انتشار این مقاله


خطر ابتلا به آسم در فرزندانی که پدر سیگاری دارند ، بیشتر است

کاملا واضح است که محیط زیست یک مادر نقش کلیدی در سلامت کودک دارد. در عین حال، تحقیقات اخیر روی بیش از ۲۴۰۰۰ کودک نشان می‌دهد که این قضیه احتمالا برای پدران نیز صدق می‌کند.  Cecilie Svanes از مرکز بهداشت عمومی جهانی و مراقبت‌های اولیه دانشگاه برگن (UiB) اظهار دارد: در فرزندانی که پدرانشان قبل […]

کاملا واضح است که محیط زیست یک مادر نقش کلیدی در سلامت کودک دارد. در عین حال، تحقیقات اخیر روی بیش از ۲۴۰۰۰ کودک نشان می‌دهد که این قضیه احتمالا برای پدران نیز صدق می‌کند.

 Cecilie Svanes از مرکز بهداشت عمومی جهانی و مراقبت‌های اولیه دانشگاه برگن (UiB) اظهار دارد:

در فرزندانی که پدرانشان قبل از حاملگی سیگار ‌کشیده‌‌اند ، خطر ابتلا به آسم زودرس بیش از سه برابر بیشتر از فرزندانی است که پدرانشان هرگز سیگار نکشیده اند.

سن کم پدر زمان اولین مصرف سیگار خطر را افزایش می‌دهد 

این مطالعه نشان می دهد که هر دو عامل سن اولین مصرف سیگار پدر و مدت سیگار کشیدن او قبل از لقاح باعث افزایش آسم زودرس غیر آلرژیک در فرزندان می‌شود. این یک تعدیل دوجانبه براساس تعداد سیگار مصرف‌شده و سال‌هایی است که از ترک سیگار می‌گذرد.

 Svanes می‌گوید:

بزرگترین خطر ابتلا به آسم برای فرزندانی است که پدرشان اولین سیگار را قبل از  ۱۵ سالگی کشیده‌است و جالب توجه است که مدت زمانی که قبل از لقاح ، از ترک سیگار می‌گذرد ؛ به طور مستقل با آسم فرزندان ارتباط ندارد.

پدران سیگاری احتمالا کنترل ژن را در کودکان تحت تاثیر قرار می‌دهند

در مورد مادران سیگاری، تحقیقات قبلی نشان داده‌اند اگر مصرف سیگار نزدیک به دوره بارداری باشد، خطر ابتلا به آسم در فرزندان بیشتر می‌شود؛ اما هیچ اثری ناشی از سیگار کشیدن مادر دقیقا قبل از لقاح مشخص نشده‌است. فرض براین است که علت این تفاوت اثرات سیگار پدر بر سلول‌های اسپرم است.

Svanes می‌گوید:

سیگار کشیدن به عنوان علت آسیب ژنتیکی و اپی ژنتیکی به اسپرم‌ها، شناخته شده‌است که قابل انتقال به فرزندان است و توانایی گسترش ناهنجاری‌های رشدی را دارد.

قبلا مشخص شده‌است که محیط زیست تغذیه‌ای، هورمونی و روانی ارائه شده توسط مادر به طور دائم ساختار عضو، پاسخ سلولی و بیان ژن را در فرزندان او تحت تاثیر قرار می‌کند. درحالی که به نظر می‌رسد شیوه زندگی و سن پدر در مولکول‌هایی که کنترل‌کننده‌ی عملکرد ژن هستند، منعکس شده است .

Svanes اظهار می‌کند:

شواهدی از مطالعه روی حیوانات که برنامه‌نویسی اپی‌ژنتیک نامیده ‌می‌شود وجود دارد که بیان‌کننده‌ی تاثیر شرایط زندگی پدر قبل از لقاح در سلامت نسل‌های آینده است.

 

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید