انتشار این مقاله


ژنی که در گسترش سرطان پروستات دخیل است

یک ژن خاص در پروستات سرطانی شده نشان می‌دهد چه زمانی سرطان در معرض گسترش در سراسر بدن است هدف مطالعه افزایش طول عمر در بیماران مبتلا به سرطان پروستات است.

مطالعات صورت گرفته توسط Rutgers بیان می‌کند که یک ژن خاص در پروستات سرطانی شده نشان می‌دهد چه زمانی سرطان در معرض گسترش در سراسر بدن است هدف این مطالعه افزایش طول عمر در بیماران مبتلا به سرطان پروستات است.

در این مطالعه که در مجله Nature Communications منتشر شد، ژن NSD2  از طریق یک الگوریتم کامپیوتری برای تعیین اینکه کدامیک از ژن های سرطانی که در بدن موش آزمایشگاهی پخش می شوند، به انسان نیز مربوط می‌شود؛شناسایی شد. در نتیجه آن محققان می‎توانستند ژن مربوط به تومور را خاموش کرده و از گسترش آن در بدن موش جلوگیری کنند.

Antonina Mitrofanova محقق اصلی این مطالعه گفت: اخیراً وقتی بیمار با سرطان پروستات شناسایی می‌شود پزشک قادر به تعیین اینکه سرطان شخص در چه مرحله‌ای قرار دارد می‌باشد اما اینکه تومور می‌تواند در سراسر بدن گسترش بیابد یا خیر را نمی‌تواند تشخیص دهد. اگر پزشک در حین شناسایی سرطان پروستات بتواند قابلیت گسترش یافتن آن را نیز تشخیص دهد می‌تواند برنامه درمانی درست و مناسب را هرچه سریعتر تنظیم و روی شخص اجرا کند تا احتمال گسترش بیماری و مرگ شخص را کاهش دهد.

Mitrofanova و همکارانش در پی ساخت دارویی برای هدف قراردادن ژن NSD2 می‌باشند بعلاوه همزمان Mitrofanova به پزشکان بررسی این ژن را جهت شناسایی بیماران “های ریسک” توصیه می‌کند تا افرادی که بیشتر در معرض گسترش سرطان هستند سریعتر مورد درمان قرار بگیرند.

با اینکه این الگوریتم در مورد ژن دخیل در گسترش سرطان پروستات اجرا شده بود اما Mitrofanova می‌گوید میتوان با بیشتر کارکردن روی برنامه کامپیوتری موجود سرطان‌های بیشتری را از این طریق پیگیر شد تا روند درمان و بهبودی هرچه سریعتر صورت گرفته و آمار مرگ و میر‌های ناشی از سرطان کاهش یابد.

طبق آمار موجود سرطان پروستات دومین سرطان در بین مردان از نظر رتبه است و همچنین دومین علت مرگ و میر نیز در آمریکا سرطان پروستات می‌باشد. یافتن راهی برای کاهش پیشرفت سرطان و گسترش آن می‌تواند جان تعداد زیادی از انسانها را نجات داده و این آمار را بهبود ببخشد.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید