انتشار این مقاله


رژیم غذایی ‘یو یو’حتی وقتی چاق نباشید نیز خطرناک است

طبق تحقیقی در انجمن محققان قلب آمریکا در سال ۲۰۱۶ انجام شد،افزایش یا کاهش وزن به طور مکرر ‘weight cycling’ یا رژیم غذایی ‘یو یو’ نامیده می‌شود که خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را در بین زنان یائسه اى در ابتدای تحقیق وزن طبیعی داشتند،افزایش می دهد. در حال حاضر نگرانی مرتبط با […]

طبق تحقیقی در انجمن محققان قلب آمریکا در سال ۲۰۱۶ انجام شد،افزایش یا کاهش وزن به طور مکرر ‘weight cycling’ یا رژیم غذایی ‘یو یو’ نامیده می‌شود که خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی را در بین زنان یائسه اى در ابتدای تحقیق وزن طبیعی داشتند،افزایش می دهد.

در حال حاضر نگرانی مرتبط با weigh cycling نگرانی جهانی درباره ی سلامتی است که مرتبط با کم کردن وزن است.

به گفته ی Samuail Rash تناقضاتی درباره ی خطرات سلامتی کسانی که weight cycling را تجربه کردند وجود دارد.

در طول ۱۱.۴ سال مطالعه محققان گزارشات وزنی ۱۵۸۰۶۳ زن یائسه را به ۴ گروه تقسیم کردند: وزن پایداری-افزایش وزن-کاهش وزن-و weight cycling. آن ها پی بردند که زنانی که در ابتدای این مطالعه وزن طبیعی داشتند و با افزایش و کاهش وزن مرتب همراه بودند سه و نیم برابر بیشتر از افراد دیگر با وزن پایدار در خطر مرگ در اثر بیماری های قلبی عروقی هستند‌. و این خطر حدود ۶۶ درصد در این زنان افزایش یافته است. اما این خطر در زنانی که وزن ثابت را گزارش کردند یا در زنان چاقی که افزایش وزن داشتند ،افزایش نیافت.

شواهد نشان می دهد که اضافه وزن در میان سالی خطر مرگ در اثر دو نوع بیماری قلب را افزایش می دهد. در نوع اول بیماری قلبی-عروقی،عروق خونی قلب مسدود شده توسط چربی یا موارد دیگر جریان ورودی به قلب را کاهش می دهد. در نوع دوم مرگ ناگهانی قلبی،سیستم الکتریکی قلب به طور ناگهانی متوقف می شود‌.

هنوز مشخص نیست که آیا از دست دادن یا به دست آوردن وزن در دوران بزرگسالی نیز خطر مرگ با این بیماری های قلبی را افزایش می دهد یا نه‌.

این مطالعه چندین محدودیت دارد،اول اینکه مطالعه مشاهده ای بوده نه بر اساس رابطه ی علت-معلولی به علاوه،تحقیق بر پایه ی  ‘خود گزارشی’ بوده که می تواند نادرست باشد از آنجا که مرگ ناگهانی قلبی نسبتأ به ندرت رخ داده ،می تواند تصادفی باشد‌.

در سراسر جهان بیماری های قلبی علت اصلی مرگ و میر است.چاقی یک عامل عمده و هم چنین فشار خون بالا، کلسترول، دیابت، عدم فعالیت بدنی، رژیم غذایی نامناسب و سیگار کشیدن است، یکی از راه های کاهش این عوامل خطر به توصیه ی انجمن قلب آمریکا برنامه ای ساده است:

  1. کنترل فشار خون
  2. کنترل کلسترول
  3. کاهش قندخون
  4. فعال بودن
  5. رژیم غذایی بهتر
  6. فشار و وزن طبیعی
  7. جلوگیری از سیگار کشیدن.
کیمیا مطلق


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید