انتشار این مقاله


تصاویر موجودات کوچک بیماری‌زا

کوچک بودن هرگز مانع فعالیت ویروس، باکتری، حشرات و سایر میکروب‌های بیماری‌زا نمی‌شود! در زیر میکروسکوپ، ماهیت بسیاری از این‌گونه عوامل بیماری‌زا آشکار می‌شود. این تصاویر با استفاده از میکروسکوپ الکترونی ثبت شده‌است. ژیاردیا تصویر بالا یک تک‌سلولی با نام ژیاردیا (Giardia) را نشان می‌دهد که روده‌ی کوچک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب […]

کوچک بودن هرگز مانع فعالیت ویروس، باکتری، حشرات و سایر میکروب‌های بیماری‌زا نمی‌شود! در زیر میکروسکوپ، ماهیت بسیاری از این‌گونه عوامل بیماری‌زا آشکار می‌شود. این تصاویر با استفاده از میکروسکوپ الکترونی ثبت شده‌است.

ژیاردیا

11623-edتصویر بالا یک تک‌سلولی با نام ژیاردیا (Giardia) را نشان می‌دهد که روده‌ی کوچک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب اسهال می‌شود و اغلب حاصل نوشیدن آب آلوده است.

ویروس ابولا

10816-ed

این تصویر ساختار ویروس ابولا را نشان می‌دهد که موجب تب و خونریزی داخلی می‌شود و اغلب کشنده است.

ماسکیتو (mosquito)

10549-ed

نمای روبه‌روی حشره‌ی ‌ماسکیتو که انتقال‌دهنده‌ی بسیاری‌از بیماری‌ها از جمله مالاریا و تب‌زرد است را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید.‌ زمانی که این حشره در حاشیه‌ی جورجیا به‌شکل مرده یافت شد، قسمت‌های از بدنش از جمله شاخک و بسیاری از پاها از بین رفته بود.

ویروس آنفولانزا

10073-hi-res-ed

تصویری که در بالا مشاهده می‌کنید، ویروس مولد آنفولانزا را نشان می‌دهد.

ویروس H5N1

1841-ed

ویروس H5N1 که با رنگ طلایی در تصویر نشان داده‌شده است و به سلول‌های سبز‌رنگ کلیوی جانوری از خانواده‌ی سگ‌سانان حمله کرده‌است.
دانشمندان نگرانند روزی این ویروس عامل ایجاد یک بیماری همه‌گیر شود.

ویروس HIV

10860-ed

در تصویر بالا، عامل ایجاد بیماری ایدز را مشاهده می‌کنید.

کک

11436-ed

کک‌ها می‌توانند حامل بیماری‌های فراوانی، هم در انسان و هم در حیوانات باشند. طاعونی که با نام مرگ سیاه در اروپا (۱۳۴۶–۱۳۵۳) وجود داشت، نیز عاملی همانند شکل بالا دارد.

باکتری مولد بیماری لایم

13170-ed

توده‌ای از باکتری‌های Borrelia burgdorferi  که باعث ایجاد بیماری لایم می‌شود در تصویر بالا وجود دارد.

ساس

11739-ed

قسمت بنفش‌رنگی که مشاهده می‌کنید، قسمتی است که این جاندار به‌وسیله‌ی آن خون می‌مکد. برخی از انسان‌ها واکنش آلرژیک نسبت به بزاق آن نشان می‌دهند.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید