انتشار این مقاله


از کریسپر می‌توان برای کاهش تولد گوساله‌های نر استفاده کرد

درباره‌ی بسیاری از حیوانات اهلی، مذکر بودن جمله‌ی خوشایندی نیست! گاوهای نر چون شیر نمی‌دهند و خروس‌ها چون تخم مرغ ندارند، زودتر ذبح می‌شوند. تیمی تحقیقاتی به سرپرستی Motti Gerlic و Udi Qimron از دانشگاه اسرائیل، راه حلی برای این موضوع پیشنهاد کردند: باید مطمئن شد که جنس مذکر به ندرت به دنیا می‌آید. این […]

درباره‌ی بسیاری از حیوانات اهلی، مذکر بودن جمله‌ی خوشایندی نیست! گاوهای نر چون شیر نمی‌دهند و خروس‌ها چون تخم مرغ ندارند، زودتر ذبح می‌شوند. تیمی تحقیقاتی به سرپرستی Motti Gerlic و Udi Qimron از دانشگاه اسرائیل، راه حلی برای این موضوع پیشنهاد کردند:

باید مطمئن شد که جنس مذکر به ندرت به دنیا می‌آید.

این تیم استفاده از مهندسی ژنتیک را برای تولید فرزندان ماده پیشنهاد کردند. این ایده می‌تواند زحمت نگهداری حیوانات را کاهش دهد و سود‌دهی دامداران را بالا ببرد. اما این موضوع می‌تواند با مخالفت افرادبا ارگانیزیشن مواجه شود. این محققان، این ایده را برروی موش‌ها آزمایش کردند. موش ماده دو کروموزوم X و موش نر یک کرومزوم Y ویک کرومزوم X دارد که در این آزمایش از ژن اصلاح شده‌ی کریسپر برای از بین بردن کرومزوم Y درجنین حیوانات و سقط استفاده شد. در این آزمایش ابتدا سه مارکر به کرومزوم Y اضافه کردند تا مورد هدف ژن کریسپر قرار گیرد. همه‌ی ژن‌ها برای تکامل جنین ضروری‌اند و فقدان یک ژن می‌تواند منجر به مرگ جنین شود. این محققان گروهی از موش‌های دست نخورده را با موش‌های مجهز به ژن کریسپر را جفت کردند. بر اساس تئوری‌های مختلف، این موش‌ها فقط می‌توانستند فرزند ماده ایجاد کنند. در نهایت به ازای هر ۲۰ فرزند ماده، سه فرزند نر متولد می شد. در این آزمایش تقریبا به هدف خود رسیدیم، اما برای دست‌یابی به نتیجه‌ی کامل، ژن‌های هدف بیشتری نیاز داریم.

Andrea Crisanti از دانشگاه لندن می‌گوید:

این روش در حقیقت، روش gene drive  است. ( روشی برای گسترش یک جهش در جمعیت)

در سال۲۰۱۸ تیم تحقیقاتی Crisanti می‌خواستند با روش gene drive، تکثیر ناقلین مالاریا را کاهش ‌دهند.

Crisanti می‌گوید:

این روش، اولین قدم مهمی است که می‌تواند در پستانداران به اثبات برسد.

اما نظرات راجع به تاثیر این روش بر روی حیوانات اهلی متفاوت است. یکی از این نظرات این است که همه‌ی حیوانات، کرومزوم فرضی XY را ندارند. به عنوان مثال پرندگان نر ZZ و ماده ZW می باشد. این بدان معناست که این روش، کاربردی در این مورد ندارد. اما Crisanti  می‌گوید که به نظرم این موضوع اهمیت چندانی ندارد. این روش باید بارها تکرار شود تا تولد نوزاد ماده تثبیت گردد. این روش بهتر از تکنیک‌های خارجی برای جداسازی اسپرم‌های حاوی ژن ماده با ژن نر است.

اکنون بزرگترین مسئله، عدم تایید تکنیک استفاده از ژن کریسپر است. زیرا این موضوع با مخالفت افراد درباره‌ی دستکاری ژنتیکی مواجه است.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید