انتشار این مقاله


افراد بدبین با ریسک بالاتری برای مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی مواجه‌اند

افراد بدبین با احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی مواجه‌اند. تحقیقات نشان می‌دهند افرادی با بیماری‌های عروق کرونری که نگرشی منفی‌گرایانه به زندگی دارند، با احتمال بالاتری برای مرگ به‌علت این شرایط مواجه‌اند. این نتایج که در مقاله‌ی جدیدی که در مجله‌ی BMC Public Health منتشر شد نشان می‌دهند که مقادیر بالای خوش‌بینی نیز، […]

افراد بدبین با احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی مواجه‌اند. تحقیقات نشان می‌دهند افرادی با بیماری‌های عروق کرونری که نگرشی منفی‌گرایانه به زندگی دارند، با احتمال بالاتری برای مرگ به‌علت این شرایط مواجه‌اند.

این نتایج که در مقاله‌ی جدیدی که در مجله‌ی BMC Public Health منتشر شد نشان می‌دهند که مقادیر بالای خوش‌بینی نیز، مانع مرگ و میر ناشی از بیماری‌های کرونری نمی‌شود.

بیماری‌های عروق کرونری (CHD- Coronary Heart Disease) شایع‌ترین نوع بیماری‌های قلبی است که سالانه جان بیش‌از ۳۷۰هزارنفر را تنها در آمریکا می‌گیرد.

CHD زمانی رخ می‌دهد که پلاک‌هایی به‌تدریج در دیواره‌ی عروق کرونری که مسئول تغذیه‌ی قلب هستند ساخته‌شوند و زمینه‌ی انسداد این عروق را فراهم می‌کنند.
با گذشت زمان، عضله‌ی قلب به علت اختلال در اکسیژن‌رسانی، تضعیف شده و مشکلاتی نظیر آریتمی‌های قلبی (ضربان قلب نامنظم) یا نارسایی آن، به‌‌وجود می‌آیند.
تحقیقات سابق نیز تاثیر بدبینی (با تعریف تمایل به پیش‌بینی نتایج نامطلوب) را به‌عنوان عاملی درجهت پیشرفت بیماری‌های قلبی –درمقایسه با خوش‌بینی- معرفی کرده‌اند.

دکتر پانکلاینین (Pänkäläinen) و همکارانش که تیم تحقیقاتی این پژوهش را تشکیل می‌دادند، عقیده دارند:

میزان بالای بدبینی سابقاً به‌عنوان عاملی مساعد درجهت پیشرفت بیماری‌های قلبی شناخته شده‌بود، اما اطلاعات درباره‌ی رابطه‌ی این ویژگی شخصیتی و رابطه‌ی آن با مرگ ناشی از CHD بسیار محدود است.

برای انجام این آزمایش، محققان به آنالیز داده‌های  ۲,۲۶۷مرد و زن که عضو انجمن Good Ageing در فنلاند بودند، پرداختند.
این افراد در رده‌ی سنی ۵۲-۷۶ قرار داشتند. این افراد به توصیف برداشت و انتظارات خود از وقایع مشخصی پرداخته بودند که شاخصی برای اندازه‌گیری نسبی خوش‌بینی یا بدبینی آن‌ها محسوب می‌‌شد.

درضمن بررسی اطلاعات، ۱۲۱ نفر از شرکت‌کنندگان جان خود را به علت ابتلا به بیماری‌های کرونری از دست دادند. نکته‌ی جالب ارتباط این تعداد با قرارگیری آن‌ها در دسته‌ی بدبینان بود!

داده‌ها نشان‌ می‌دهند افرادی با نگرش منفی، تقریبا ۲.۲ برابر سایرین به مرگ‌ومیر ناشی از CHD درطی ۱۱سالی که محققان درحال بررسی بودند، دچار شدند.

با این‌حال، محققان پی‌بردند خوش‌بینی مانعی برای مرگ ناشی از CHD نمی‌باشد؛ افراد بسیار خوش‌بین در مقایسه با افرادی که سطح پایین‌تری از این ویژگی اخلاقی را بروز می‌دهند، اختلافی در میزان مرگ در طی فالوآپ ندارند.
با وجود این‌که این یافته‌ها تنها جنبه‌ی آماری دارند و نمی‌توانند با قطعیت علت و معلول بودن بدبینی و مرگ ناشی از CHD را ثابت کنند، این تیم تحقیقاتی عقیده دارند بدبینی می‌تواند شاخصی درجهت پیشرفت مرگ و میر باشد.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید