انتشار این مقاله


هیدراتاسیون چه فوایدی را به دنبال دارد؟

در دمای ۲۶ درجه سانتی‌گراد بدن انسان نیاز دارد تا مایعات از دسته خود را جبران کند. به همین دلیل در دمای محیطی بالا معمولا بدون تفکر به دنبال لیوانی از آب‌ سرد خواهید بود! حتی در فصولی مانند زمستان همگی ما نیاز به بازآوری آب از دست رفته به‌وسیله الگویی مشخص داریم. بدن انسان […]

در دمای ۲۶ درجه سانتی‌گراد بدن انسان نیاز دارد تا مایعات از دسته خود را جبران کند. به همین دلیل در دمای محیطی بالا معمولا بدون تفکر به دنبال لیوانی از آب‌ سرد خواهید بود!

حتی در فصولی مانند زمستان همگی ما نیاز به بازآوری آب از دست رفته به‌وسیله الگویی مشخص داریم. بدن انسان منبع حیاتی آب را به‌وسیله فرآیند‌هایی از جمله تعریق، ادرار و تنفس از دست می‌دهد. این در حالی است که مقداری آب توسط واکنش‌های شیمیایی متابولیک در بدن تولید می‌گردد. صرف نظر از دما، زمانی که بیمار می‌شویم، معمولا میزان دفع آب از بدنمان به میزان چشم‌گیری افزایش می‌یابد. به همین خاطر در صورت داشتن آب‌ریزش بینی باید به فکر مصرف مایعات بیشتر باشید!

اگر به میزان کافی آب مصرف نمی‌کنید، ممکن است بدن شما برای تعدیل دمای خود، حذف مواد زائد و حفظ طراوت پوست با مشکلات فراوانی مواجه گردد.

مصرف آب تاثیری مانند دارو‌های ادرار‌آور دارد. در واقع وجود این مایع برای عملکرد صحیح کلیه‌ها و دفع مواد الزامی می‌باشد. همچنین نوشیدن آب موجب پیشگیری از عفونت های ادراری می‌گردد. مطالعات پژوهشگران نشان از تاثیر نوشیدن آب در حال ناشتا در کاهش ابتلا به عفونت‌های ادراری دارد. در واقع عدم تامین آب برای کلیه‌ها و رطوبت کافی برای مجاری ادراری موجب تسریع رشد عوامل عفونی در آن‌ها می‌گردد.

چه مقدار کافی خواهد بود؟

بنا به گزارش موسسه ملی پزشکی در آمریکا در سال ۲۰۰۴، مردان بالغ روزانه به آشامیدن ۱۳ فنجان آب نیاز دارند. این مقدار برای خانم‌ها برابر با ۹ فنجان خواهد بود. بسیاری از متخصصین تغذیه نوشیدن حداقل ۸ فنجان آب را الزامی می‌دانند. در صورت نوشیدن این مقدار، بدن شما از آب بیشتری نسبت به اغلب آمریکایی‌ها برخوردار خواهد بود.

اگر آب را دوست نداریم، چه کنیم؟

بسیاری از مواد غذایی و سایر نوشیدنی‌ها نیز حاوی آب هستند. در صورتی که مشکل جدی با نوشیدن آب دارید، می‌توانید از موارد نام برده استفاده کنید:

۱) از شیر و آب‌میوه‌ها استفاده کنید: اغلب آن‌ها را آب تشکیل داده است.
۲) از کافئین کمتری استفاده کنید: زیرا مصرف این ماده موجب دهیدراتاسیون (از دست دادن آب) توسط سیستم ادراری شما خواهد شد. برای جبران آب از دست رفته توسط کافئین نیاز به نوشیدن حداقل یک لیوان آب خواهد بود.
۳) از هندوانه استفاده کنید: مواد غذایی پر آب مانند هندوانه، کاهو، بروکلی، گریپ فروت و هویج در رژیم غذایی خود به میزان زیادی استفاده کنید.

برای افزایش جذابیت نوشیدن آب می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

۱) بطری‌های آب جذاب‌تر تهیه کنید!
۲) برای نوشیدن آب از یادآور‌های تلفن همراه خود استفاده کنید!
۳) برای مصرف مقدار مشخصی آب برای خود جایزه تعیین کنید!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید