انتشار این مقاله


رژیم‌های غذایی با ۲۰۰۰ کالری از کجا آمده است؟

رایان فردی است که میزان دریافت کالری روزانه‌اش را یادداشت می‌کند. زمانی که او تصمیم گرفت که ۳۰ پوند از وزن خودش را کم کند چند سال پیش، او شروع کرد به یادداشت کردن کالری دریافتی روزانه‌اش. او همچنان به این کارش ادامه می‌دهد با این که به مقصودش هم رسیده است. او هرچیزی که […]

رایان فردی است که میزان دریافت کالری روزانه‌اش را یادداشت می‌کند. زمانی که او تصمیم گرفت که ۳۰ پوند از وزن خودش را کم کند چند سال پیش، او شروع کرد به یادداشت کردن کالری دریافتی روزانه‌اش. او همچنان به این کارش ادامه می‌دهد با این که به مقصودش هم رسیده است. او هرچیزی که می‌خورد را در یک دفترچه کوچک می‌نویسد و در آخر روز آن‌ها را با هم جمع می‌زند، هدف او این است که میزان کالری دریافتی روزانه‌اش را بر روی ۲۰۰۰ کالری نگه دارد.

ولی چگونه ۲۰۰۰ کالری هدف قرار گرفته است؟ چگونه ۲۰۰۰ کالری به عددی صحیح برای بسیاری از افراد و بزرگسالان تبدیل شده است؟

این عدد ۲۰۰۰ کالری منشا گرفته از سازمان غذا و دارو آمریکا است که او این عدد را برای چاپ شدن بر روی بسته‌بندی‌های مواد غذایی انتخاب کرده است. این چاپ کردن ارزش غذایی، کاری است که از سال ۱۹۹۰، به صورت جامع بنا به دستور این سازمان در آمریکا شروع شده است در حالی که این که چه مطلبی بروی بسته‌بندی چاپ بشود وابسته به تولیدکننده و ایالت واقع در آن بوده است. چاپ کردن اطلاعات دولتی، کاری است که تولیدکنندگان را ملزم به نوشتن اطلاعاتی مانند اجزاء، کالری‌ها و اندازه بسته‌بندی می‌کند.(منبع:FDA)

این اطلاعات به مصرف‌کننده این اجازه را می‌دهد که بتواند میزان سدیم و چربی اشباع‌شده را با هم مقایسه کند و همچنین مقادیر ویتامین‌ها و مواد معدنی، مواردی که “ارزش روزانه” را می‌سازند، که به معنای بیشترین مقدار توصیه در مصرف در هر روز است. قبل از این که این اقدام FDA، مقدار استانداردی در مورد کالری دریافتی وجود نداشت چرا که بسیاری از مصرف‌کنندگان نمی‌توانستند این میزان را محاسبه کنند.

سازمان غذا و داروی آمریکا فهمید که میزان کالری دریافتی روزانه در جنسیت‌ها، سن‌ها و میزان فعالیت تفاوت می‌کند، ولی آن‌ها می‌دانستند که چاپ کردن تمام این اطلاعات بر روی بسته‌بندی‌ها کاری غیرعملی است، چرا که به فضای زیادی بر روی بسته‌بندی نیاز دارد. برای همین این سازمان سراغ یک نظرسنجی سراسری در کشور رفت، جایی که میزان کالری دریافتی در زنان، مردان و کودکان را گزارش می‌کرد. طبق این نظرسنجی، مردان ۲۰۰۰ الی ۳۰۰۰ کالری در روز مصرف می‌کردند و این مقدار برای زنان ۱۶۰۰ الی ۲۲۰۰ و برای کودکان ۱۸۰۰ الی ۲۵۰۰ بوده است. برای ساده‌سازی این سازمان تصمیم گرفت یک مقدار را برای چاپ انتخاب کند و عددی متعادل باشد که آن مقدار، ۲۳۵۰ بود.(منبع:Nestle)

با این حال چندین مطالعه نشان داد که بسیاری از زنان و مردان به مقداری بیشتر از ۲۳۵۰ کالری در روز نیاز دارند، این اطلاعات که به صورت استاندارد باید بر روی بسته‌بندی‌ها چاپ می‌شد با انتقاد شدید روبرو شد چرا که منتقدین بر این باور بودند که این اطلاعات عده‌ای را تشویق به خوردن زیاد می‌کند و برای عده‌ای دیگر نادیده گرفتن را ناشی می‌شود. نهایتا FDA به این نتیجه رسید که فرمول محاسبه را کمی ساده‌تر کند و عدد ۲۰۰۰ را انتخاب کرد، عددی رند که با تاثیر بیشتری می‌توانست به مردم آموزش داده شود. علاوه بر این این مقدار میزان کالری مورد نیاز برای زنان بعد از سن یائسگی است، قسمتی از جامعه که مستعد افزایش وزن بیشتری هستند.(منبع:Nestle)

سازمان غذا و دارو ایالات متحده می‌دانست که برخی از مردم نیاز به اصلاح این مقدار ۲۰۰۰ کالری‌ای دارند ولی با این حال پاسخگو بودن ۲۰۰۰ کالری همچنان بالاست و همچنان بحث زیادی بر روی این مقدار وجود دارد.(منبع:Nestle و Zeratsky)  مقدار ۲۰۰۰ کالری برای برخی ممکن است مقدار ایده‌آلی باشد و به طور قطع نمی‌تواند مقدار مناسبی و درستی برای همه باشد.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید