انتشار این مقاله


مصرف نوشیدنی‌های رژیمی بعد از یائسگی، ریسک سکته مغزی را افزایش می‌دهد

تحقیقات تازه اطلاعات بیشتری در مورد پتانسیل آسیب رساندن نوشیدنی‌های رژیمی (نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر مصنوعی) به سلامت قلب و عروق ارائه می‌دهند.

تحقیقات تازه اطلاعات بیشتری در مورد پتانسیل آسیب رساندن نوشیدنی‌های رژیمی (نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر مصنوعی) به سلامت قلب و عروق ارائه می‌دهند.
مطالعه‌ای که به مدت ۱۰ سال روی ده‌ها هزار زن یائسه انجام شد، ارتباطی بین مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های رژیمی و افزایش خطر سکته مغزی، بیماری‌های قلبی و مرگ نشان می‌دهد.

نتایج و تحلیل‌های این مطالعه در مجله Stroke منتشر شده است. نویسنده اصلی، دکتر یاسمین مصور رحمانی، استادیار اپیدمیولوژی بالینی و سلامت جمعیت در دانشکده پزشکی آلبرت انیشتین در برانکس نیویورک، است.
دکتر مصور رحمانی و تیم او اشاره دارند که یافته‌ها ثابت نمی‌کنند نوشابه‌های رژیمی به قلب و سیستم گردش خون آسیب می‌رسانند چرا که مطالعه، مشاهده‌ای بوده و مقدار مصرف نوشابه‌های رژیمی را خود افراد گزارش می‌کردند.

نوشابه‌های رژیمی و خطرات قلبی عروقی

داده‌های این مطالعه از ۸۱،۷۱۴ زن یائسه با نژادهای متنوع در مطالعات پیشگیری ابتلا به بیماری‌های زنان به دست آمده است.
زنان ۵۰-۷۹ ساله در سال‌های ۱۹۹۸-۱۹۹۳ در این مطالعه ثبت نام کرده و به طور میانگین تا ۱۱.۹ سال بعد سلامت آن‌ها به طور منظم ارزیابی شده است.
پس از گذشت ۳ سال از شروع مطالعه، زنان به سوالاتی در خصوص مقدار مصرف نوشابه‌های رژیمی در سه ماه قبل، پاسخ دادند.

محققان نوشیدنی‌های رژیمی را هر نوع نوشیدنی کم‌کالری که با شکر مصنوعی شیرین شده بود، مثل نوشابه‌ها یا آبمیوه‌های رژیمی، تعریف کرده بودند و از زنان نخواستند تا دقیقا نوع نوشیدنی یا شیرین‌کننده مصنوعی را مشخص کنند.
هنگام تجزیه و تحلیل داده‌ها، نتایج برای از بین بردن تاثیر عوامل موثر دیگر در بروز سکته مغزی، مانند سن، سیگار کشیدن و فشار خون بالا، تعدیل شد.

محققان دریافتند که در مقایسه با مصرف یک یا کمتر از یک نوشیدنی رژیمی در هر هفته، مصرف دو تا یا بیشتر در روز با موارد زیر در ارتباط است:

  • افزایش ۲۳ درصدی خطر سکته مغزی
  • ۳۱ درصد افزایش در میزان سکته‌های مغزی ناشی ازلخته
  • ۲۹ درصد افزایش ریسک بیماری‌های قلبی، شامل سکته قلبی کشنده یا غیرمرگبار
  • افزایش ۱۶ درصدی مرگ (به هر علت)

همچنین آن‌ها دریافتند که مصرف زیاد نوشیدنی‌های رژیمی در زنان یائسه بدون سابقه بیماری قلبی یا دیابت، با افزایش دو برابری ریسک سکته مغزی ارتباط دارد.

احتمال سکته مغزی در زنان یائسه مبتلا به چاقی که روزانه دو یا چند نوشیدنی رژیمی مصرف می‌کردند نیز نسبت به کسانی که کمتر از یکی در هفته می‌نوشیدند، دو برابر بود.


مقاله‌ی مرتبط: هفت عادت برای داشتن قلبی سالم


استفاده طولانی مدت از نوشیدنی های رژیمی را محدود کنید

چون این مطالعه روی زنان یائسه انجام شده محققان نمی‌توانند نتایج آن را به مردان یا زنان قبل از یائسگی تعمیم دهند و باید تحقیقات بیشتری انجام شود.
همچنین، به دلیل اینکه در این مطالعه شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده شده دقیقا تعیین نشده بود نمی‌توان انواع بی‌ضرر را از انواع مضر آن‌ها مشخص کرد.

دکتر یاسمین مصور رحمانی می‌گوید:

تحقیقات ما و سایر مطالعات نشان داده است که نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی ممکن است بی ضرر نباشند و مصرف زیاد آن‌ها با خطر بالای سکته مغزی و بیماری قلبی همراه است.

در حالی که AHA (انجمن قلب آمریکا) توصیه می‌کند مردم برای نوشیدنی کم‌کالری ترجیحا آب مصرف کنند، ‌آ‌ن‌ها متوجه‌اند که نوشیدنی‌های رژیمی می‌توانند برای ترک نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر کمک کننده باشند.
با این حال، دکتر جانسون هشدار می‌دهد:

از آن جا که مطالعات بالینی طولانی مدت در مورد اثرات نوشیدنی‌های شیرین کم کالری روی سلامت قلب و عروق در دسترس نیست، و همچنین ارزش غذایی آن‌ها نیز کم است، بهتر است مصرف طولانی مدت از این محصولات محدود شود.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید