انتشار این مقاله


استفاده از متابولیسم سلول برای مبارزه با سرطان

با تمرکز بر نحوه متابولیسم سلول‌های بنیادی سرطانی، می‌توان راه جدید برای مبارزه با آن‌ها را یافت: این راه مورد هدف قرار دادن ذخیره انرژی سلول است.

با تمرکز بر نحوه متابولیسم سلول‌های بنیادی سرطانی، می‌توان راه جدید برای مبارزه با آن‌ها را یافت: این راه مورد هدف قرار دادن ذخیره انرژی سلول است.

استفاده از مکانیسم سلول می‌تواند در متوقف کردن سلول‌های بنیادی موثر واقع شود.

مقاومت دارویی یکی از مشکلات اصلی درمان سرطان است. دارو‌هایی که در ابتدای کار موثر هستند، می‌توانند پس از مدتی بدون تاثیر باشند.

دانشمندان از دانشگاه Michigan در مرکز سرطان Rogel در حال تلاش برای یافتن نحوه تاثیر سلول‌های بنیادی سرطانی بر ایجاد سرطان هستند.

سلول‌های بنیادی سرطانی گروه کوچکی از سلول‌های موجود در تومور هستند. مانند دیگر سلول‌های بنیادی، این سلول‌ها نیز توانایی تبدیل به انواع مختلفی از سلول‌ها را دارند.

به نظر می‌رسد این سلول‌ها نقش حیاتی در عود سرطان و متاستاز دارند؛ چون این سلول‌ها معمولا طی شیمی درمانی و پرتو درمانی دست نخورده باقی می‌مانند.

سرپرست این مطالعه دکتر Max S Wicha معتقد است:

درمان‌هایی که ما به کار می‌بریم، فقط برای مدت کوتاهی مفید هستند. بعد از مدتی سرطان نسبت به آن دارو‌ها مقاوم می‌شود. علت اصلی این مقاومت، به سلول‌های بنیادی سرطانی بر می‌گردد. این سلول‌ها برای فرار از درمان تغییر شکل می‌دهند.

به علت این تغییر شکل، ما به روش‌های متعددی برای مقابله با انواع مختلفی از این دسته سلول‌ها نیازمندیم.

متابولیسم سلول سرطانی

در مطالعه آخر در مورد نحوه‌ی متابولیسم سلول‌های بنیادی، محققان برای یافتن راهی جهت مقابله با این سلول‌ها کوشیدند. نتایج در ژورنال متابولیسم سلول ( Cell Metabolism) منتشر شد.

طبق یافته‌های اخیرا منتشر شده، سلول‌های بنیادی سرطانی سلول‌هایی انعطاف پذیر هستند که می‌‌توانند به وضعیت‌های مختلف تغییر کنند: گاها می‌توانند خاموش باشند و در وضعیتی دیگر سریعا رشد کنند. توانایی تغییر این سلول‌ها به شکل‌‌های مختلف به بقا و گسترش سرطان کمک می‌کند.

متابولیسم سلول هنگامی که سلول از یک وضعیت به دیگری تغییر می‌کند، می‌تواند مورد هدف درمان سرطان قرار گیرد.

وقتی سلول‌ها در حالت خاموش هستند، به گلوکز نیاز دارند. زمانی که این سلول‌ها فعال می‌شوند و شروع به تقسیم می‌کنند، به انرژی حاصل از میتوکندری که به وجود اکسیژن وابسته است، نیاز پیدا می‌کنند.

برای از بین بردن این شکل از متابولیسم، دکتر Wicha تیم مطالعاتی‌اش دو روش را به کار بردند. ابتدا از دارو‌های آرتریتی که میتوکندری را مهار می‌کنند، استفاده  کردند و سپس گلوکز را تغییر دادند تا این مسیر را مهار کنند.


مقاله مرتبط: میتوکندری سرنوشت سلول بنیادی را کنترل می‌کند


هدف ما این است که به جای استفاده از مواد شیمیایی سمی به منظور کشتن سلول، از خود متابولیسم سلول برای از بین بردن سرطان بهره بگیریم.

محققان به کمک این دو روش، سلول‌های بنیادی سرطانی را در نمونه‌های موشی مبتلا به سرطان سینه از بین بردند. مراحل ابتدایی این روش نتایج امیدوار کننده‌ای به دنبال داشت. با این حال به طور کلی سوالات بسیاری در مورد سلول‌های بنیادی سرطانی باقی است.

چون این یافته‌ها وجود پیوندی را بین متابولیسم و سیستم ایمنی به اثبات رسانده است، محققان به آینده امیدوار هستند که با ادغام کار ایمنی‌شناسان با مطالعات متابولیکی، نتایج بهتری در زمینه درمان سرطان حاصل خواهد شد.

مبینا اولادغفاری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید