انتشار این مقاله


درمان بیماری‌های خودایمنی با کرم‌های انگلی!

“درمان‌های انگلی” در دو دهۀ گذشته به‌آرامی در حال پیشرفت بوده است، اگرچه شواهد علمی در زمینۀ درمان دارای اختلافات است.

ممکن است بیماری‌ها با افزودن کرم‌های انگلی به غذا یا نوشیدنی درمان شوند!

سازمان امنیت غذا و مصرف‌کننده‌ی آلمان در نظر دارد تا با توجه به امتیاز نسبی کرم‌های انگلی در درمان طیف وسیعی از اختلالات خودایمنی، بیشتر روی آن کار کند. “درمان‌های انگلی” در دو دهه‌ی گذشته به‌ آرامی در حال پیشرفت بوده است، اگرچه شواهد علمی در زمینه‌ی درمان دارای اختلافات است.

کرم‌های شگفت انگیز

اگر اداره‌ی حفاظت از مصرف‌کنندگان و ایمنی مواد غذایی دولت فدرال آلمان اجازه‌ی درمان با کرم را بدهد، یکی از اولین کشورها در این زمینه خواهد بود. در ایالات متحده، FDA تا کنون از تأیید درمان‌های کرمی امتناع کرده است و تایلند یکی از معدود کشورهایی است که به طور رسمی اجازه‌ی درمان را می‌دهد.
انگل مورد بحث در اینجا Trichuris suis است، که نوعی کرم شلاقی ساکن در بدن خوک است. این کرم در مکانی بین روده‌ی بزرگ و کوچک به نام سکوم لانه‌گزینی می‌کند، از پوسته در می‌آید، بالغ می‌شود و به دیواره متصل می‌شود تا در نهایت تکثیر یابد و دفع شود. در انسان‌ها، از پوسته در آمدن تخم‌ها انجام می‌شود، اما به اندازه کافی زنده نمی‌مانند تا بتوانند تکثیر یابند.

کرم Trichuris suis با بزرگنمایی ۱۲۰۰

به عقیده‌‌ی طرفداران این درمان، علت رواج بیماری‌هایی مانند کرون، مالتیپل‌اسکلروزیس (MS) و آسم در دنیای مدرن این است که بسیاری از دشمنان رایج سیستم ایمنی را حذف کردیم بنابراین بدن شروع به خودکشی می‌کند! به عنوان شاهد، به فقدان نسبی این بیماری‌ها در کشورهای کمتر توسعه‌یافته اشاره می‌کنند.


مقاله مرتبط: آیا قارچ‌های روده در بروز بیماری کرون دخیل‌اند؟


سرکوب سیستم ایمنی

از آنجایی که محل زندگی این موجودات درون بدن است، انگل‌های انسانی طیف وسیعی از روش‌ها را برای جلوگیری از تشخیص توسط سیستم ایمنی ایجاد کرده‌اند. برای کرم‌های شلاقی خوک ، این امر مستلزم زدودن پاسخ ایمنی در میزبان آلوده است. طرفداران درمان با کرم بر این باورند که این توانایی می‌تواند به‌طور مؤثری پاسخ بیش از حد سیستم ایمنی را از بین ببرد و از آسیب آن به بدن جلوگیری کند.

شواهد واقعی متفاوت بوده‌اند. مطالعه‌ای اثرات مثبت را در بیماران کرون نشان داد، در حالی که دیگری شواهدی برای درمان مالتیپل اسکلروزیس ارائه می‌داد. با این حال مطالعه‌ای برای درمان آلرژی با استفاده از کرم شلاقی هیچ نتیجه‌ی مثبتی نداشت. با این وجود، حدود ۷۰۰۰ نفر درمان خود را متوقف نکرده‌اند، هر چند که با شرایط دشوار درمان مواجه شده‌اند، منتظر تآیید رسمی نیستند. در حالی که عفونت کرم انگلی در صورت کافی بودن تعداد می‌تواند کشنده باشد؛ اما این کرم‌ها و عوارض جانبی آن‌ها قابل درمان هستند. برخی از عوارض جانبی رایج عبارتند از اسهال، کم خونی، تب و کاهش وزن. هرچند به دلیل اینکه میزبان این گونه از کرم‌های شلاقی خوک است، شاید هیچ یک از این علائم را ایجاد نکنند.

به گزارش New scientist اگر آلمان کرم‌ها را تایید کند، به طور رسمی به عنوان یک ماده‌ی غذایی شناخته می‌شوند! با وجود مخالفت برخی از متخصصان، اگر تحت نظارت دقیق پزشک انجام شود، شاید دلیل کمی برای نگرانی وجود داشته باشد. در این صورت، وعده‌ی غذایی بعدی آن‌ها بیماران مبتلا به خودایمنی، می‌تواند شامل نوعی کرم باشد!

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید