انتشار این مقاله


بهتر است زنان قدبلند از سبزیجات بیشتری استفاده‌ کنند!

بنا بر مطالعات اخیر، زنان قد‌بلند در مقایسه با همتایان کوتاه‌قد‌تر خود، احتمال بیشتری برای مواجهه با مشکلات جسمانی یا روانی در محدوده‌ی سنین ۷۰ سالگی دارند. با این حال، زنان قد‌بلند‌تر به جای تسلیم‌شدن در برابر این موضوع می‌توانند با انجام مجموعه اعمالی، از تأثیرات منفی ساختار بلند بدنی خود دور بمانند. عوامل زیادی […]

بنا بر مطالعات اخیر، زنان قد‌بلند در مقایسه با همتایان کوتاه‌قد‌تر خود، احتمال بیشتری برای مواجهه با مشکلات جسمانی یا روانی در محدوده‌ی سنین ۷۰ سالگی دارند. با این حال، زنان قد‌بلند‌تر به جای تسلیم‌شدن در برابر این موضوع می‌توانند با انجام مجموعه اعمالی، از تأثیرات منفی ساختار بلند بدنی خود دور بمانند.

عوامل زیادی از جمله ژنتیک و شرایط محیطی فرد در سال های اولیه زندگی، در میزان قد یک فرد تأثیرگذار هستند.

به گفته‌ی “ونجی ما”، سردبیر این مطالعات و دانشجوی دکترای اپیدمیولوژی از دانشگاه هاروارد، بر اساس تحقیقات قبلی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در افراد قدبلند، پایین‌تر است. درحالی که این افراد، با خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان مواجه هستند. اما محققین از رابطه‌ی بین قد زنان و وضعیت عمومی سلامت آنان با افزایش سن، بی‌اطلاع بودند.

در این مطالعات، محققین اطلاعات مربوط به بیش از ۶۸۰۰۰ نفر را که در پروژه‌ی بررسی وضعیت سلامت پرستاران شرکت کرده بودند بررسی کردند. قد این زنان، به همراه اطلاعات دیگری از‌جمله BMI، وضعیت استعمال دخانیات، رژیم غذایی و میزان فعالیت‌های ورزشی آنان در سال ۱۹۸۰ که این افراد دارای سن متوسط ۴۴ سال بودند، ثبت‌ شده‌ بود. پیگیری این اطلاعات تا سال ۲۰۱۲ ادامه یافت؛ سپس محققین به بررسی اینکه کدام زنان روند افزایش سن سالم‌تری داشتند، پرداختند.

در این مطالعات، روند افزایش سن سالم به افرادی نسبت‌ داده‌ می‌شد که دارای مشکلات حافظه‌ای، جسمانی و روانی نبودند و همچنین سابقه‌ی ابتلا به ۱۱ بیماری مهم از جمله سرطان، دیابت نوع ۲ و همچنین نارسایی کلیوی را نداشتند.

در بررسی این اطلاعات مشاهده شد که افرادی با قد ۶۸ اینچ، در مقایسه با آنهایی که ۶۲ اینچ قد داشتند (قد متوسط در این تحقیق)، روند افزایش سن سالم کمتری را تجربه کرده‌اند.

علت این که چرا زنان قدبلند با افزایش سن، با مشکلات سلامتی بیشتری روبرو می‌شوند هنوز به خوبی مشخص نیست و تحقیقات بعدی به بررسی علت این امر خواهند‌ پرداخت.

اما هنگامی که به بررسی برنامه‌ی زندگی این افراد، از جمله رژیم غذایی پرداخته‌شد، مشخص گشت که زنان قدبلندی که رژیم غذایی سالمی داشتند در مقایسه با دیگران، از مشکلات کمتری رنج می‌بردند. به عبارت دیگر، رژیم غذایی سالم، ارتباط بین بلندی قد و مشکلات ناشی از افزایش سن را کم‌رنگ‌تر کرده‌بود.

رژیم سالمی که موجب کاهش این اثر شده‌بود شامل میوه‌ها، سبزیجات و همه‌ی انواع غلات بوده‌ است.

البته باید به این موضوع توجه شود که این تحقیقات، صرفاٌ به بیان وجود ارتباطی بین میزان قد و سلامت در سنین بالا پرداخته‌اند ولی این امر به معنای اثبات وجود رابطه‌ی علت و معلولی بین این دو نیست و تحقیقات بیشتری برای بررسی اینکه آیا این رابطه برای گروه های دیگر نیز صدق می‌کند یا نه، نیاز است.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید