسیاری از آثار باستانی، اسکلت کوچک و عجیب غریبِ Atacama، پس از کشف در کویر Atacama شیلی در سال ۲۰۰۳، به یک کلکسیونر خصوصی فروخته […]


مطالعه‌ی بیگانه Atacama در مورد مداخلات غیر اخلاقی روی بدن انسان جنجال به پا کرد.
“این از ابتدا کاملا بی معنی بود، اما مردم این چرندیات را دوست دارند.”


مانند بسیاری از آثار باستانی، اسکلت کوچک و عجیب غریبِ Atacama، پس از کشف در کویر Atacama شیلی در سال ۲۰۰۳، به یک کلکسیونر خصوصی فروخته شد. با شش اینچ بلندا و یک سر بلند و دنده‌های گمشده، “آتا” قطعا انسان به‌نظر نمی‌رسد، اما در سال ۲۰۱۳ دانشمندان تایید کردند که اسکلت متعلق به یک دختر شیرخوار انسان است. در ماه مارس، یک مطالعه در زمینه تحقیقات ژنوم بشر منتشر شد که انسان بودن آن را تایید کرد، اما به جهش های ژنتیکی اشاره کرد که او را به شکل یک موجود بیگانه درآورده بود، و موجب بحث جدی در مورد نقض آشکار اخلاق علمی و بی احترامی به انسان شده است.

در یک بررسی منتقدانه درباره آنالیز بررسی ژنوم، یک تیم از محققان، که در روز چهارشنبه در مجله بین المللی پالئوپاتولوژی منتشر شده است، استدلال می‌کنند که آتا به وضوح جنین نارس انسان است و به‌این ترتیب انجام آزمایش‌های ژنتیکی بر روی او – بدون اجازه از دولت شیلی – و در ادامه داستان سرایی درباره ” بیگانه ” بودن آن، نقض آشکار اخلاق علمی و حقوق بشر است. آن‌ها می‌گویند اگر یک اسکلت به وضوح انسان باشد، دانشمندان حق ندارند به گونه ای که انگار انسان نیست آن را زیر و رو کنند.

“اکثر مردم هرگز جنین انسان و مومیایی‌های نابالغ را ندیده‌اند، بنابراین من می‌دانم که چگونه آتا ممکن است آدم فضایی و بیگانه به نظر برسد”، پروفسور کریستینا کیلگرو، نویسنده‌ی همکار و بیوباستان شناس، به مجله‌ی Inverse می‌گوید. “اما برای کسانی از ما که در زیست‌شناسی تکاملی انسانی آموزش دیده اند، این به وضوح جنین مومیایی شده است. گفتن این‌که یک جنین شبیه موجودی بیگانه از جهانی دیگر است شاید به نظر بی‌خطر بیاید اما در این مورد انسانیت آتا را از او گرفت و منجر به منازعات اخلاقی عمده می‌شود. ”

محققان دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو و دانشگاه استنفورد در بررسی ژنومی، نتیجه گرفتند که اتا ۶۴ جهش ژنتیکی دارد که بر تشکیل و تکامل استخوانی او تاثیر گذاشته است. آنها نوشتند که آتا یا مرده به دنیا آمده است یا بلافاصله پس از تولد فوت کرده‌است و ده جفت از دنده های او (انسان بالغ به طور معمول ۱۲ جفت دارد) و جمجمه بلند وی احتمالا در اثر جهش های او بوده است.

Killgrove و تیم او هنگامی‌که این مقاله منتشر شد، شوکه شدند. علیرغم این‌که انسان بودن آتا تایید شده بود، دانشمندان پشت این مطالعه، بر روی بقایا آزمایش انجام دادند، بدون مجوز اخلاقی که برای کار بر روی همه اسکلت‌ها، مدرن یا باستانی مورد نیاز است.

وقتی نیویورک تایمز در ماه مارس از گری نولان، ایمونولوژیست Stanford، Phd.، یک همکار در مطالعه مارس و همکار در مطالعه اثبات انسان بودن آتا،پرسید که چرا تیمش از دانشگاه‌هایشان برای بررسی بقایا مجوز نگرفته اند، گفت به این دلیل که “آنها مظنون بودند که این موجودات ممکن است متعلق به یک پریمات غیر انسان باشد.” او ادامه داد: اطلاعات مربوط به آتا که آن ها دریافته بودند، او را در مقوله انسانی وصف نکرد.

William Jungers، استاد ممتاز بازنشسته‌ی دانشکده پزشکی استونی بروک، یکی از نویسندگان همکار در مقاله جدید و یک متخصص زیست شناسی اسکلتی انسان‌های زنده و مرده است، نمی‌داند که چرا این بحث وجود دارد.

او از سال  ۲۰۱۳ معتقد است که آتا انسان است و می‌گوید مشخص نیست که چرا باید کسی غیر از این فکر کند.

Jungers به ​​Inverse میگوید: “این یک جنین دهیدراته از انسان است که حاملگی مادر در اوایل بارداری به دلایل نامعلومی متوقف شده است.” ” برای مقاصد تجاری آن را به عنوان یک موجود بیگانه تبلیغ کردند. این به وضوح بی معنی است، اما مردم عاشق این چرندیات اند.”

برای Junger، Killgrove، و بقیه تیم بین رشته ای شان، فهمیدن اینکه مقاله بررسی ژنومی بدون مجوز منتشر شده است، پرچم قرمزی در مورد مطالعه به طور کلی بود. بنابراین، آن‌ها داده‌ها را به دقت خواندند، و در نهایت متوجه شدند “هیچ شواهدی برای هیچ یک از ناهنجاری‌های اسکلتی توسط نویسندگان ادعا نشده‌است”.

در مقاله جدید استدلال می‌کنند که، این اسکلت برای یک کودک که در سن بارداری ۱۵ هفته مرده‌است معمول به‌نظر می‌رسد، و کرانیوم بلند آن برای یک جنین نارس به دنیا آمده فنوتیپی طبیعی است. در حالی که اطلاعات کمی در مورد تشکیل دنده ها در داخل رحم وجود دارد، تصور می‌شود که دنده های پایین‌تر تا هفته‌ی دوازده زندگی داخل رحمی شکل نمی‌گیرند، بنابراین بسیار ممکن است که دو جفت دنده‌ی آخری آتا هنوز مشخص نشده باشند.

از آنجایی که فرم فیزیکی Ata به وضوح انسان است، تیم استدلال می‌کند، هیچ دلیل علمی برای تجزیه و تحلیل ژنوم او وجود نداشته است. نویسندگان می‌نویسند، اگرچه تجزیه و تحلیل چند جهش را مشخص کرده است، آن‌ها به عنوان “بالقوه تصادفی” توصیف می‌شوند و اشاره می‌کنند که هیچ‌کدام از آن‌ها قویاً با دیسپلازی اسکلتی که می‌تواند بر جنین با سن Ata تاثیر بگذارد، مرتبط نیستند.

Killgrove می‌گوید اشتباه اصلی ای که تیم های استنفورد وUCSF  انجام دادند این بود که، در وهله اول فرض کردند که آتا ناهنجاری دارد. آن‌ها به پزشکانی که تخصصشان ناهنجاری‌های کودکان بود اعتماد کردند – نه انسان‌شناسانی مانند Jungers که متخصص در ارزیابی بقایایی هستند که با فرآیند دفن، تغییر کرده اند. هنگامی که او به تفاسیر اسکلتی در تحقیقات ژنومیک نگاه کرد، آن‌ها را “عجیب و غریب و اغراق آمیز” می‌دید.

“جنین شناسی و زیست شناسی اسکلتی در این مقاله به طرز تکان دهنده ای بد بود.” “نقض بهترین شیوه ها، عقل و عقیده و اخلاق، مجله ای که مقاله آتا را منتشر کرده بود را ملزم کرد تا فورا رکورد علمی را اصلاح کند.”

از زمانی که مقاله بررسی ژنومی منتشر شد، دانشمندان به بحث درباره‌ی قانونی و معتبر بودن این تحقیق پرداخته اند: بعضی می‌گویند که نبش قبر آتا، قوانین شیلی را نقض کرده است، و جامعه ی انسان‌شناسی بیولوژیکی شیلی ابراز کرد که اگر آتا “جسد کودک سقط شده‌ی یک اروپایی یا آمریکایی.” بود این تحقیق انجام نمی‌شد. دانشمندان ديگر شتاب پشت تحقیق در مورد “bone rush” را مقصر می‌دانند، با اشاره به فشار عظيمي كه براي كشف ژنتيكي جديد و سريع به وجود مي آورند.

تقاضا برای نتایج نباید واقعیت را نفی کند که آتا یک فاجعه نه چندان دور برای مادری است که در صحرای شیلی زندگی می‌کند. نولان معتقد است که آتا تنها ۵۵ سال پیش به خاک سپرده شده است. اما مرگ او، و پس از نبش قبر او به صورت عمومی، تجزیه و تحلیل، و سپس تبلیغات مطبوعاتی – او را به یک مضحکه تبدیل کرد.

ما امیدواریم که عموم مردم کمی درباره‌ی این‌که تکامل کودکان چگونه است یادگرفته باشند و محققان آموخته باشند که در شرایطی قرار نگیرند که آب‌های اخلاق، گل آلود است.” Killgrove می‌گوید.

“افرادی که می‌خواهند ! به اثبات یا نابودی پاگنده، فضایی‌ها و سایر موجودات فانتزی، کمک کنند باید آگاه باشند که به‌طور بالقوه خود را در معرض مشکلات اخلاقی و قانونی قرار می‌دهند.”

زهرا رئیسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید