انتشار این مقاله


دیورتیک ها و نقرس: چه ارتباطی دارند؟

آیا دیورتیک‌های مصرف شده برای کنترل فشار خون بالا می‌توانند گاهی اوقات منجر به نقرس شوند؟ دیورتیک‌ ها و نقرس چه ارتباطی دارند؟

آیا دیورتیک‌های مصرف شده برای کنترل فشار خون بالا می‌توانند گاهی اوقات منجر به نقرس شوند؟ دیورتیک‌ ها و نقرس چه ارتباطی دارند؟
بله دیورتیک‌ها می‌توانند خطر ابتلا به نقرس ( نوعی از آرتروز ناشی از ایجاد کریستال اسید اوریک در مفصل ) را افزایش دهند.


مقاله مرتبط: دیورتیک‌ها


این بیماری ممکن است اتفاق بیفتد ، زیرا دیورتیک‌ها باعث افزایش ادرار می‌شوند، که این خود نیز میزان مایع در بدن شما را کاهش می‌دهد. اما مایع باقی مانده غلیظ‌ تر است و می‌تواند خطر ابتلا به کریستال‌هایی که باعث نقرس می‌شوند را افزایش دهد. بعضی از انواع دیورتیک‌ها همچنین دفع اوره، جزء اسید اوریک را در کلیه‌ها کاهش می‌دهند.


مقاله مرتبط: داروهای دیورتیک (ادرارآور)


این شما و دکترتان هستید که تصمیم می‌گیرید که آیا بهتر است مصرف دیورتیک را ادامه دهید یا داروهای مصرفی را تغییر دهید و جایگزین کنید. انواع مختلفی از داروهای فشار خون وجود دارد که خطر ابتلا به نقرس را افزایش نمی‌دهند. همچنین، بسیاری از اقداماتی که شما برای کاهش فشار خون انجام می‌دهید، به نفع کاهش اسید اوریک است. سایر اقداماتی که می‌توانید برای کاهش اسید اوریک انجام دهید عبارتند از:

  • خوردن یک رژیم غذایی سالم با تأکید بر سبزیجات، پروتئین‌های گیاهی، محصولات لبنی کم چرب و غلات کامل و کاهش میزان گوشت و غذاهای دریایی
  • کم نوشیدن و یا ترک نوشیدن الکل
  • محدود کردن نوشیدنی‌هایی که با شکر شیرین شده‌اند و محدود کردن غذاها و نوشیدنی‌هایی که حاوی شربت ذرت بافروکتوز بالا هستند
  • از دست دادن وزن و حفظ وزن سالم بر اساس شاخص توده بدن خود

مقاله مرتبط: نقرس


برای کمک به درمان نقرس این نکته نیز مهم است که آب آشامیدنی زیادی مصرف شود. شما همچنین می‌توانید مصرف غذاهای حاوی ترکیبات پورین را محدود کنید زیرا که این ترکیبات هنگامی که شکسته و هضم می‌شوند ، اسید اوریک را تشکیل می‌دهند. غذاهای غنی از پورین این موارد را شامل می‌شوند: جگر، ماهی مکرل ، شاه ماهی، گوشت شکار شده و ماهی ساردین.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید